Spring naar bijdragen

Twitter en Facebook voor contact met jongere


Aanbevolen berichten

Een predikant met een Facebook- of Twitteraccount. Het is voorlopig nog eerder uitzondering dan regel. Ds. M. Messemaker maakt gebruik van sociale media „om dichter bij jonge mensen te komen.â€

De hervormde predikant uit Woudenberg benadrukt dat hij sociale media „functioneel†wil gebruiken. „Dit betekent dat ik vooral werkgerelateerd actief ben op internetâ€, vertelt hij. „Het is handig om met jongeren via Facebook te communiceren, maar laat duidelijk zijn dat sociale media slechts een van de vele middelen zijn om de jeugd te bereiken, er zijn ook andere.â€

In tegenstelling tot ds. Messemaker voelt ds. D. W. Tuinier, predikant in de gereformeerde gemeente van Aagtekerke, niet de behoefte om een Facebook-account aan te maken. „Ik krijg wel eens een uitnodiging van een jongere, maar daar ga ik niet op in. Het werkt drempelverlagend, en ik vind het het ambt onwaardig. Ik wil wel openstaan voor jongeren en een pastorale arm om hen heen slaan. Dat doe ik bijvoorbeeld door via de mail op hun vragen in te gaan. Op Facebook worden dingen meer plenair besproken, en daar voel ik geen behoefte toe. De vragen van jongeren zijn vaak juist heel persoonlijk.â€

Ds. Messemaker erkent ook dat sociale media niet voor ieder onderwerp geschikt zijn. „Het is belangrijk om jongeren op allerlei manieren te benaderen. Ik zie sociale media als een extra middel om de jeugd in de eigen wereld te kunnen benaderen en hen aan te spreken in de omgeving waarin ze actief zijn.†Dit betekent niet dat de Woudenbergse predikant de media niet kritisch benadert. „Als je de accounts bekijkt, ben je soms not amused vanwege alles wat je te zien krijgt. Deelname aan bijvoorbeeld Facebook geeft me wat dat betreft kennis van zaken, kennis van wat er leeft.â€

Lees verder: Refdag

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid