Spring naar bijdragen

Het komend jaar


Aanbevolen berichten

Al bijna een jaar stuur ik hier vrijwel elke donderdag een column in. Mijn eerste was alweer op 9 februari 2012. Mensen kijken graag terug op het afgelopen jaar en ook dit jaar is er veel gebeurd. Men kan zeggen dat dit een jaar van openbaringen was. Directeuren die door de mand vielen, evenals grote organisaties en beroemdheden. Maar ook verschillende openbaringen over onszelf, over ons gedrag en de soms zelfs fatale gevolgen daarvan.

Ik heb geprobeerd het afgelopen jaar mijn columns zo mooi en zorgvuldig mogelijk te schrijven. Daarbij heb ik geprobeerd de actuele gebeurtenissen te duiden in het licht van wat wij als gelovigen al zo lang over de mens en over God weten en ook van wat wij níét weten. Daarbij heeft mijn denken ook niet stil gestaan en ook dat heb ik geprobeerd met jullie te delen in mijn columns, met zoveel mogelijk respect voor andere denkwijzen.

Of ik daarin geslaagd ben, dat weet ik niet. Er wordt vaak niet veel op mijn columns gereageerd en ze worden ook niet altijd massaal gelezen. Misschien schreef ik soms te moeilijk, of riep ik sowieso vaak niet erg veel discussie op. Dat hoeft dan ook niet altijd, net zoals ook niet alles meteen begrijpelijk hoeft te zijn. Maar je kunt je dan afvragen of mijn columns dan wel echte columns waren, omdat columns vaak toch veel scherper zijn.

Dit jaar is daardoor ook een openbaring over mijzelf aan jullie geworden. Over mijn gedachten en mijn vragen, maar ook over hoe mensen daarop vervolgens reageren. En ook al wordt er vaak dus niet veel gereageerd of gelezen, toch wil ik door blijven schrijven. Al is het alleen al omdat het schrijven mijn relatie met God verdiept, juist ook als ik over ingewikkelde onderwerpen schrijf en in het schrijven soms zelfs met God twist.

Daarom zal ik mijn columns blijven schrijven. Ook omdat het schrijven mij alleen echt ligt als andere mensen het (uiteindelijk) ook kunnen lezen en bekritiseren. Ongetwijfeld een stukje voorzienigheid van God, opdat mijn gedachten niet zomaar ongecontroleerd loslopen. Maar aangezien niemand aan mij iets verplicht is, is het enkel aan mijzelf om lezenswaardige columns te schrijven. Ik hoop daarin steeds meer te slagen het komend jaar.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees elke week jouw column. Ik lees hem sowieso als ik diegene van de redactie ben die hem online zet, maar als hij al online staat, dan lees ik hem op het forum. :)

Ik reageer niet elke keer, maar dat moet je niet negatief opnemen. Vaak ben ik het er zo mee eens of heb ik gewoon niks eraan toe te voegen.

Zoals Michiel zegt: blijven schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

...... maar dat moet je niet negatief opnemen. Vaak ben ik het er zo mee eens of heb ik gewoon niks eraan toe te voegen.

Ik geloof wel, dat Joon het hier juist typeert.

Als je meer reacties wil zul je meer controversionele dingen moeten schrijven, maar ik vermoed, dat dat niet zo in je karakter ligt. :)

Of toch wel misschien en is het een keuze om te schrijven zoals je doet?

Dan kun je dat een keer proberen. ;)

Je columns zijn duidelijk "overdenkingen" en geen "discussie aanzwengelaars".

En zeker wordt er over gedacht.

Blijf zo doorgaan, zolang je er ook zelf wat mee kunt en er voor jezelf wat aan hebt, zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met mijn voorgangers Joon en Maria K eens!

Ik lees jouw berichten maar het zijn inderdaad vaak overdenkingen, mooi en goed te begrijpen.

Ik zou er "Amen" of "mooi" neer kunnen zetten, soms doe ik dat.

De berichten laten zien hoe jouw relatie is met God en geloof en met mensen. En je bent geen super held maar door jou reacties kwam het geloof in positieve zin dichter bij me. Wat mij betreft niet stoppen RobertF. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid