Spring naar bijdragen

De grootste vijand van de kerk


Aanbevolen berichten

De Kerk kent verschillende vijanden, maar in deze column wil ik het hebben over haar grootste vijand. Deze vijand heeft de werkelijke potentie om de Kerk te vernietigen. Ze bestaat al zolang de Kerk er is en vanaf het begin probeert ze Haar te vernietigen. Het is een onuitroeibare vijand, want als je deze vijand zou afslachten, dan neemt ze de Kerk mee in haar graf. Deze kwade macht heeft het voor elkaar gekregen het evangelie helemaal te verdraaien en heeft er voor gezorgd dat ‘de wereld’ er een totaal verkeerd beeld van gekregen heeft. Ze heeft succesvol het beeld geschapen van een huichelachtige moordende kerk. Eentje die een grote mond heeft over moraal en ethiek, maar zelf de grootste misdaden heeft begaan. En het ergste is nog: Het is niet eens zo ver van de waarheid, want als je kijkt naar de geschiedenis van het christendom, dan kun je genoeg voorbeelden noemen.

Maar daar blijft het niet bij: Binnen de Kerk heeft de vijand ook toegeslagen. Zij is verantwoordelijk ervoor dat de Kerk ging scheuren en christenen elkaar gingen bevechten.  Zij heeft ervoor gezorgd dat christenen zelf een verkeerde getuigenis zijn gaan geven door niet de liefde van Christus, maar vooral haat te laten zien. Deze vijand heeft er ook enorm succesvol voor gezorgd dat christenen hun geloof verloren. Want de vijand liet zich aan hen zien en vertroebelde zo het beeld van Jezus.

We lezen over deze vijand in het Nieuwe Testament. We zien de vijand elke dag om ons heen, zeker als we in de spiegel kijken. De grootste vijand van de Kerk; Dat zijn haar leden.

Olorin

Link naar bericht
Deel via andere websites

Olorin, je slaat de spijker op de kop. Uiteindelijk, in the end zoals engelstaligen het zo mooi zeggen telt alleen de Liefde. De diepbewogen Liefde voor God en voor je naasten, zoals Christus het ons verteld.

De Bijbel vertelt mij in principe best veel over wat ik als Christen wil weten, waarin Christus Jezus zelf aangeeft wat belangrijker is.

En ik denk/hoop/bid dat deze Liefde, deze enorme drijfveer weerstand kan bieden aan de grootste vijand. In de naam van Liefde is ook al veel mis gegaan, maar vanuit de Liefde zou in principe niets mis kunnen gaan. (Zie het contrast tussen 'in de naam van' en 'vanuit de'.)

Ik maak ook altijd een onderscheid tussen het clubje mensen wat zich samen de kerk noemt, waarin vanuit organisatorisch oogpunt een hiërarchie is ontstaan. Daartegenover zet ik de Kerk met hoofdletter K, wat armen en voeten geeft aan de opdracht van Christus om God Lief te hebben en je naasten zoals jezelf.

Wat ik jammer vind, is dat ik vaak niet de kans krijg om mijn geloof uit te leggen. Mijn gevoel om Lief te hebben wordt daarbij vaak geweld aangedaan. Door anderen, of soms door mijzelf als ik iets stoms doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid