Spring naar bijdragen

Alleen de Bijbel of ook Deuterocanonieke boeken?


Aanbevolen berichten

Binnen mijn kerk zijn het een soort 'tweederangs' boeken. Dat zit al in het woord 'deuterocanoniek', als het ware in tweede instantie canoniek. Het grootste verschil is dat men van de canonieken stelt dat ze door God geïnspireerd zijn, en de deuterocanonieken niet. Wel zijn ze de moeite van het lezen waard.

Er schiet me iets te binnen. Stel de er word een oud geschrift van Henoch gevonden met de uitspraak die in Judas staat erin. Hoe zal jouw kerk er dan naar kijken? Ook als tweederangs? Het wordt immers in de Bijbel geciteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In principe doet de kerk daar een geloofsuitspraak over: de canon die er is is door de Geest geleid en voldoende om gered te worden. Als je dus boeken daar aan toevoegt maakt dat niet zo veel uit, of het is een aanvulling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De geschriften van Henoch zijn in de Egyptische canon opgenomen, maar of die overeenkomen met waar Judas uit citeerde is maar zeer de vraag. De uitdaging is om voor jezelf te bepalen wat geïnspireerd is en wat niet, simpelweg door ze te lezen! Zo stuitte ik op de volgende passage die mijn kijk op Deuterocanonieke geschriften drastisch veranderde.

Laten we de rechtvaardige in het nauw drijven, want hij is ons alleen maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we doen, hij verwijt ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we verloochenen wat ons geleerd is. Hij beweert over kennis van God te beschikken en noemt zich kind van de Heer. Hij is een levende aanklacht tegen onze opvattingen geworden. Zijn verschijning alleen al is ons een doorn in het oog, omdat hij anders leeft dan anderen en zich afwijkend gedraagt. Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij mijdt onze levenswijze alsof die besmet is. Hij geeft hoog op van de bestemming van rechtvaardige mensen en beroemt zich erop dat God zijn vader is.

Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt. Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. We zullen hem veroordelen tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden?

Kun je misschien zeggen hoe je kijk op Deuterocanonieke geschriften is veranderd? Geldt deze tekst niet voor vele gelovigen die gedood worden? Toen Stefanus werd gestenigd zullen ze dit ook gedacht hebben bijvoorbeeld. En ten tijde dat dit geschreven werd zullen vast ook gelovigen vermoord zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het over Jezus gaat en een boek met zo'n profetie die zijn levensloop zo nauwkeurig beschrijft kan ik niet tweederangs noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De geschriften van Henoch zijn in de Egyptische canon opgenomen, maar of die overeenkomen met waar Judas uit citeerde is maar zeer de vraag. De uitdaging is om voor jezelf te bepalen wat geïnspireerd is en wat niet, simpelweg door ze te lezen! Zo stuitte ik op de volgende passage die mijn kijk op Deuterocanonieke geschriften drastisch veranderde.

Laten we de rechtvaardige in het nauw drijven, want hij is ons alleen maar tot last. Hij dwarsboomt ons in alles wat we doen, hij verwijt ons dat we de wet overtreden en houdt ons voor dat we verloochenen wat ons geleerd is. Hij beweert over kennis van God te beschikken en noemt zich kind van de Heer. Hij is een levende aanklacht tegen onze opvattingen geworden. Zijn verschijning alleen al is ons een doorn in het oog, omdat hij anders leeft dan anderen en zich afwijkend gedraagt. Wij zijn in zijn ogen minderwaardig en hij mijdt onze levenswijze alsof die besmet is. Hij geeft hoog op van de bestemming van rechtvaardige mensen en beroemt zich erop dat God zijn vader is.

Laten we zien of hij gelijk heeft en afwachten wat er bij zijn dood gebeurt. Als de rechtvaardige echt een zoon van God is, zal die hem toch te hulp komen en hem uit de greep van zijn vijanden redden? Laten we hem aan geweld en marteling onderwerpen om zijn oprechtheid te leren kennen, laten we zijn uithoudingsvermogen op de proef stellen. We zullen hem veroordelen tot een vernederende dood, want hij beweert toch dat hij gered zal worden?

Kun je misschien zeggen hoe je kijk op Deuterocanonieke geschriften is veranderd? Geldt deze tekst niet voor vele gelovigen die gedood worden? Toen Stefanus werd gestenigd zullen ze dit ook gedacht hebben bijvoorbeeld. En ten tijde dat dit geschreven werd zullen vast ook gelovigen vermoord zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het over Jezus gaat en een boek met zo'n profetie die zijn levensloop zo nauwkeurig beschrijft kan ik niet tweederangs noemen.

Ik kende de tekst niet en vind hem ook prachtig. Wat tweederangs is kan ik zelf wel bepalen en hoeft niet door iemand anders bepaald te worden. Je zou het als een profetie kunnen zien ja. Wel worden gelovigen vaker een zoon van God genoemd. Ook in het OT, zie bijvoorbeeld Psalm 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je misschien zeggen hoe je kijk op Deuterocanonieke geschriften is veranderd? Geldt deze tekst niet voor vele gelovigen die gedood worden? Toen Stefanus werd gestenigd zullen ze dit ook gedacht hebben bijvoorbeeld. En ten tijde dat dit geschreven werd zullen vast ook gelovigen vermoord zijn.

Ik ben er van overtuigd dat het over Jezus gaat en een boek met zo'n profetie die zijn levensloop zo nauwkeurig beschrijft kan ik niet tweederangs noemen.

Ik kende de tekst niet en vind hem ook prachtig. Wat tweederangs is kan ik zelf wel bepalen en hoeft niet door iemand anders bepaald te worden. Je zou het als een profetie kunnen zien ja. Wel worden gelovigen vaker een zoon van God genoemd. Ook in het OT, zie bijvoorbeeld Psalm 2.

Ja weet ik, maar er staat ook dat hij God zijn eigen vader noemt, hun levenswijze aan de kaak stelde en dat ze wilden zien of God hem kon redden van de dood etc. Hoe dan ook, ik vind het een van de meest duidelijke profetieën over Jezus die ik ooit ben tegengekomen en toen ik het las twijfelde ik even over de datering en vroeg me af of het misschien na Christus geschreven is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zeker een duidelijke tekst. Ben er nog zo een tegen gekomen in Wijsheid 5:

1 Dan zal de rechtvaardige zijn vijanden volkomen vrijmoedig tegemoet treden, allen die hem verdrukten en zijn inspanningen belachelijk maakten. 2 Als ze hem zien worden ze door hevige schrik bevangen, zijn wonderbaarlijke redding wekt grote ontsteltenis. 3 Ze zullen zuchten en steunen van spijt en ontzetting, en tegen elkaar zeggen: 4 ‘Dat is de man die wij ooit tot het mikpunt van spot en hoon hebben gemaakt, dwazen dat we waren! We vonden zijn leven onzinnig en zijn dood een vernedering. 5 Maar kijk hoe hij nu als een kind van God wordt beschouwd en het lot van de engelen deelt! 6 Blijkbaar zijn wij van de weg van de waarheid afgedwaald. Het licht van de gerechtigheid heeft voor ons niet geschenen, de zon is voor ons niet opgegaan. 7 We zijn verstrikt geraakt in dorens van wetteloosheid en verderf, we zijn door een ongebaande wildernis getrokken, en van de weg van de Heer wilden wij niet weten.

Uiterst boeiende teksten vind ik ze beiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Absoluut, die blaast me zowat van mijn stoel, dank!

Edit: merk op dat er steeds gesproken wordt van 'de rechtvaardige' en zo noemt apostel Johannes Jezus ook, zie 1 Joh 2,1.

lees verder:

16 Maar de rechtvaardigen leven in der eeuwigheid, en hun loon is bij de Here, en de Allerhoogste zorgt voor hen.

het gaat over de rechtvaardigen in het algemeen, niet over een bepaald persoon.[Jezus bv.]

hier het boek Wijsheid online:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/b ... sheid.html

en let ook op deze zin:

De hemelse wijsheid wordt als een vrouw voorgesteld. :D:Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Absoluut, die blaast me zowat van mijn stoel, dank!

Edit: merk op dat er steeds gesproken wordt van 'de rechtvaardige' en zo noemt apostel Johannes Jezus ook, zie 1 Joh 2,1.

lees verder:

16 Maar de rechtvaardigen leven in der eeuwigheid, en hun loon is bij de Here, en de Allerhoogste zorgt voor hen.

het gaat over de rechtvaardigen in het algemeen, niet over een bepaald persoon.[Jezus bv.]

Tuurlijk niet. :#

hier het boek Wijsheid online:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/b ... sheid.html

en let ook op deze zin:

De hemelse wijsheid wordt als een vrouw voorgesteld. :D:Y

Niet zomaar een vrouw en hopelijk wijst ze me evenmin af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet zomaar een vrouw en hopelijk wijst ze me evenmin af!

ze wijst niemand af, maar je moet haar wel delen met anderen.

en:

Wijsheid 1:4

Bedrog ontvlucht ze, onverstandig denken gaat ze uit de weg, waar onrecht opdoemt trekt ze zich terug.

dus je maakt waarschijnlijk wel een kans denk ik. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Niet zomaar een vrouw en hopelijk wijst ze me evenmin af!

ze wijst niemand af, maar je moet haar wel delen met anderen.

en:

Wijsheid 1:4

Bedrog ontvlucht ze, onverstandig denken gaat ze uit de weg, waar onrecht opdoemt trekt ze zich terug.

dus je maakt waarschijnlijk wel een kans denk ik. :D

Blij dat te horen! Zelfs als ik er stellig bij blijf dat de door mij geciteerde passage over Jezus gaat? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

hier het boek Wijsheid online:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/b ... sheid.html

en let ook op deze zin:

De hemelse wijsheid wordt als een vrouw voorgesteld. :D:Y

In Sirach wordt wijsheid ook met een vrouw vergeleken, zie hoofdstuk 15

1 Zo handelt wie ontzag heeft voor de Heer,

wie in de wet is onderlegd zal wijsheid verwerven.

2 Ze komt hem tegemoet als een moeder,

als een ongerepte vrouw wacht zij hem op.

3 Ze geeft hem het brood van inzicht te eten,

het water van wijsheid laat zij hem drinken.

4 Hij steunt op haar en wankelt niet,

hij verlaat zich op haar en wordt niet teleurgesteld.

5 Ze verheft hem boven zijn naaste,

te midden van het verzamelde volk laat zij hem spreken.

6 Blijdschap en een vreugdekrans worden zijn deel,

hij krijgt een onvergankelijke naam.

7 Onverstandige mensen verwerven geen wijsheid,

zondaars leren haar niet kennen.

8 Wijsheid staat ver af van hoogmoed,

bedriegers denken niet aan haar.

9 Een lofprijzing uit de mond van een zondaar is misplaatst,

ze is niet ingegeven door de Heer.

10 Een lofprijzing moet met wijsheid worden uitgesproken,

dan geeft de Heer er zijn zegen aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2) + Gods woord verbiedt toverij,

Leviticus. 19:26 … gij zult niet aan waarzeggerij of toverij doen.

In het boek Tobias wordt toverij of waarzeggerij voorgesteld als normaal Tobias 6:7-9 en 6:17 .

Ach onzin, wat ze daar doen is voor onze ogen een nogal onzinnige geneeskunst. Nergens lees ik daar over toverij. Overigens, wel aardig op te merken dat Tobit ook niet als geschiedschrijving bedoeld is maar als een verhaaltje.

Inderdaad het is geneeskunst van die tijd. In het boek staat: 9 De gal moet je in de ogen van een blinde smeren; als je er dan op blaast kan hij weer zien. Het gaat hier om de gal van een vis. Wanneer Jezus in het zand spuugt en het smeersel in op de ogen van blinde smeert en deze kan zien is het geen toverij maar een wonder. Ik zie zelf niet veel verschil in deze twee voorbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid