Spring naar bijdragen

Help! Ik heb het druk, druk druk!


Aanbevolen berichten

In Lucas 10 lezen we het verhaal van Martha en Maria. Martha, de oudste van de twee zussen, is druk bezig met de zorg voor haar gasten. Maria daarentegen doet helemaal niets. Zij zit aan de voeten van de Here Jezus. Martha wordt zo boos dat haar zus haar niet helpt, dat ze aan Jezus vraagt of Hij Maria wil corrigeren. Maar Jezus reageert niet zoals Martha had gehoopt. In plaats van Maria te berispen, wijst Hij Martha terecht (vers 41-42): “Martha, Martha, gij maakt u bezorgd en druk over vele dingen, maar weinige zijn nodig of slechts één; want Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat van haar niet zal worden weggenomen.â€

Wat is het probleem?
Als je dit Bijbelverhaal leest, kun je je afvragen wat er nu eigenlijk mis is met het gedrag van Martha. Ze dient de Here Jezus door voor Hem te zorgen. Wat is het probleem? Dat lezen we in vers 40: “Martha echter werd in beslag genomen door het vele bedienen.†Ze werd in beslag genomen – beheerst – door haar werk. Niet Jezus stond op nummer één, maar haar werk. En dát is het probleem. Er is niets mis met haar gedrag op zich. Ook Maria moest uiteindelijk weer opstaan om aan het werk te gaan. Maar wel nadat ze aan de voeten van de Here Jezus had gezeten. Nadat ze stil geworden was om naar Hem te luisteren.

Met vallen en opstaan
Hoe is dat bij jou? Heb jij nog tijd om stil te zijn? Om in je Bijbel te lezen en te praten met jouw Vader? Om te luisteren naar wat God tegen jou te zeggen heeft? Of word je – net als Martha - in beslag genomen door andere dingen dan Jezus? Martha moest leren prioriteiten te stellen. Ze moest leren om Jezus op de eerste plaats te zetten in haar leven. Hoe ze dat deed? Met vallen en opstaan. We komen Martha nog twee keer tegen in de Bijbel. De eerste keer in het verhaal van Lazarus, haar broer. Ze laat zich dan wederom verleiden om haar teleurstelling voor Jezus’ voeten te werpen. Het laatste wat we over Martha lezen is dat ze opnieuw eten serveert aan Jezus en Zijn discipelen. Ze diende nog steeds. Maar nu deed ze dat zwijgend. Ze had geleerd wat haar jongere zus Maria al wist: ware aanbidding begint met stil zijn en luisteren naar Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi stuk. Ik herken het ook wel een beetje.. dat 'naar de Kerk gaan' iets is wat ik vlug tussendoor doe. Het lukt dan ook niet altijd om het dusdanig stil te maken dat ik iets hoor.

Gelukkig wordt dat met momenten gecompenseerd door eens tussendoor in een kapel binnen te gaan, of 's avonds bij het lezen van de Bijbel met de tekst van de volgende dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid