Spring naar bijdragen

Onze rechten


Aanbevolen berichten

Vol spanning kijken de engelen er naar uit. Ook God is wat nerveus en loopt verwoed te ijsberen voor zijn troon. Nog nooit was zoiets vertoond. Aankomende zaterdag staat er namelijk heel wat te gebeuren. Het Actiecomité Stop het Slechte Weer houdt dan in Amsterdam een protestmars tegen het gebrek aan zomers weer de afgelopen weken. Spandoeken vol harde teksten zullen meegebracht worden. Want ze pikken het niet meer.

Een ludieke actie? Vast wel, maar het tekent natuurlijk een beetje onze kijk op wat christenen de goddelijke voorzienigheid plegen te noemen. Wij vinden tegenwoordig dat we zoveel rechten hebben als echte individuen, dat het recht op mooi zomerweer er ook wel bijkan. De natuur moet dan vooral doen wat wij mooi vinden. Keurig aangelegde parken en jagers die ervoor zorgen dat diersoorten naar onze smaak niet te succesvol worden.

Nu is het goed om in een samenleving met elkaar af te spreken welke rechten en vrijheden elk mens minimaal gegund moet worden. Maar dat zijn slechts menselijke afspraken, hoe goed ze ook zijn. God is daar niet aan gebonden. Dat laat Hij al blijken door de natuur haar eigen gang te laten gaan, zonder rekening te houden met wat mensen willen en waar mensen wonen. En juist daardoor leren mensen het leven weer te aanvaarden zoals het écht is.

De mens is niet gemaakt om sterk, machtig en geheel zelfstandig te zijn. Als ze dat dan tóch wil zijn, dan wordt ze vaak een onaangenaam persoon die vooral aan zichzelf denkt. De mens is echter juist gemaakt om zwak, kwetsbaar en afhankelijk te zijn. Want de net zo kwetsbare en afhankelijke liefde kan pas binnengaan daar waar mensen zich daadwerkelijk voor haar openstellen. Een ondoordringbare bepantsering houdt de liefde enkel maar tegen.

God verbreekt dus regelmatig de rechten die wij met elkaar opstellen en stelt soms zelfs geboden op die keihard tegen onze borst stuiten. Je hebt bij Hem geen recht op mooi weer, geen recht op welvaart, zelfs geen recht op het leven. God geeft graag en veel, maar Hij doet dat puur uit vrije wil. Net zoals jij puur uit vrije wil Hem mag volgen. Niet dat God zo onwelwillend is; volgende week wordt het waarschijnlijk echt mooier weer.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

In plaats van zich druk te maken zouden al die mensen eens een bijdrage moeten leveren aan de voedselbanken die we in Nederland nodig hebben. Mensen maken zich veel te druk om het weer en vergeten dat er zaken zijn die van levensbelang zijn.

Wij mogen God vragen voor een mooie zonnige dag, maar mogen niet verwachten dat Hij alles op commando veranderen zijn. Het weer is niet te bestellen (maar goed ook, anders nog meer problemen in de wereld). God zal dat doen wat goed is en voorzien in onze behoefte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In plaats van zich druk te maken zouden al die mensen eens een bijdrage moeten leveren aan de voedselbanken die we in Nederland nodig hebben. Mensen maken zich veel te druk om het weer en vergeten dat er zaken zijn die van levensbelang zijn.
Mensen die een voedselbank nodig hebben zijn meer gebaat bij een goede financiële opvoeding over hoe hun geld te besteden.

Zelfs als je maar 50 euro in de week te besteden hebt als je in de schuldhulpverlening zit heb je geen voedselbank nodig. Probleem is dat veel mensen zodra ze geld in handen hebben menen hetzelfde te moeten kunnen kopen als mensen die 40 uur werken in de week en geen schulden hebben.

Voedselbanken zijn een lap middel niet de oplossing voor het probleem, een bepaalde groep mensen wordt afhankelijk gemaakt door structurele hulp door een voedselbank. Hulp door middel van een voedselbank zou direct gekoppeld moeten zijn aan een cursus hoe met geld om te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds de zondeval is er van alles mis op aarde, ook met het klimaat. Vreemd dat mensen vaak denken dat God iets te maken heeft met rampen en onheil, terwijl het toch echt door de zonden en de zondeval komt dat er rampen enz. komen. Ik zeg niet dat elke ramp direct te relateren is aan een concrete zonde, maar onheil hangt wel in enige mate samen met zonde.

In de dagen van Noach was er al van alles mis, wat leidde tot de zondvloed en het is altijd al zo in de historie geweest dat vanwege zonden woestijnen ontstonden, overstromingen kwamen, hongersnoden en sprinkhanenplagen kwamen, orkanen ontstonden, enz. .

Als het weer slecht is, valt God niets te verwijten. Hooguit mogen mensen God dankbaar zijn dat er regen is, wat goed voor de landbouw is.

Verder ben ik het ermee eens dat mensen geen recht hebben op mooi weer. Mensen zijn vaak ondankbaar en zijn niet meer dankbaar dat we zo'n mooi voorjaar hebben gehad. Ik voorspelde al (in mijn gedachten) dat mensen later in het jaar zouden zeuren over het weer en het voorjaar al weer zouden zijn vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vol spanning kijken de engelen er naar uit. Ook God is wat nerveus en loopt verwoed te ijsberen voor zijn troon. Nog nooit was zoiets vertoond. Aankomende zaterdag staat er namelijk heel wat te gebeuren. Het Actiecomité Stop het Slechte Weer houdt dan in Amsterdam een protestmars tegen het gebrek aan zomers weer de afgelopen weken. Spandoeken vol harde teksten zullen meegebracht worden. Want ze pikken het niet meer.Een ludieke actie? Vast wel, maar het tekent natuurlijk een beetje onze kijk op wat christenen de goddelijke voorzienigheid plegen te noemen. Wij vinden tegenwoordig dat we zoveel rechten hebben als echte individuen, dat het recht op mooi zomerweer er ook wel bijkan.

Dit werkt beter??

AUB. een beetje zon?

603379_460237627328179_1778330388_n.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ziek.
wie is ziek, jij, ik, de wereld, het forum, God?

Jouw generaliserend stukje over de mensen die van de voedselbanken afhankelijk zijn.

Te ziek voor woorden.

Leg uit? Je zit hier op een discussie forum dus dan kun je vast ook uitleggen wat er precies te ziek voor woorden is?

Te ziek dat er mensen zijn die naar de voedselbank rennen terwijl ze een uitkering hebben en als die binnen is eerst paar trays bier halen en 20 pakje zware shag van hun uitkering en vervolgens bij de voedselbank zielig gaan doen? Te ziek dat een zak aardappelen van 5 kilo 1.39 kost op het ogenblik, maar dat dit voor veel mensen die zichzelf in de schulden gestoken hebben niet goed genoeg is, ze eten liever dure aardappelschijfjes omdat aardappels schillen teveel tijd kost en ze daar ondanks hun uitkering geen tijd voor schijnen te hebben?

Of is het te ziek dat ik opper dat er misschien ook een verplichting aan het gebruik van de voedselbank zou kunnen zitten door bijvoorbeeld een cursus hoe ga ik met mijn financiële middelen om? Er is hulp zat, tientallen organisaties, in Nederland hoeft niemand honger te lijden maar dan moet je er wel zelf wat voor doen.

Voor je begint te roepen dat het allemaal zo ziek is wat ik schrijf kun je van me aannemen dat dit voor veel voedselbank gebruikers dagelijkse pratijk is. (enkele uitzonderingen daargelaten die tussen wal en schip vallen, dan goed dat ze er zijn).

Link naar bericht
Deel via andere websites
(enkele uitzonderingen daargelaten die tussen wal en schip vallen, dan goed dat ze er zijn).

En deze nuance had er wel eerder in gekund.

En die zijn er meer dan je denkt.

Uiteraard zijn er uitvreters.

Maar dat is van alle tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(enkele uitzonderingen daargelaten die tussen wal en schip vallen, dan goed dat ze er zijn).

En deze nuance had er wel eerder in gekund.

die stond er ook, tenminste zo had ik hem bedoeld "een bepaalde groep mensen wordt afhankelijk gemaakt door structurele hulp door een voedselbank"
En die zijn er meer dan je denkt.

Uiteraard zijn er uitvreters.

Maar dat is van alle tijden.

Voor mensen die hulp nodig is moet er hulp zijn, hoe minder uitvreters hoe meer hulp voor de mensen die het echt nodig hebben. Hoe goed de bedoelingen ook zullen zijn, de mensen/vrijwilliger van de voedselbank die ik soms over de vloer krijg hebben soms wat moeite met accepteren/begrijpen dat niet iedereen even oprecht is in zijn behoefte.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid