Spring naar bijdragen

Gave van profetie


Aanbevolen berichten

Hebben jullie een persoonllijke ervaring van profetie ? Profetie is een woord van God voor iemand anders, het is steeds opbouwend en is in lijn met God's woord. Als jullie voor een bepaalde persoon in diens aanweigheid bidden, doen jullie dan beroep op ingevingen van de Heilige Geest?

Wij doen dit af en toe in onze gebedsgroep, het is ongelooflijk hoe de ingevingen die de verschillende personen voor één welbepaalde persoon ontvangen in dezelfde lijn liggen. Nog interessanter wordt het als er iemand aanwezig is die de meeste van de groep niet kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zult wel je persoonlijke redenen hebben om mij zo te waarschuwen. Heb jij in dit verband dan misschien een onaangename ervaring opgedaan?

Wat is er verkeerd aan opbouwende profetie. Mij werd bij voorbeeld gezegd dat ik een vernieuwd lichaam zou krijgen; daar ik nogal met mijn gezondheid heb gesukkeld, is dit toch positief. Ik kan niet echt het probleem zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zult wel je persoonlijke redenen hebben om mij zo te waarschuwen. Heb jij in dit verband dan misschien een onaangename ervaring opgedaan?

Wat is er verkeerd aan opbouwende profetie. Mij werd bij voorbeeld gezegd dat ik een vernieuwd lichaam zou krijgen; daar ik nogal met mijn gezondheid heb gesukkeld, is dit toch positief. Ik kan niet echt het probleem zien.

Ik zeg alleen wees voorzichtig want het is niet voor niks dat de doodstraf staat op valselijk profeteren en die leugenprofeten zeiden ALTIJD precies wat de mensen wilden horen.

Blij om te lezen dat het weer goed met je gaat!

Link naar bericht
Deel via andere websites

BlueMountainSky schreef:

Wat is er verkeerd aan opbouwende profetie. Mij werd bij voorbeeld gezegd dat ik een vernieuwd lichaam zou krijgen; daar ik nogal met mijn gezondheid heb gesukkeld, is dit toch positief. Ik kan niet echt het probleem zien.

dat mensen ooit een vernieuwd lichaam krijgen staat toch in de bijbel?

waarom noem jij dit dan een profetie van deze voorganger?

of bedoelde hij dat je dat vernieuwde lichaam nog tijdens jouw leven zou krijgen?

dat je tijdens dit leven zou genezen?

dan zou het inderdaad een profetie zijn.

begrijp me goed: sommige woorden kunnen inderdaad troostend zijn en een positieve uitwerking hebben, maar om dat nu meteen als een profetie te betitelen lijkt mij wat vergezocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Ken

Dank voor je waarschuwing. doch mij lijkt het niet verstandig om je voor de heilige Geest, en diens gaven af te schermen enkel en alleen omdat er gevaren aan gebonden zijn. Er zijn testen die je kan uitoefenen voor het achterhalen of een profetie daadwerkelijk vande Heilige Geest komt.

Derek Prince heeft in zijn boek The Gift of the Spirit een aantal toetsingscriteria neergeschreven, die naar mijn mening een betrouwbare toetssteen vormen:

1) Bouwt het op of veroordeelt het?

Korintiërs 14; 3"Maar iemand ide profeteert is opbouwend, troostend en bemoedigend"

2) Is het in overeenstemming met de Bijbel? Timotheus 2, 3:16

3) Wat is de relatie van de 'profeterende' met Jezus? Johannes 16:13-14

4) Vruchten

Brief aan de Galaten 5-22.23 sommen de vruchten op van de Heilige Geest: liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedhied, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Beantwoorden de profetie en de profeterende aan deze eigenschappen van de Geest?

5) Zijn de voorspellingen van de profetie uitgekomen? Als dit niet gebeurt; dan kwam het niet van God.

6) Promoot de profetie gehoorzaamheid aan God? Het is in ieder geval niet van God als het ongehoorzaamheid aan God of de script promoot

7) Brengt de profetie vrijheid en vrede?

2 Korintiërs 3: 17

8) Brengt de profetie harmonie en leven met zich mee?

9) Is er een geval van waarschuwing? Iets in ons zal ons waarschuwen als datgene wat geprofeteerd wordt niet waar is.

Johannes 2:27

Mbt de profetie die mij werd gegeven, het is inderdaad zo dat nog tijdens dit leven op aarde God ons een nieuwe geest en nieuw lichaam kan geven. Ik heb gehoord dat niet iedereen dit in dit leven ga krijgen; er zijn wellicht wel voorafgaande voorwaarden aan gebonden. Voor mij is het hoopgevend dat dit bij mij wel zo zal zijn.

Er werden mij trouwens nog andere dingen geprofeteerd. Wel in casu zei mij iemand die mij niet kende en niet wist van mijn grote gezondheidsproblemen dat ze een boom zag waarvan sommige takken waren afgekraakt maar dat er al nieuwe botten in zicht waren. Initieel had ze angst om dit te delen en nadien verstond ze versteld dat er inderdaad wel een realiteit achter zat die zij evenwel niet kende.

Het zou mij interesseren om van jullie te horen opw elke manier diegene onder jullie die schrik hebben voor profetie dan God's antwoord horen als jullie voor iemand bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me ook niet goed om je er maar niet mee in te laten omdat het gevaarlijk is, omdat je daarmee weleens de heilige geest in de weg zou kunnen gaan zitten. De baas over de wereld is GOD en niet de duivel! Dan zou je toch op GOD kunnen vertrouwen dat als je het hem vraagt, dat je dan niet antwoord van de duivel krijgt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd goed om achteraf in je tijd met God te vragen hoe het nu zit met de profetie die je gekregen/gehoord hebt. Ik geloof dat als God je er iets mee duidelijk wilt maken Hij zich ook zal openbaren aan jouw persoonlijk als je toch twijfelt.

Ik heb ook al gemerkt dat wanneer er in een dienst een profetie uitgeproken word dit ook wel bevestigd wordt in bepaalde gevallen door anderen.

Toch ben ik hier steeds voorzichtig in omdat de duivel ook deze zaken kan gebruiken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met profetie versta ik woorden of beelden die je van God ontvangt, terwijl je aan het bidden bent voor een persoon. Het gaat dus niet om visioenen of dromen die weliswaar ook een profetisch karakter kunnen vertonen. Wel kunnen die elkaar gaan aanvullen. Ik had een reeks profetische dromen. Omdat ik twijfelde of de dromen wel van god kwamen heb ik het God mijn twijfel geuit vooral omdat die dromen om praktische redenen op dat moment niet konden uitkomen. Nog geen week later zei mij een diepgelovige vrouw in gebed, die nochtand niets van mij afwist, waarom twijfel je aan de dromen die God je heeft gegeven. Ook al lijken die jou onmogelijk, ze zullen zich realiseren. Sedertien heb ik niet meer aan de dromen getwijfeld ook al moeten ze nog uitkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoe weet je of iets een echte profetie is en van God komt of niet? Het lijkt me niet onverstandig om inderdaad voorzichtig om te gaan met profetieën.

Uitspreken in de gemeente en laten toetsen door de voorganger en de rest, zoals Paulus ergens zegt. Daarom houd ik niet van wandelgangprofetieen, wat inhoudt dat iemand na de dienst naar je toekomt met 'de Heer liet me dit en dat zien voor je', had het dan in de dienst gezegd, dan kon het getoetst worden. Ik ken een voorganger die, als er mensen profetieen uit wilden spreken, zei: 'O, mooi, schrijf het maar op een briefje.' Dit omdat hij het dan eerst kon toetsen, omdat het al vaak zat goedbedoeld verkeerd was gegaan en mensen zich erdoor aangeklaagd voelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof wel in profetieën. Ik denk alleen dat er tegenwoordig ook een hoop nep-profetieën rondgaan.

Het valt me op dat veel mensen tegenwoordig profeteren om te profeteren. Daarmee bedoel ik dat ze profetieën zo gaaf vinden, dat ze eens lekker de tijd nemen om te bidden voor woorden van God en ze over elkaar uitspreken. Ik kan het mis hebben, maar ik krijg niet het idee dat het zo werkt. God spreekt tot mensen wanneer Hij wil en wanneer Hij het nodig vindt. Dat kan je niet afdwingen.

Het gevolg is dat er ook een hoop onzin wordt verkondigd. Mensen roepen wat vage dingen, omdat ze er vanuit gaan dat wat op dat moment in hun hoofd opkomt vast een profetie is. En omdat wat ze zeggen zo vaag is, is er altijd wel iemand die zich door een profetie aangesproken voelt en er een boodschap inziet. Maar komt die boodschap echt van God? Ik vraag het me af.

En wat ik ook vaak zie, is dat profetieën vrijwel altijd positief moeten zijn. Ik las in de krant dat er zelfs op Opwekking een seminar was over profetie waar dit letterlijk werd gezegd: mensen mochten in die setting alleen positieve dingen tegen elkaar zeggen. Maar als ik kijk in de Bijbel, waren boodschappen van God lang niet altijd positief. Profeten waren soms heel irritant: God wilde door middel van hen laten zien wat mensen verkeerd deden en ze op het rechte pad wijzen.

BlueMountainSky, wij kunnen hier niet beoordelen of de profetieën voor jou echt waren. Misschien waren ze dat wel en hebben ze jou geholpen, daar wil ik niks vanaf doen. Maar ik denk dat het ook goed is om voorzichtig te zijn, om de volgende reden:

- Als er een hoop nep-profetieën de wereld in worden geslingerd, doe je afbreuk aan wat een profetie is. Kritische mensen gaan dan denken dat profetieën niks voorstellen, en dat christenen niet veel verschillen van niet-christelijke oplichters die beweren dat ze je toekomst kunnen voorspellen.

- Je loopt het risico dat je echte profetieën misloopt. Echte profetieën zijn niet altijd leuk. En ze worden ook niet altijd letterlijk gegeven met woorden als "de Heer zegt dat...". Misschien spreekt God wel op manieren die je helemaal niet verwacht, en buiten momenten waarop jij met je kring bij elkaar bent om te profeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja, wat versta je onder een profetie.

zijn sommigen zaken profetieën of is er sprake van menselijke intuïtie - intuïtie die dieren ook hebben?

en de betekenis van dromen kunnen velerlei zijn of moet je deze zien als een defragmentatie - geregeld door de natuur?

zaken die je overdag overkomen te verwerken?

en zaken, die in je onderbewuste zijn te doen herbeleven om er mee te kunnen leven?

--toen ik in verwachting was van mijn eerste kind moest ik aan het einde van mijn zwangerschap op een vrijdag naar het ziekenhuis, maar de woensdag daarvoor had ik een soort droom of ingeving en ik wilde beslist de donderdag gaan.

dus zonder afspraak ging ik naar het ziekenhuis en bij aankomst werd mij verteld, dat wanneer ik een half uur later zou zijn gekomen, mijn kind dood geboren zou zijn.

--mijn zoon zou op een dag meegaan met zijn vriendje en diens vader voor een gezellig dagje uit.

mijn zoon had er reuze zin in, maar op de ochtend dat ze hem kwamen ophalen zei ik: je gaat niet mee, je blijft thuis...hij was reuze kwaad... :|

die dag hebben ze een ongeluk gehad, waarbij er een dode is gevallen - een kind. ;(

BlueMountainSky zie jij dat ook als profetieën?

of als toeval?

ik heb nog een voorbeeld:

--op een avond ging ik zonder reden naar de kamer van mijn dochter en pakte haar uit bed.

toen ik haar in mijn armen had viel de glazen lamp boven haar hoofd in gruzelementen in haar bed.

--en op een andere nacht ging ik ook naar haar kamer en pakte haar op - zzonder reden, maar ze werd niet wakker.

de dokter kwam en zei, dat wanneer ik haar niet opgepakt zou hebben ze zou zijn overleden aan wiegendood.....etc....

intuïtie of????

Link naar bericht
Deel via andere websites

daar krijg ik echt kippenvel van! niet op een verkeerde manier hoor.

Maar ik vind het heel mooi als mensen dat soort dingen in hun leven ervaren en zo'n gave hebben. Alleen: hoe kan het dat niet iedereen dit soort dingen heeft? Zijn ze er niet open genoeg voor? Hebben ze gewoon de gave niet zodat ze gedoemd zijn om altijd in het onbekende te leven en dit soort dingen maar te laten gebeuren? En waarom hebben juist anderen dan wel die gave? Dat vraag ik mij dan af bij mensen die gebeurtenissen kunnen zien of voelen aankomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het is toeval. Als er iets gebeurt dan is het makkelijk om achteraf te zeggen dat je een vreemd voorgevoel had. Ik had net even kramp in m'n maag, betekent niks, maar als ik een telefoontje zou krijgen dat m'n vader is overleden, dan zou ik achteraf kunnen zeggen dat ik 'het voelde'. Gisteravond had ik het koud en kreeg ik een flinke rilling over m'n rug. Betekent niks, dat is logisch als je het koud hebt, maar als er vervolgens een ongeluk voor in m'n straat is, dan zou ik achteraf kunnen zeggen dat ik 'het aanvoelde'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of het is toeval. Als er iets gebeurt dan is het makkelijk om achteraf te zeggen dat je een vreemd voorgevoel had. Ik had net even kramp in m'n maag, betekent niks, maar als ik een telefoontje zou krijgen dat m'n vader is overleden, dan zou ik achteraf kunnen zeggen dat ik 'het voelde'. Gisteravond had ik het koud en kreeg ik een flinke rilling over m'n rug. Betekent niks, dat is logisch als je het koud hebt, maar als er vervolgens een ongeluk voor in m'n straat is, dan zou ik achteraf kunnen zeggen dat ik 'het aanvoelde'.

tuurlijk, zo kun je het zien

achteraf kun je alles 'verklaren' en bepaalde zaken met elkaar in verband brengen.

maar in de voorbeelden die ik noemde ben ik toch blij dat ik deze 'voorgevoelens' niet genegeerd heb. (K)

trouwens was ik me daarvan niet bewust; het 'moest' gewoon gebeuren, alsof het vanzelfsprekend was.

en gelukkig maar. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
daar krijg ik echt kippenvel van! niet op een verkeerde manier hoor.

Maar ik vind het heel mooi als mensen dat soort dingen in hun leven ervaren en zo'n gave hebben. Alleen: hoe kan het dat niet iedereen dit soort dingen heeft? Zijn ze er niet open genoeg voor? Hebben ze gewoon de gave niet zodat ze gedoemd zijn om altijd in het onbekende te leven en dit soort dingen maar te laten gebeuren? En waarom hebben juist anderen dan wel die gave? Dat vraag ik mij dan af bij mensen die gebeurtenissen kunnen zien of voelen aankomen.

ik heb geen idee Hann hoe dat werkt....

dat vraag ik mij ook vaak af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maran,

ik denk inderdaad dat de Heilige Geest tot je heeft gesproken en je heeft doen handelen. Toch lijkt het mij nog iets anders dan de gave van profetie zelf. Ook al is het waar dat een profetie uitzonderlijke wijze ook waarschuwingen inhouden. Maar het zijn dan heel concrete waarschuwingen en niet zo een gevoel.

Iedereen kan ergens wel profeteren; het best kun je dit met andere geloofsgenoten gewoon uitproberen. Jullie bidden allemaal voor één persoon onder jullie en niemand zegt iets, allen luisteren naar wat de Heilige Geest ons ingeeft. Uiteraard mmoet je het eerst toetsen aan de criteria die ik eerder vermeldde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bid om te beginnen door God te danken voor de persoon die Hij heeft geschapen en dan vraag je aan heilige Geest om je woorden, bijbelverzen of beelden voor die persoon te geven. Dan moet je echter ophouden met bidden en je geest en hart openen voor wat God je wil zeggen.

God is toch geen snoepautomaat waar je een paar muntjes (gebed) in gooit en die dan automatisch antwoordt? Ik snap niet hoe je kunt spreken over "uitproberen" en hoe je een methode kunt uitstippelen hoe je kunt profeteren. Het lijkt mij dat God degene is die bepaalt of en wanneer Hij met een profetie komt, niet jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is niet enkel mijn mening. Je zult het in veel boeken lezen. God is zeker geen snoepautomaat. Wel intendeel,Hij geeft enkel datgene wat Hij wil; niet wat wij willen. Soms komt er iets en soms minder of helemaal niets. Met een snoepautomaat is dat anders daar weet je precies wat je vraagt en zult krijgen. In ieder geval zal enkel diegene die zich openstelt voor de Heilige Geest misschien iets kunnen ontvangen.

God wil niets liever dan dat we horen wat Hij ons te zeggen heeft, dat wij elkaar opbouwen vooral dan in ons geloofsleven en leven met andere mensen. Kan het zijn dat jij hiermee een probleem hebt? Zo ja , waarom is dat zo? Heb je dan een slechte ervaring opgedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bid om te beginnen door God te danken voor de persoon die Hij heeft geschapen en dan vraag je aan heilige Geest om je woorden, bijbelverzen of beelden voor die persoon te geven. Dan moet je echter ophouden met bidden en je geest en hart openen voor wat God je wil zeggen.

Zou het dan kunnen dat je een profetie door krijgt over die persoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit is niet enkel mijn mening. Je zult het in veel boeken lezen. God is zeker geen snoepautomaat. Wel intendeel,Hij geeft enkel datgene wat Hij wil; niet wat wij willen. Soms komt er iets en soms minder of helemaal niets. Met een snoepautomaat is dat anders daar weet je precies wat je vraagt en zult krijgen. In ieder geval zal enkel diegene die zich openstelt voor de Heilige Geest misschien iets kunnen ontvangen.

Maar je maakt er wel een soort kunstje van. Jullie zitten bij elkaar in een gebedsgroep, vragen om een profetie, en hoppa, daar komen ze. Dat maakt me sceptisch. Ik kan niet oordelen over jullie profetieën, maar ik zou bang zijn dat jullie zoveel ervan verwachten en/of hopen dat jullie dingen gaan roepen die in jullie opkomen, terwijl dat helemaal geen profetieën zijn.

God wil niets liever dan dat we horen wat Hij ons te zeggen heeft, dat wij elkaar opbouwen vooral dan in ons geloofsleven en leven met andere mensen. Kan het zijn dat jij hiermee een probleem hebt? Zo ja , waarom is dat zo? Heb je dan een slechte ervaring opgedaan.

Nee, daar heb ik geen problemen mee. Ik heb er problemen mee als mensen het na gaan doen. Bijvoorbeeld dat ze maar wat rare gedachtespinsels opsommen en dan er vanuit gaan dat van God komt. Dan doe je afbreuk aan wat een echte profetie is.

Zie mijn eerste post. Daar leg ik het duidelijker uit, maar daar ben je nog niet op ingegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid