Spring naar bijdragen

Eeuwig koningshuis van David?


Aanbevolen berichten

Ik las vanmorgen het volgende:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Welnu, zeg tegen mijn dienaar, tegen David: “Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik heb je achter de kudde vandaan gehaald om mijn volk Israël te leiden. 9 Ik heb je bijgestaan in alles wat je ondernam, ik heb al je vijanden voor je uitgeschakeld en ik heb je naam gevestigd als een van de groten der aarde. 10 Ik heb aan mijn volk Israël een gebied toegewezen. Daar heb ik het geplant en daar kan het nu onbevreesd wonen. Het wordt niet langer door misdadige volken onderdrukt, zoals toen het er pas woonde 11 en ik rechters over mijn volk Israël had aangesteld. Jou heb ik rust gegeven door je van je vijanden te verlossen. De HEER zegt je dat hij voor jou een huis zal bouwen: 12 Wanneer je leven voorbij is en je bij je voorouders te ruste gaat, zal ik je laten opvolgen door je eigen zoon en hem een bestendig koningschap schenken. 13 Hij zal een huis bouwen voor mijn naam, en ik zal ervoor zorgen dat zijn troon nooit wankelt. 14 Ik zal een vader voor hem zijn en hij voor mij een zoon: als hij zondigt, zal ik hem kastijden met stok- en zweepslagen, zoals een vader doet, 15 maar hij zal nooit bij mij uit de gunst raken zoals Saul, die ik verstootte omwille van jou. 16 Jou stel ik in het vooruitzicht dat je koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je troon nooit zal wankelen.â€â€™

Zie het vetgedrukte vers.

Hoe moet ik dit nu zien? Israël heeft nu geen koningshuis, dus letterlijk gezien klopt dit niet. Hoe zou dit dan bedoeld zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de engel Gabriël Maria bezoekt om te vertellen dat zij zwanger zal worden, zegt hij o.a. over Jezus: "Deze zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste worden genoemd; en Jehovah God zal hem de troon van zijn vader David geven, en hij zal voor eeuwig als koning over het huis van Jakob regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde zijn". - Lukas 1:32,33.

Jezus, zoon van David, regeert nu al als koning in de hemel, maar hij zal binnenkort ook over de aarde gaan regeren. Dan zal Gods wil niet alleen in de hemel, maar ook op aarde geschieden!

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Zoon van David (Matt. 15:22) regeert nog altijd, maar Zijn koninkrijk is niet van deze wereld.

Hoewel ik het met de strekking eens ben, waarom verwijs naar dat vers met de Kananese vrouw in dit verband?

Omdat ze hem 'Zoon van David' noemt.

Dat weet ik, maar wat concludeer jij daar uit dat ze hem Zoon van David noemt en waarom?

Link naar bericht
Deel via andere websites

"If by virtue of Joseph's marriage with Mary, Jesus could be called the son of Joseph, he can for the same reason be called "son of David" (St. Augustinus, De Consensu Evangelistarum, II, i, 2)."

Daarmee willen ik en Augustinus niet zeggen dat Jozef de vader van Christus in letterlijke zin is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kon de Kananese vrouw weten dat Jezus de Zoon van David was?

1. Ze wist dat Christus de zoon van Maria en Jozef was of had erover gehoord omdat hij beroemd was.

2. Goddelijke inspiratie

Kies maar.

Optie één denk ik niet, want in die tijd was Jezus nog niet beroemd, zie Mat 12,20 en met name 16,20.

Van goddelijke inspiratie lijkt me hier ook geen sprake, want de heilige Geest was er nog niet (Joh 7,39) aangezien Jezus nog verheerlijkt moest worden. Is er nog een optie drie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kon de Kananese vrouw weten dat Jezus de Zoon van David was?

1. Ze wist dat Christus de zoon van Maria en Jozef was of had erover gehoord omdat hij beroemd was.

2. Goddelijke inspiratie

Kies maar.

Optie één denk ik niet, want in die tijd was Jezus nog niet beroemd, zie Mat 12,20 en met name 16,20.

Van goddelijke inspiratie lijkt me hier ook geen sprake, want de heilige Geest was er nog niet (Joh 7,39) aangezien Jezus nog verheerlijkt moest worden. Is er nog een optie drie?

Als we uitgaan van de prioriteit van Marcus, en dan de parallele pericoop daarin lezen dan zien we:

"... en hoewel hij niet wilde dat iemand dat te weten zou komen, lukte het hem niet onopgemerkt te blijven..."

(Mc 7:24-30).

Optie 1 lijkt mij dus het meest voor de hand liggend. Een 3e optie is niet echt meer nodig. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid