Spring naar bijdragen

Verdacht alleen


Aanbevolen berichten

In de roman 1984 staat het hoofdpersonage alleen op een station en komt er een man naast hem staan. En die spreekt hem bezorgd aan over het gegeven dat hij alleen is. De journalist Patrick Paauw ging voor zijn boek Salaam een jaar in de leer bij zeer strenge, salafistische moslims en daar kreeg hij ook te horen dat je vooral nooit alleen moest zijn. En het boek Genesis is ook in het begin vrij duidelijk: het is niet goed dat de mens alleen is.

Vooral binnen strengere, meer totalitaire ideologieën of godsdiensten wordt het alleen zijn als verdacht beschouwd. Af en toe alleen zijn mag dan best, maar voor lange tijd je terugtrekken in de eenzaamheid is gevaarlijk. Je kunt dan zomaar eigen gedachten ontwikkelen die niet stroken met de leer en je krijgt dan met allerlei verleidingen van doen, zonder dat een broeder of zuster je kan corrigeren. Maar niet alleen daar is alleen zijn verdacht.

Ook op scholen lijkt het soms erg verdacht te zijn als je een project gewoon helemaal alleen wil doen. Samenwerken wordt toch wel als essentieel gezien binnen vele opleidingen, ook als dat niet eens nodig is. Daarnaast moet je het liefst toch wel voortdurend bereikbaar zijn via mobieltje of internet, want men kan geen dag of uur zonder jouw bereikbaarheid. Zelfs in onze samenleving wordt vaak alleen zijn dus als negatief gezien.

In de eenzaamheid leer je echter jezelf kennen, kun je in de stilte Gods stem verstaan en leer je de naaste werkelijk vrij te laten, omdat je dan immers ook in je eentje je tijd zinvol kunt besteden. Christus zelf zocht ook regelmatig de eenzaamheid op, Paulus schreef ook positief over ongehuwd leven en sommigen worden zelfs geroepen tot het kluizenaarsleven. Wie zijn wij dan om het huwelijk en het samenzijn zo op te dringen?

Natuurlijk is veel alleen zijn niet zonder risico. Maar veel met andere mensen zijn is dat ook niet. En ook het huwelijk kent net zoveel valkuilen en gevaren. Alleen het huwelijk wordt geromantiseerd en het alleen leven niet. Moet het eenzame leven dan ook geromantiseerd worden? Integendeel, het huwelijk zou eens wat minder opgehemeld kunnen worden. Wie weet hoeveel rijkdommen je dan ontdekt als het mobieltje eens een tijd uit is.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen gemakkelijk onderwerp. Je haalt eigenlijk ook heel wat gespreksstof aan. Ik heb veel gedachten rond dit onderwerp en vooral de zin dat veel alleen zijn niet zonder risico is, kan ik beamen. Momenteel kan ik toch wel zeggen dat ik me echt wel eenzaam voel, al een paar maanden, en dat ik echt wel moeite heb met hoop en vertrouwen houden dat alles wel weer beter zal worden, ondanks de samenwoonplannen die er nog steeds zijn.

Ik vind ook wel dat mensen tegenwoordig altijd en overal precies bereikbaar moeten zijn. Dat heeft voor- en nadelen en inderdaad. Maar je ontdekt zo enorm veel als je eens niet op facebook bent, niet op de chat en je ook nog eens je telefoon uitzet. Als je durft daar van af te stappen, dan kan er een wereld open gaan. Alleen vervallen we zo snel in die gewoonten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Momenteel kan ik toch wel zeggen dat ik me echt wel eenzaam voel, al een paar maanden, en dat ik echt wel moeite heb met hoop en vertrouwen houden dat alles wel weer beter zal worden, ondanks de samenwoonplannen die er nog steeds zijn.

Waarom heb je plannen om te gaan samenwonen met iemand bij wie je je nog eenzaam voelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me niet eenzaam als ik bij mijn vriend ben, dat zeg ik ook niet. Maar wel als we niet samen zijn, alle andere dagen dus als ik gewoon thuis ben. Ik leef afgezonderd in huis omdat de familiale situatie dat afdwingt van mij en verder heb ik bv. geen vaste collega's en zal ik in september op dat vlak weer volledig in onzekerheid zitten. De overgrote hoop van "vrienden" heeft mijn vriend en mij laten vallen toen wij een relatie begonnen zijn, omdat mijn exvriend ons heeft zitten zwartmaken. De enige echt goede vriendin die ik wel heb, verhuist binnenkort definitief naar de andere kant van het land, dus die ga ik ook minder zien. En zij heeft op dit moment ook grote problemen. Ik probeer haar nu te steunen en ze moet zich nu niet druk maken om mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sterkte Floes. Hopelijk kun je via Credible nog wat contacten opdoen, ook al is het dan digitaal.

Ik vind het zelf wel prettig dat ik niet altijd en overal bereikbaar ben. Ik heb m'n telefoon vaak wel aan staan, maar geen internetabbo dus als ik op een plek ben waar geen wifi is heb ik geen last van Wordfeud, Ruzzle, gmail, whatsapp etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid