Spring naar bijdragen

Nieuwe koptische paus


Aanbevolen berichten

De Egyptische bisschop Tawadros is de nieuwe koptische paus. In de Sint Markus-kathedraal in de Egyptische hoofdstad Caïro werd zijn naam getrokken uit een kristallen kom.

Er waren drie kandidaten om paus Shenouda III op te volgen die in maart overleed. Hun namen waren op papiertjes in de kom gestopt. Een geblinddoekte jongen van twaalf haalde een van de drie eruit. Volgens de kopten was de procedure daarmee in Gods handen.

Er waren strikte maatregelen genomen om alles zuiver te laten verlopen. Zo waren de drie papiertjes precies even groot en waren ze op precies dezelfde manier opgevouwen.

De nieuwe koptische paus Tawadros is 60 jaar. Hij wordt op 18 november geïnstalleerd.
Angst voor aanslagen

Paus Shenouda III was ruim veertig jaar hoofd van de koptische kerk. Onder zijn leiding groeide de koptische gemeenschap enorm, ook buiten Egypte.

In Egypte leven 8 miljoen koptische christenen, tien procent van de totale bevolking. De laatste tijd neemt het aantal aanslagen op hen flink toe. Veel kopten vrezen de regerende Moslimbroederschap.

Rondom de kathedraal in Caïro zijn veel veiligheidsmaatregelen genomen. Duizenden koptische christenen hadden zich er verzameld om de ceremonie bij te wonen.

Bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat een bijzondere en eigenlijk best mooie procedure om een paus te kiezen. :)

Niemand kan in elk geval zeggen dat het oneerlijk is verlopen.

De trekking van de nieuwe paus is wel zo zuiver mogelijk gehouden.

Tenminste als je gelooft dat het trekken van een lootje/naam Gods manier van een paus kiezen is.

Ik zie dit meer als een gelukstreffer dan een keuze van God, maar goed, misschien zit ik hierin fout.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat een bijzondere en eigenlijk best mooie procedure om een paus te kiezen. :)

Niemand kan in elk geval zeggen dat het oneerlijk is verlopen.

De trekking van de nieuwe paus is wel zo zuiver mogelijk gehouden.

Tenminste als je gelooft dat het trekken van een lootje/naam Gods manier van een paus kiezen is.

Ik zie dit meer als een gelukstreffer dan een keuze van God, maar goed, misschien zit ik hierin fout.

In de Bijbel kunnen we bij herhaling lezen dat het lot werd geworpen en dat het lot dan iemand aanwees. Dit lot werd toegewezen aan God, wat dat aangaat was het dus Bijbelgetrouw wat er gebeurde. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, die drie kandidaten zullen denk ik dan weer niet zuiver toevallig zijn gekozen. Daar wordt dan eigenlijk niets over gezegd. Ik kan me zo voorstellen dat deze drie zodanig zijn geselecteerd, dat ze alledrie prima geschikt zouden zijn voor het ambt en de koers die deze kerk nu vaart. Net zoals die loterij in Handelingen ook al tussen twee vooraf geselecteerde kandidaten ging, die voldeden aan de criteria die de toen nog piepjonge Kerk aan de twaalfde apostel stelde. Deze loterij, getrokken door een kind, is dan een hele mooie extra procedure, maar echt zuiver "toevallig" is het natuurlijk allemaal niet, denk ik dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@RobertF, ik geloof ook zeker niet dat er 3 lukrake namen op papier geschreven zijn.

Voor het kandidaatschap van nieuwe paus binnen de koptische kerk zal zeker en vast goed gekeken zijn naar wat er aan mogelijkheden lag, in gesprek zijn gegaan met de verschillende kardinalen en zullen besluiten zijn gemaakt vóór de naam uit de "hoge hoed" getrokken werd.

Ik zal eens wat meer gaan lezen nog over het "lot" in de hoop hier wat meer zicht op te krijgen vanuit bijbels perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid