Spring naar bijdragen

Vrijheid van afleidingen


Aanbevolen berichten

Ik ben op dit moment 3e-jaarsstudent, en denk sinds ongeveer een jaar steeds meer na over discipline en het nuttig besteden van mijn tijd. Ik merk dat ik hier grote moeite mee heb. Als ik elke dag op zou schrijven hoeveel uur ik daadwerkelijk aan studie en andere nuttige dingen besteed, en hoeveel uur ik een beetje zou surfen op het internet (van nu.nl naar Gmail, naar Facebook, naar een blog die ik interessant vind, en weer naar nu.nl), zou ik ongetwijfeld schrikken van de kleine hoeveelheid nuttig bestede uren.

Het probleem is dat ik mijn laptop (en het internet) vrijwel altijd nodig heb, dus ook voor mijn nuttige taken.

Een ander probleem is de seksuele verleiding die tevoorschijn komt als je 's avonds alleen op je kamer achter je laptop zit.

Hoe doen anderen dit? Hoe kun je tegelijkertijd het internet voor nuttige taken gebruiken en tegelijkertijd niet steeds in de verleiding komen om je tijd te verspillen met semi- of onbelangrijke dingen? Bovendien: Hoe kun je ervoor zorgen dat je voor een langere tijd ergens geconcentreerd mee bezig bent, zonder gelijk weer een halfuur pauze te willen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan er wel een filter opzetten, maar ik ben bang dat je dat niet zo in kunt stellen dat je alleen voor je studie nuttige sites kan bezoeken. Zou voor mij wel handig zijn. Ik zit er hard over te denken om de computer maar het huis uit te doen. Ik vind het op mijn werk ook irritant, je moet internet explorer aanzetten om dingen op te zoeken, maar dan ben je zo weer afgeleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier een aantal algemene handreikingen die kunnen helpen:

Maak voor jezelf een dagritme, waarin je elk uur iets anders doet. In dat ritme kun je twee blokken van 2 of 3 uur studeren invoegen, mét een half uurtje pauze in het midden van elk blok. Die pauze is wel belangrijk, om de geest weer op te frissen. Laat die studieblokken plaatsvinden op de dagdelen waarop je het beste leert. Begin de dag ook met een kwartiertje of half uurtje bezinning of gebed. Je kunt bijvoorbeeld uit de Schrift lezen of uit een geestelijk boek, of bezinnende muziek of zelfs een korte preek luisteren. Aan te raden is ook om een kwartier of half uur voor slapen gaan de computer uit te zetten. Kies ook één dag in de week waarop je helemaal geen schoolwerk verricht, maar je enkel richt op ontspanning, familie en vrienden en bezinning. De zondag is van oudsher daarvoor een mooie dag, maar de zaterdag kan eventueel ook als dat beter uitkomt.

De studie kan al meer te behappen zijn als je huiswerkopdrachten indeelt in kleinere porties en deze over de periode tot aan de inleverdatum verdeelt. Je kunt zo in een studieblok van bijvoorbeeld drie uur aan verschillende vakken werken. Bijvoorbeeld een half uur vak A, een half uur vak B, een half uur pauze, een half uur vak C en eventueel een heel uur een vak dat meer tijd nodig heeft. Soms zul je een hele dag met één vak bezig moeten, soms een hele dag met vele vakken. Het beste is om te beginnen met de moeilijkste en of saaiste vakken, als je geest nog fris is, en te eindigen met de makkelijke en of interessantste vakken. Zo beloon je jezelf ook een beetje.

Belangrijk is dat je studie afwisselt met ontspanning en of gebed. Maak dus wel voldoende ruimte vrij voor die ontspanning. Denk aan die pauze, maar ook aan langere tijd om leuke dingen te doen. Zodat je daarna, na een uurtje of twee, weer met frisse moed aan de studie kan. Het is dan ook goed om niet enkel 's morgens, maar nog één of twee momenten door de dag heen in te lassen voor gebed. Twee momenten, waarop je alles stillegt, je afzondert en gemeenschap zoekt met God. Die momenten hoeven niet lang te duren, maar je hebt wel minimaal een kwartier nodig om helemaal tot rust te komen.

Zorg er ook voor dat je op vaste tijden naar bed gaat en weer opstaat en op vaste tijden eet. Eet ook gezond, dus dagelijks verse groenten en een paar keer in de week een stukje vlees of een vleesvervanger, en drink regelmatig. Houd je kamer netjes en schoon, zorg dat er niet teveel afleiding te vinden is, zorg voor een overzichtelijk bureau en een overzichtelijk ingedeelde computer en blijf ook jezelf goed verzorgen. Beweeg ook regelmatig, door vaker de fiets te nemen, door de trap te nemen in plaats van de lift en, hoe gek het ook klinkt, regelmatig huishoudelijk werk te verrichten. Je kunt ook op een sportschool of -vereniging gaan, of in je eentje een sport beoefenen of lichaamsoefeningen doen, maar dat is aan jou.

Verleidingen op het gebied van verkeerde websites kun je al deels tegengaan door zo'n dergelijk dagritme. Enige zelfdiscipline is daarvoor wel noodzakelijk, maar dat kun je oefenen door het gewoon te dóén. Ook een goed internetfilter kan helpen, hoewel deze niet in de weg moet zitten bij je gewone werk. Verder kun je het jezelf minder gemakkelijker maken om zomaar rond te struinen op het internet, door bijvoorbeeld je Favorieten te legen en enkel de websites voor school daar neer te zetten waar de rest van je schoolwerk zich ook bevindt. Dus bijvoorbeeld in het mapje Vak A zet je alle dingen voor Vak A en dus ook de nodige websites. Andere nuttige websites kun je dan ook een eigen map geven op de schijf en verstrooiende websites typ je maar in of geef je een wat moeilijker te bereiken plaats. Uiteraard geef je verkeerde websites geen enkele plaats in je browser of op je schijf. Ook zijn er foefjes om bepaalde websites te blokkeren, maar daar weten de nerds hier vast meer over. ;)

Blijf dus ook bidden en goede lectuur lezen en bespreek hardnekkige geestelijke problemen met een christelijke geestelijke, zoals een priester of een dominee, of een broeder of zuster die je daarin vertrouwt. Het is daarom ook goed om regelmatig naar de kerk te gaan, het beste elke zondag, bij een goede parochie of kerkgemeenschap en daar ook betrokken te zijn bij het werk. Probeer zo dus afwisseling te vinden in studie, ontspanning en bezinning, leg het werk direct doch rustig neer als het tijd is voor iets anders en zet desnoods een klein wekkertje of alarmpje die aangeeft wanneer het tijd is voor de volgende activiteit, zodat je zelf niet op de tijd hoeft te letten en geheel bezig kan zijn met het werk. De tijd wordt zo een dienaar, in plaats van een meester.

Wees niet te star in je ritme, laat belangrijkere zaken en zeker ook mensen altijd voorgaan, maar ook niet te ontspannen. Uiteraard moet je altijd de lessen of colleges volgen op school, moet je je afspraken altijd nakomen en moet je niet te laat uitgaan 's avonds als je de volgende dag weer verder moet werken. Ik hoop dat je met deze handreikingen iets verder kunt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat Robert zegt. Ik heb vooral veel herkenning. Wat kan helpen is: waarom ga je andere dingen doen dan je zou moeten doen? Heb je moeite met concentratie of ben je bang dat je iets mist? Het is goed om die gedachten onder ogen te zien en te wegen.

Planning kan goed helpen. Bijv. eerst een paar uur studeren en dan een uurtje voor jezelf, of zorgen dat je overdag studeert en 's avonds vrij nemen zodat je hoofd dan ook leeg is. Als je overdag meer doet kun je 's avonds ook meer genieten van ontspanning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enorm bedankt voor al jullie reacties.

@cobybryant

Zo'n filter is inderdaad niet erg nuttig voor de websites die je wel af en toe maar niet te vaak wil bezoeken (zoals Facebook). Ik zou willen dat ik mijn computer niet nodig had voor mijn studie, maar dat is helaas niet zo. Ik word langzamerhand jaloers op studenten 30 jaar geleden. Wat voor afleiding hadden zij?

@robertf

Al zijn het zoals je zelf zegt algemene handreikingen, het doet me erg goed om zulk soort technieken weer eens door te lezen en motiveert me weer om meer structuur aan te brengen.

@Ursa

Daar ga ik zeker eens wat langer over nadenken. Waarom voel ik me zo afgeleid?

@Jeast

Bedankt voor de link, ga ik gelijk bekijken!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Enorm bedankt voor al jullie reacties.

@cobybryant

Zo'n filter is inderdaad niet erg nuttig voor de websites die je wel af en toe maar niet te vaak wil bezoeken (zoals Facebook). Ik zou willen dat ik mijn computer niet nodig had voor mijn studie, maar dat is helaas niet zo. Ik word langzamerhand jaloers op studenten 30 jaar geleden. Wat voor afleiding hadden zij

Ik ben in 96 afgestudeerd en had toen een 286 om een scriptie mee te schrijven en Nederland 1,2 en 3 op een zwartwittv met antenne in mijn studentenkamer. Weinig afleiding inderdaad.

attachment]

post-11985-1472822196_thumb.jpeg

Link naar bericht
Deel via andere websites

@cobybryant

Haha, geweldig!

Ik heb gisteren en vandaag een aantal dingen veranderd in mijn gewoonten. De eerste dag heb ik geen Facebook gebruikt. Het enige waar ik die dag mijn pc voor heb gebruikt was het tweemaal checken van mijn mail, en het skypen met mijn broer. De tweede dag heb ik misschien 10 minuten besteed aan Facebook, ik heb gewerkt aan een opdracht voor de studie (puur en alleen de studie, geen surfen naar tijdrovende websites tussendoor), en andere dingen waar ik oprecht tegen mezelf over kan zeggen dat ze nuttig waren en geen tijdverspilling. Daarnaast heb ik uren gelezen, in de Bijbel en in een ander boek dat ik nu lees. Heerlijk.

Het voelde vooral zo goed omdat ik besefte dat ik weer de controle had over mijn bezigheden. De tijd vloog niet voorbij, zoals normaal gesproken als je je tijd aan het verdoen bent. Heel belangrijk: Het was makkelijker om aan belangrijke taken (zoals studie-opdrachten) te beginnen, omdat ik 'toch niks anders te doen had'. Een gezonde dosis verveling dus die er bij kwam kijken, omdat ik niet elk gaatje vulde met internet. Het internet had dus duidelijk een bepaalde vorm van verslaving bij mij aangenomen, die ervoor zorgde dat het onmogelijk voelde om eindelijk met mijn belangrijke taken te beginnen.

Mijn plan voor de nabije toekomst is om mijn tijd op Facebook en andere sites die ik bezoek 'voor de lol' sterk te verminderen, en niet gedurende de dag, maar op 1 moment bij elkaar, zodat ik het kan overzien, en de andere tijd nuttig kan besteden. 'Eventjes Facebook checken' werkt niet bij mij, want voor je het weet is er weer minstens een half uur voorbij. Facebook helemaal vaarwel zeggen ben ik nog niet van plan, omdat ik op dit moment in Australië studeer en Facebook ideaal is om contact te houden met familie en vrienden thuis, en om foto's te uploaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid