Spring naar bijdragen

De andere wang (deel 1 van 3)


Aanbevolen berichten

We hebben allemaal wel te maken met moeilijke mensen. Mensen die we niet graag mogen. Omdat ze ons pesten, ze ons tegen werken of hun verantwoordelijkheden op ons afschuiven. Laten we kijken hoe Jezus zegt dat we met hen om moeten gaan. Deze maand deel 1: de andere wang

Mat 5:38-42
“38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.†39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

Als we de woorden van Jezus letterlijk nemen, kunnen we nogal veel klappen te verduren krijgen. Door de andere wang toe te keren daag je in feite uit om nog een keer geslagen te worden. Nu wordt in het Bijbelboek Mattheus specifiek gesproken over de rechter- en de linkerwang. Als je op je rechterwang geslagen wordt, keer dan ook je linker toe. Uitgaande van een klap met de rechterhand, is dat een klap met de rug van de hand. Niet zozeer om pijn te doen, maar vooral om te vernederen. Jezus zegt, als iemand je zo’n klap geeft, keer dan ook je andere wang toe. En wat gebeurt er als je dat zou doen? De aanvaller kan alleen maar uithalen, maar daar is geen eer aan te behalen. Maar gewoon weglopen is ook verliezen. Waar hij probeerde je te vernederen, worden de rollen in feite omgedraaid, zonder dat je geweld gebruikt. Zo kan je zonder je te verweren toch heel weerbaar zijn…

Toch gaat het er Jezus niet in eerste plaats om een ander te dissen. Hij roept vooral op om de keten van geweld en vijandigheid te doorbreken, ook als dat ons soms letterlijk pijn doet. Niet altijd je gelijk te halen, ook al heb je het. Waarom? Het principe van “oog om oog, tand om tand†is misschien wel rechtvaardig, maar als we dat consequent hanteren is aan het eind van de rit iedereen tandeloos en blind. Soms is het nodig dat liefde uitstijgt boven rechtvaardigheid om de relatie te herstellen. 

Dat was ook precies waarom Jezus naar de aarde is gekomen. Om liefdevol uit te stijgen boven de rechtvaardigheid. Hij wist dat volgens de wetten van rechtvaardigheid geen mens meer met God zou kunnen leven. Als Hij het daarbij had gelaten uit het oogpunt van rechtvaardigheid, zou dat Zijn goed recht zijn. Maar gelukkig is Jezus niet zo. Uit liefde koos Hij voor een leven vol pijn en moeite, met als doel de relatie tussen God en ons te herstellen. Hij kwam niet op voor zijn eigen recht, maar koos om nog meer onrecht te ondergaan zodat Zijn liefde daar bovenuit zou stijgen. Dat is waar vergeving en verzoening om draaien. Als Hij ons dat zo heeft voorgedaan, roept Hij ons zelf ook op om Hem daarin na te volgen.

Maar waarom moet ik die eerste stap zetten naar de ander, terwijl die mij juist heeft gekwetst? Van Jezus mogen we leren dat het niet gaat over in je recht staan of niet, maar om de liefde die boven de situatie uitstijgt om weer bruggen te slaan.

Bij wie zou jij over het onrecht dat je is aangedaan heen moeten stappen om de relatie weer te kunnen herstellen?

Timon

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid