Spring naar bijdragen

Alleen maar zwijgen


Aanbevolen berichten

Ik kan over allerlei theologische vraagstukken wel iets zinnigs schrijven. De Drie-eenheid, de Kerk als Lichaam van Christus, het lijden, ik schrijf er hier veel over. Maar sommige dingen komen zo dichtbij, zijn zo onbegrijpelijk, dat mijn pen enkel maar kan zwijgen. Wat voor verkeerds moet Tim Ribberink dan wel niet gedaan hebben? Wat voor verkeerds moeten die duizenden anderen dan wel niet gedaan hebben? Ik begrijp het niet en kan alleen maar zwijgen.

 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat voor verkeerds moet Tim Ribberink dan wel niet gedaan hebben? Wat voor verkeerds moeten die duizenden anderen dan wel niet gedaan hebben?

Ik snap deze vragen eigenlijk niet. T. Ribberink heeft toch niets verkeerds gedaan? En wie worden bedoeld met 'duizenden anderen'? Mensen hoeven toch niet eerst iets verkeerds te hebben gedaan voordat hun onheil overkomt? Onheil overkomt toch velen zonder dat ze dat bewust over zichzelf afroepen? Volgens mij snap ik de column niet echt.

(Zelf ben ik overigens van mening dat dit een onderwerp is om niet over te zwijgen, maar om over te praten.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Zelf ben ik overigens van mening dat dit een onderwerp is om niet over te zwijgen, maar om over te praten.)

Helemaal mee eens.

Dat neemt niet weg, dat ik voor dit soort dingen, als ze nog vers tot mij komen, vaak geen woorden vind.

Dat ik dat dan ook alleen maar zeg en verder even zwijg.

Het roept, ook bij mij teveel emoties op.

Als het wat bezonken is, is het zeker nuttig, misschien wel noodzakelijk om er juist in te duiken en alles te zeggen wat in je opkomt, en het helemaal uit te spitten.

Dan zal blijken hoeveel mensen in stilte als kind hebben geleden.

Ik denk dat Robert dit ook bedoelt.

Wat voor verkeerds moet Tim Ribberink dan wel niet gedaan hebben? Wat voor verkeerds moeten die duizenden anderen dan wel niet gedaan hebben? Ik begrijp het niet en kan alleen maar zwijgen.

Veel gelovigen denken in termen van "een gebroken wereld na de zondeval"

Relateren het kwaad aan de zonde.

Dan kun je beter zwijgen, want alles wat je dan zegt, kan verkeert vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opmerkelijk verhaal op dit blog en in het ND van vandaag:

http://onbesproken.wordpress.com/2012/1 ... s-normaal/

http://onbesproken.files.wordpress.com/ ... -11-08.pdf (PDF)

Ik krijg er zelf hele dubbele gedachten bij. Ja, pesten 'hoort er bij'. Maar het is niet normaal, het zou niet normaal moeten zijn. :(

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien moeten we dan wel een beetje van het idee af dat kinderen zo "lief en onschuldig" zijn en dat ze "nog moeten groeien." Ja, dat moeten ze, en wel door een fatsoenlijke opvoeding. Kinderen moeten zo snel mogelijk leren dat pesten een absoluut kwaad is, dat ze daarmee volstrekt onrechtvaardig handelen. Desnoods met harde hand als ze er toch mee door blijven gaan, want dat kan wel degelijk iets doen in die nog onvolgroeide hersentjes. Tim had zijn treiteraars zeer waarschijnlijk helemaal niets misdaan, hij had ze niet geslagen, niet uitgescholden of wat dan ook. Dus was er geen enkele reden om zo met hem om te gaan. Als we echter maar de andere kant op blijven kijken, dan zullen die kinderen echt niet uit zichzelf "opgroeien." Dat moeten wíj doen. Maar ja, als wij grote mensen ook al volop treiteren en uitsluiten en dat blijkbaar "heel gewoon" vinden...

Ik heb hier al eens eerder geschreven dat de onschuld alle ruimte behoort te hebben. Ieder kind en iedere volwassene heeft mijns inziens het volste recht om volop goed en zachtmoedig te zijn, omdat dat immers goede eigenschappen zijn. Als iemand dus buitengewoon hulpvaardig, goed van vertrouwen, zacht van toon en dus eigenlijk gewoon heel lief is, dan verdient hij niet anders dan een lief antwoord daarop. Hij doet toch immers iets goeds? Hij doet daar toch helemaal niemand kwaad mee? Integendeel zelfs. Waarom moet híj dan leren harder en wantrouwiger te worden, zodat de mensen met hun grote mond tenminste ongestoord hun goddeloze gang kunnen blijven gaan en niet teveel geconfronteerd hoeven te worden met zoiets als echte onschuld?

Zelf ben ik ook getreiterd, op zowel de basisschool als de middelbare school. Pas toen ik ergens achter in de twintig was, ontdekte ik dat ik inderdaad wel heel anders was en niet voor niets vreemd werd gevonden. En dat deed pijn, wat het nog steeds doet. En ik heb van alles geprobeerd om het een halt toe te roepen, zelfs dingen waarover ik mij nu nog steeds erg schuldig voel, vergeven of niet vergeven. Maar niets hielp. Gesprekken, negeren, vooral jezelf heel waardig vinden, boos worden, het hielp niet. Mij werd voortdurend het onmogelijke gevraagd, namelijk zoiets als "eigenwaarde" vinden en voor mijzelf opkomen terwijl ik voortdurend op de meest sluwe en achterbakse manieren de grond in werd getrapt. Dat kan dus niet. En ik moest eigenlijk ook wel begrip hebben voor die pestkoppen, want die handelden misschien ook wel uit onzekerheid. Nu nog blijf ik dat moeilijk vinden, hoe waar dat ook kan zijn.

Mijns inziens hoeft men dus niet alles zomaar van kinderen of grote mensen te accepteren. Oók als iemand uit onzekerheid of door een stoornis zo handelt, wat inderdaad best kan, dan dient er alles aan gedaan te worden om zijn of haar gedrag te stoppen. Ook als je onzeker bent, hoor je normaal met mensen om te gaan. Ook als je een stoornis hebt, behoor je er alles aan te doen binnen je mogelijkheden om je destructieve gedrag te voorkomen of in te perken. Ook als dat betekent dat je hulp moet vragen. Het slachtoffer dient geholpen te worden in het hervinden van diens eigenwaarde en in andere zaken waar hulp nodig is. Maar hij kan dat niet alleen en zeker niet als elke vooruitgang daarin weer door die treiteraars teniet wordt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Opmerkelijk verhaal op dit blog en in het ND van vandaag:

http://onbesproken.wordpress.com/2012/1 ... s-normaal/

http://onbesproken.files.wordpress.com/ ... -11-08.pdf (PDF)

Ik krijg er zelf hele dubbele gedachten bij. Ja, pesten 'hoort er bij'. Maar het is niet normaal, het zou niet normaal moeten zijn. :(

ik ben ook enigszins dubbel, maar vind het een zeer goed stuk.

pesten is van alle tijden en gebeurt uit kuddegedrag [met z'n allen tegen één] of anoniem [internet bv.]

en veel scholen springen hier ook al op in door goede voorlichting.

maar de school had weinig tot niets in de gaten en - wat mij zeer verbaast - de ouders kennelijk ook niet.

dus waarschijnlijk gebeurde het meer in de internet-wereld.

hoe is dat mogelijk? :?

was er geen communicatie?

depressiviteit van je kind - is hun dat nooit opgevallen?

tja - allemaal vragen..

het intens verdrietige is natuurlijk dat ze zich waarschijnlijk hier nu zelf ook het hoofd over zullen breken en alle stappen uit het verleden nagaan om te ontdekken waar ze 'gefaald' hebben.

te verschrikkelijk voor woorden, want je kunt de klok niet meer terug draaien.

je hebt plagen, pesten en treiteren, maar iemand die vreselijke getreiterd wordt ziet veelal dan ook alles als treiteren ipv. plagen - en dat is ook begrijpelijk.

kan zich dan ook niet meer verweren, omdat zijn zelfvertrouwen tot een nulpunt is gedaald.

vreselijk wat er gebeurd is, maar wat mij stoort, is dat de ouders de persoonlijke brief, die Tim aan hun gericht heeft, in de rouwadvertentie hebben gezet.

een impulsieve daad wellicht -uit pure wanhoop, verdriet en geschoktheid -maar niet verstandig of integer i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn optiek zijn er vaak alleen maar slachtoffers. De daders zijn vaak in andere gevallen slachtoffers, of reageren hun problemen af op anderen. Niet om dat goed te praten, maar je moet meer doen dan de beschuldigende vinger wijzen (waartoe ik ook wel de neiging heb). Probeer er achter te komen wat hen drijft en of ze begrijpen wat ze aanrichten.

Over de ouders kan en wil ik verder niet oordelen. Als mijn (hypothetische) kind zoiets zou doen, zou ik ondanks zo'n afscheidsbrief heel veel aan mezelf verwijten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In mijn optiek zijn er vaak alleen maar slachtoffers. De daders zijn vaak in andere gevallen slachtoffers, of reageren hun problemen af op anderen. Niet om dat goed te praten, maar je moet meer doen dan de beschuldigende vinger wijzen (waartoe ik ook wel de neiging heb). Probeer er achter te komen wat hen drijft en of ze begrijpen wat ze aanrichten.

Over de ouders kan en wil ik verder niet oordelen. Als mijn (hypothetische) kind zoiets zou doen, zou ik ondanks zo'n afscheidsbrief heel veel aan mezelf verwijten.

tuurlijk, mee eens.

mensen die pesten zijn zelf in wezen de grootste zielenpoten en vaak als kind ook gepest of vernederd.

en ze kunnen dat dan ook alleen maar in groepsverband of anoniem.

dat is juist zo'n paradox - ze zouden beter moeten weten.

daarom zal dit probleem aangepakt en besproken moeten worden op scholen en als ouder zul je alert moeten zijn en je kinderen bevragen [of als ze nog erg jong zijn stiekem controleren op de sociale media]

en goed en uitgebreid voorlichten en vooral weerbaar maken, zodat ze zelfvertrouwen en een besef van eigenwaarde kweken.

praten, praten, praten MET en niet tegen je kinderen.

maak ze duidelijk dat ze thuis alles kunnen bespreken en dat ze serieus worden genomen....hoe dan ook, wat het onderwerp ook is.

maar ja ---dan nog :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien moeten we dan wel een beetje van het idee af dat kinderen zo "lief en onschuldig" zijn en dat ze "nog moeten groeien." Ja, dat moeten ze, en wel door een fatsoenlijke opvoeding. Kinderen moeten zo snel mogelijk leren dat pesten een absoluut kwaad is, dat ze daarmee volstrekt onrechtvaardig handelen. Desnoods met harde hand als ze er toch mee door blijven gaan, want dat kan wel degelijk iets doen in die nog onvolgroeide hersentjes. Tim had zijn treiteraars zeer waarschijnlijk helemaal niets misdaan, hij had ze niet geslagen, niet uitgescholden of wat dan ook. Dus was er geen enkele reden om zo met hem om te gaan. Als we echter maar de andere kant op blijven kijken, dan zullen die kinderen echt niet uit zichzelf "opgroeien." Dat moeten wíj doen. Maar ja, als wij grote mensen ook al volop treiteren en uitsluiten en dat blijkbaar "heel gewoon" vinden...

Ik heb hier al eens eerder geschreven dat de onschuld alle ruimte behoort te hebben. Ieder kind en iedere volwassene heeft mijns inziens het volste recht om volop goed en zachtmoedig te zijn, omdat dat immers goede eigenschappen zijn. Als iemand dus buitengewoon hulpvaardig, goed van vertrouwen, zacht van toon en dus eigenlijk gewoon heel lief is, dan verdient hij niet anders dan een lief antwoord daarop. Hij doet toch immers iets goeds? Hij doet daar toch helemaal niemand kwaad mee? Integendeel zelfs. Waarom moet híj dan leren harder en wantrouwiger te worden, zodat de mensen met hun grote mond tenminste ongestoord hun goddeloze gang kunnen blijven gaan en niet teveel geconfronteerd hoeven te worden met zoiets als echte onschuld?

Zelf ben ik ook getreiterd, op zowel de basisschool als de middelbare school. Pas toen ik ergens achter in de twintig was, ontdekte ik dat ik inderdaad wel heel anders was en niet voor niets vreemd werd gevonden. En dat deed pijn, wat het nog steeds doet. En ik heb van alles geprobeerd om het een halt toe te roepen, zelfs dingen waarover ik mij nu nog steeds erg schuldig voel, vergeven of niet vergeven. Maar niets hielp. Gesprekken, negeren, vooral jezelf heel waardig vinden, boos worden, het hielp niet. Mij werd voortdurend het onmogelijke gevraagd, namelijk zoiets als "eigenwaarde" vinden en voor mijzelf opkomen terwijl ik voortdurend op de meest sluwe en achterbakse manieren de grond in werd getrapt. Dat kan dus niet. En ik moest eigenlijk ook wel begrip hebben voor die pestkoppen, want die handelden misschien ook wel uit onzekerheid. Nu nog blijf ik dat moeilijk vinden, hoe waar dat ook kan zijn.

Mijns inziens hoeft men dus niet alles zomaar van kinderen of grote mensen te accepteren. Oók als iemand uit onzekerheid of door een stoornis zo handelt, wat inderdaad best kan, dan dient er alles aan gedaan te worden om zijn of haar gedrag te stoppen. Ook als je onzeker bent, hoor je normaal met mensen om te gaan. Ook als je een stoornis hebt, behoor je er alles aan te doen binnen je mogelijkheden om je destructieve gedrag te voorkomen of in te perken. Ook als dat betekent dat je hulp moet vragen. Het slachtoffer dient geholpen te worden in het hervinden van diens eigenwaarde en in andere zaken waar hulp nodig is. Maar hij kan dat niet alleen en zeker niet als elke vooruitgang daarin weer door die treiteraars teniet wordt gedaan.

Mee eens.

Kinderen horen goed opgevoed te worden. De Bijbel is daar ook helder over. Kinderen die niet goed worden opgevoed, ontsporen en vervallen in heidendom, rebellie enz. . Het is ook een protestants geloof dat de mens 'geneigd is tot alle kwaad'. Ik weet niet of de katholieken dat ook geloven. Ik geloof dat in ieder geval. Mensen die niet worden opgevoed en geen richting krijgen in hun leven, zijn in mijn ogen tot elk kwaad in staat. Misschien ken je het boek of de film 'Lord Of The Flies' waarin het gaat over kinderen die op een onbewoond eiland terechtkomen en vervallen in de ergste wreedheden. Ik denk dat de schrijver van het boek geen christen is, maar ik denk wel dat de schrijver er gelijk in heeft dat kinderen inderdaad in zo'n situatie zullen vervallen in wreedheden als er geen volwassenen bij zijn die hen normen en waarden leren. (Tenminste, ik neem aan dat in het boek de mening van de schrijver wordt vertolkt.)

Naast pesten zijn er nog meer misstanden die soms tot doden leiden. Ik snap ook altijd nog niet de ontgroeningen die soms leiden tot grote problemen. (Dat is een heel ander onderwerp trouwens.)

Ik vind het niet vreemd dat de ouders deze advertentie hebben geplaatst. Ik vind het niet verkeerd dat ze op deze manier aandacht vragen voor de problematiek. Het heeft volgens mij toch tot een schokgolf in Nederland geleid en soms is een schokgolf nodig om dingen drastisch te veranderen. (Een heel ander voorbeeld: Misbruik van kleine kinderen bij een dagverblijf in Amsterdam leidde tot veel meer controle op kinderdagverblijven.) Hopelijk leidt dit tot meer aandacht voor pesten en de gevolgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid