Spring naar bijdragen

Gezegend Pesach


Aanbevolen berichten

Hierdoor heb ik eeuwig leven gekregen, regeer ik met Christus, is de duivel in mijn leven overwonnen en leef ik in Gods voorziening, ben ik vrij van ziekte, angst, oorlog, gevangenschap en heb ik rust, vrede en blijdschap ontvangen.

Ik wist niet dat er internet in de hemel is. Blijkbaar wel dus.

Je kan beter stellen dat je niet wist dat de hemel op aarde is. Ik ben op de aarde en heb een internet-verbinding en ik heb de zegeningen van de hemel hier op aarde.

Mat. 6:10b

uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 74
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Apostel Paulus vreesde voor het oordeel en jij roept van de daken dat je je ticket naar de hemel blijkbaar al binnen hebt. Wat is er mis met dit plaatje? Belachelijk en arrogant.

Als je een nieuw topic opent, wil ik wel reageren. (Hier wil ik ook wel reageren, maar ik weet niet of de Crew dat toestaat.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Is BOT misschien een idee?
Het is nogal storend wat eulogia schrijft, en ook off topic. Fijn dat eulogia zelf nooit ziek wordt, de rechterhand van God is, vrij van angst etc... maar wat heeft het precies met Pesach te maken?

Exodus - verlossing - Pesach - Christus - Verlossing

Ik denk dat dat in steekwoorden het verband is dat Elogia legt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is BOT misschien een idee?
Het is nogal storend wat eulogia schrijft, en ook off topic. Fijn dat eulogia zelf nooit ziek wordt, de rechterhand van God is, vrij van angst etc... maar wat heeft het precies met Pesach te maken?

Exodus - verlossing - Pesach - Christus - Verlossing

Ik denk dat dat in steekwoorden het verband is dat Elogia legt :)

Inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is BOT misschien een idee?
Het is nogal storend wat eulogia schrijft, en ook off topic. Fijn dat eulogia zelf nooit ziek wordt, de rechterhand van God is, vrij van angst etc... maar wat heeft het precies met Pesach te maken?

Exodus - verlossing - Pesach - Christus - Verlossing

Ik denk dat dat in steekwoorden het verband is dat Eulogia legt :)

Ja in combinatie met wat Eulogia verder vekondigd over ziekte, blinden die genezen als ze maar de bijbel kunnen lezen, hetzelfde over homo's, diepgelovige mensen die aan kanker sterven etc. Kunnen allemaal genezen als ze maar net zo goed zijn als eulogia. kwetsend tot en met, maar blijkbaar heeft God hem daar nog niet van verlost.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is nogal storend wat eulogia schrijft, en ook off topic. Fijn dat eulogia zelf nooit ziek wordt, de rechterhand van God is, vrij van angst etc... maar wat heeft het precies met Pesach te maken?

Exodus - verlossing - Pesach - Christus - Verlossing

Ik denk dat dat in steekwoorden het verband is dat Eulogia legt :)

Ja in combinatie met wat Eulogia verder vekondigd over ziekte, blinden die genezen als ze maar de bijbel kunnen lezen, hetzelfde over homo's, diepgelovige mensen die aan kanker sterven etc. Kunnen allemaal genezen als ze maar net zo goed zijn als eulogia. kwetsend tot en met, maar blijkbaar heeft God hem daar nog niet van verlost.

Niemand hoeft zo gelovig te zijn als ik. Het gaat niet om mij, maar om Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Exodus - verlossing - Pesach - Christus - Verlossing

Ik denk dat dat in steekwoorden het verband is dat Eulogia legt :)

Ja in combinatie met wat Eulogia verder vekondigd over ziekte, blinden die genezen als ze maar de bijbel kunnen lezen, hetzelfde over homo's, diepgelovige mensen die aan kanker sterven etc. Kunnen allemaal genezen als ze maar net zo goed zijn als eulogia. kwetsend tot en met, maar blijkbaar heeft God hem daar nog niet van verlost.

Niemand hoeft zo gelovig te zijn als ik. Het gaat niet om mij, maar om Christus.

tuurlijk gaat het wel om jezelf, waarom verkondig je elke keer weer dat jij vrij van ziekte bent, en heb je letterlijk gezegd dat ziekte niet voorkomt bij mensen die maar goed genoeg geloven. Je strekking van je huidige verhaal komt daar weer op neer. Heb je ook niet ook maar een klein beetje fatsoen om rekening te houden met anderen? Of interesseert het je helemaal niks dat je mensen kwetst, mensen die zwaar gelovig zijn maar wegteren aan kanker. moeten die van jou dit soort verhalen elke keer lezen over genezing? ga toch weg man.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christelijke Pasen bestond dus al langer naast of tegelijkertijd met Pesach. Wat het concilie dus heeft gedaan is een lijn bevestigen die er al lag. En niet zozeer een 'plotselinge' omwenteling, alsof de christenen vóór 325 allemaal netjes Pesach vierden.

Ik bedoelde overigens de bron voor het citaat wat je aanhaalde. :) In dat citaat zit weer een ander citaat, waar komt dat vandaan?

Waarom zou een niet-joodse christen pesach vieren? Pasen vindt zijn oorsprong in Pesach, maar is een ander feest. Met alle respect, maar denken dat beide feesten hetzelfde zijn betekent NIETS van het christelijk geloof begrijpen. Echt helemaal niets.

Overdrijven is ook een kunst. Ik reageerde overigens meer op de stellingname dat 'Nicaea' een plotse omwenteling betekende. Voor de Joodse christenen zal Pesach nog wel enige tijd een belangrijk feest geweest zijn, vanuit hun Joodse achtergrond.

Ik zeg niet dat Pesach en Pasen hetzelfde zijn. Parallellen zijn er echter wel. De bevrijding uit Egypte, het lam, de offerdienst: het zijn voorafbeeldingen van de komst en daden van Jezus de Christus. De katholieke traditie zal toch ook wel een mate van christocentrische uitleg van het OT hebben? Dit begint al bij Paulus die beelden uit het OT gebruikt om geloofswaarheden aan te duiden, zoals de doorgang door de rietzee waarmee de doop werd aangeduid. Om het even op een rijtje te zetten:

Bevrijding uit Egypte <=> bevrijding van zonde

Maaltijd ter gedachtenis <=> avondmaal als gedachtenis

Rituele gerechten <=> brood en wijn

Offerlam <=> Het Offerlam, het Lam Gods

Het treft me nu dat de term die de schrijver van Openbaring gebruikt, het Lam (Gods), vooral betekenis heeft voor mensen die bekend zijn met de betekenis van Pesach en de grote verzoendag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Overdrijven is inderdaad een kunst, maar wie denkt dat pesach en pasen hetzelfde feest zijn heeft de kern van het christendom niet begrepen. Verder reageer je op wat ik niet zei, zoals al uitgelegd, en geef je geen antwoord op mijn vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overdrijven is inderdaad een kunst, maar wie denkt dat pesach en pasen hetzelfde feest zijn heeft de kern van het christendom niet begrepen.

Niemand heeft gezegd dat Pasen en Pesach exact hetzelfde zijn, maar om te beweren dat het niks met elkaar te maken heeft is grote onzin. Dan moet de RKK ook geen joodse woorden gebruiken om haar feestdagen mee aan te duiden. Als Pasen het Opstandinsgfeest had geheten zou ik je nog gelijk gegeven hebben ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De RKK dan maar even aan het woord:

http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID332261.html

Het Joodse Pasen is een feest van bevrijding, van bevestiging van identiteit, en van een offer waarmee redding en verlossing worden bewerkstelligd. Het is een feest van bloed en brood, en van hoop op een betere toekomst. Hetzelfde geldt voor het christelijke Paasfeest, dat als het ware over het Joodse feest is heen gelegd.

Goede tweede paasdag allemaal!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou een niet-joodse christen pesach vieren?

Ik kan reden bedenken dan mogelijk uit respect voor zijn Joodse broeders. Maar of die een goy er bij willen hebben is weer wat anders. Dus meestal geen reden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De RKK dan maar even aan het woord:

http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID332261.html

Het Joodse Pasen is een feest van bevrijding, van bevestiging van identiteit, en van een offer waarmee redding en verlossing worden bewerkstelligd. Het is een feest van bloed en brood, en van hoop op een betere toekomst. Hetzelfde geldt voor het christelijke Paasfeest, dat als het ware over het Joodse feest is heen gelegd.

Goede tweede paasdag allemaal!

Er overheen gelegd dus en dan uitgerekend een konijn als symbool gebruiken! Misschien zoek ik er wel weer te veel achter! :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou een niet-joodse christen pesach vieren?

Ik kan reden bedenken dan mogelijk uit respect voor zijn Joodse broeders. Maar of die een goy er bij willen hebben is weer wat anders. Dus meestal geen reden.

Zolang hij maar geen vaten met koosjere wijn aanraakt is er weinig loos en kan hij gezellig aanschuiven om met hen te eten. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christelijke Pasen bestond dus al langer naast of tegelijkertijd met Pesach. Wat het concilie dus heeft gedaan is een lijn bevestigen die er al lag. En niet zozeer een 'plotselinge' omwenteling, alsof de christenen vóór 325 allemaal netjes Pesach vierden.

De kern van mijn opmerking lag eigenlijk niet zozeer in een 'plotselinge' omwenteling. Het ging mij meer om mijn verbazing dat het Pesach werd omgeruild voor (of werd losgekoppeld van) Pasen.

Eerder opende ik al het topic viewtopic.php?f=23&t=28498 dat het nieuwjaar volgens de Bijbel op 12 maart begon (dit jaar). Dan vraag ik me af waarom mensen dit dan niet opvolgen, maar het nieuwe jaar beginnen op 1 januari. Zo verbaast het me ook dat een feest als kerst werd verzonnen, et cetera. Het gaat mij voornamelijk om het beginnen van menselijke instellingen in plaats van Gods instellingen over te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christelijke Pasen bestond dus al langer naast of tegelijkertijd met Pesach. Wat het concilie dus heeft gedaan is een lijn bevestigen die er al lag. En niet zozeer een 'plotselinge' omwenteling, alsof de christenen vóór 325 allemaal netjes Pesach vierden.

De kern van mijn opmerking lag eigenlijk niet zozeer in een 'plotselinge' omwenteling. Het ging mij meer om mijn verbazing dat het Pesach werd omgeruild voor (of werd losgekoppeld van) Pasen.

Wat RK diaken en ik hopelijk al duidelijk gemaakt hebben is dat christenen vóór 325 al lang een eigen Pasen hadden waarin ze de kruisiging van Jezus herdachten.

In het stukje op de EO-site vind je een duidelijke reden: de datum van Pesach werd bepaald door het Sanhedrin. Christenen zouden, door deze datum te accepteren de legitimiteit of zelfs de superioriteit van het Sanhedrin erkennen, en dat was niet de bedoeling.

Eerder opende ik al het topic viewtopic.php?f=23&t=28498 dat het nieuwjaar volgens de Bijbel op 12 maart begon (dit jaar). Dan vraag ik me af waarom mensen dit dan niet opvolgen, maar het nieuwe jaar beginnen op 1 januari. Zo verbaast het me ook dat een feest als kerst werd verzonnen, et cetera. Het gaat mij voornamelijk om het beginnen van menselijke instellingen in plaats van Gods instellingen over te nemen.

Als je dat al een instelling van God wilt noemen, dan geldt die voor de Israëlieten. Volgens mij maakt het niet heel veel uit wat voor kalender je gebruikt, ook wat dat betreft ben je vrij. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christelijke Pasen bestond dus al langer naast of tegelijkertijd met Pesach. Wat het concilie dus heeft gedaan is een lijn bevestigen die er al lag. En niet zozeer een 'plotselinge' omwenteling, alsof de christenen vóór 325 allemaal netjes Pesach vierden.

De kern van mijn opmerking lag eigenlijk niet zozeer in een 'plotselinge' omwenteling. Het ging mij meer om mijn verbazing dat het Pesach werd omgeruild voor (of werd losgekoppeld van) Pasen.

Wat RK diaken en ik hopelijk al duidelijk gemaakt hebben is dat christenen vóór 325 al lang een eigen Pasen hadden waarin ze de kruisiging van Jezus herdachten.

In het stukje op de EO-site vind je een duidelijke reden: de datum van Pesach werd bepaald door het Sanhedrin. Christenen zouden, door deze datum te accepteren de legitimiteit of zelfs de superioriteit van het Sanhedrin erkennen, en dat was niet de bedoeling.

Eerder opende ik al het topic viewtopic.php?f=23&t=28498 dat het nieuwjaar volgens de Bijbel op 12 maart begon (dit jaar). Dan vraag ik me af waarom mensen dit dan niet opvolgen, maar het nieuwe jaar beginnen op 1 januari. Zo verbaast het me ook dat een feest als kerst werd verzonnen, et cetera. Het gaat mij voornamelijk om het beginnen van menselijke instellingen in plaats van Gods instellingen over te nemen.

Als je dat al een instelling van God wilt noemen, dan geldt die voor de Israëlieten. Volgens mij maakt het niet heel veel uit wat voor kalender je gebruikt, ook wat dat betreft ben je vrij. *:}

Ja, het was mij ook wel duidelijk (van info op internet) dat meerdere, verschillende bepalingen werden gebruikt voor het vaststellen van de data van pasen.

Ik vind het jammer dat men niet zo nederig wil zijn om de datum te laten bepalen door het Sanhedrin. Door dit te doen, hoef je niet gelijk het Sanhedrin te erkennen. Jezus en Paulus leefden ook binnen de gebruiken van de Joodse cultuur door te preken in de synagogen enz. . Daarnaast schuwden ze er niet voor om misstanden te veroordelen.

Ik zie dat nieuwjaar niet als instelling voor de Israëlieten, maar voor Zijn volk, of het nu om Messiasbelijdende Joden of messiasbelijdende heidenen gaat. God heeft Zijn uitspraak (zover ik weet) nooit ongedaan gemaakt. De Joden houden zich echter ook niet aan het nieuwjaar, om dat zij hun Rosj Hasjana hebben ingesteld.

Uiteraard staat het ieder vrij om welke kalender dan ook te gebruiken. Ik ga uiteraard ook niet in m'n eentje op 12 maart vuurwerk afsteken en oliebollen eten ;)

Maar nogmaals, het verbaast mij en ik blijf het interessant vinden dat mensen instellingen van God negeren. (Zo vind ik ook de instelling van de zondag als bijzondere dag vreemd.) (Het is dus vooral een verbazing en constatering, niet een verwijt of een wet naar anderen dat zij zich daaraan zouden moeten houden. Uiteraard is iedereen vrij in Christus.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard staat het ieder vrij om welke kalender dan ook te gebruiken. Ik ga uiteraard ook niet in m'n eentje op 12 maart vuurwerk afsteken en oliebollen eten ;)

Maar nogmaals, het verbaast mij en ik blijf het interessant vinden dat mensen instellingen van God negeren. (Zo vind ik ook de instelling van de zondag als bijzondere dag vreemd.) (Het is dus vooral een verbazing en constatering, niet een verwijt of een wet naar anderen dat zij zich daaraan zouden moeten houden. Uiteraard is iedereen vrij in Christus.)

Ik snap niet zo goed wat je wilt zeggen. Ben ik nu vrij of negeer ik de instellingen van God? Allebei tegelijk kan toch niet waar zijn? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uiteraard staat het ieder vrij om welke kalender dan ook te gebruiken. Ik ga uiteraard ook niet in m'n eentje op 12 maart vuurwerk afsteken en oliebollen eten ;)

Maar nogmaals, het verbaast mij en ik blijf het interessant vinden dat mensen instellingen van God negeren. (Zo vind ik ook de instelling van de zondag als bijzondere dag vreemd.) (Het is dus vooral een verbazing en constatering, niet een verwijt of een wet naar anderen dat zij zich daaraan zouden moeten houden. Uiteraard is iedereen vrij in Christus.)

Ik snap niet zo goed wat je wilt zeggen. Ben ik nu vrij of negeer ik de instellingen van God? Allebei tegelijk kan toch niet waar zijn? :?

Dit zie ik in alles terug.

Je gaat een wet instellen als je zegt dat je op 12 maart nieuwjaar moet vieren (of een andere dag als het een ander jaartal is). God wil niet dat je volgens een wet leeft. Hij wil dat je uit liefde keuzen voor Hem maakt. Als je in je hart vrede hebt met het huidige nieuwjaar, vier je het rond 31 december en 1 januari. Als je in je hart meent dat je God meer eer bewijst door het op 12 maart te vieren, doe je dat. Dit laatste is denk praktisch best lastig, want ik geloof dat God wil dat je feesten samen viert en niet alleen ;)

1 Kor. 6:12

Alles is mij geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is mij geoorloofd, maar ik zal mij door niets laten knechten.

1 Kor. 10:23

Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig. Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op.

Mag je tv kijken? Mag je popmuziek luisteren? Mag je je verjaardag vieren? Mag je roken? Mag je drinken? Mag je koffie drinken? Mag je varkensvlees eten? Moet je op zondag naar de kerk? Moet je twee keer op een zondag naar een kerk? Moet je pasen aan Pesach koppelen? Moet je kerst afschaffen of in stand houden?

Het zijn allemaal vragen die je in mijn ogen niet kan beantwoorden, omdat je dan een wet maakt. Iedereen moet zo leven zoals iemand in het hart overtuigt is en waarvan iemand gelooft dat God daarmee blij wordt gemaakt. Ik probeer bijvoorbeeld varkensvlees nuttigen zoveel mogelijk te beperken, maar zie dat niet als wet voor mijzelf of anderen.

Ikzelf ben wel voorstander van ietwat drastische wijzigingen in onze kalender. Alleen denk ik dat ik niet gemakkelijk de andere 17 miljoen landgenoten, laat staan de rest van de westerse wereld, mee kan krijgen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid