Spring naar bijdragen

De Cirkel van het Evangelie (samenvatting van het geloof)


Aanbevolen berichten

- God schiep de hemel en de aarde en de mens naar zijn gelijkenis. Man en vrouw schiep Hij hen. God en de mens hielden van elkaar.

- De mens met zijn eigen wil rebelleerde tegen God. Omdat God rechtvaardig is kon Hij dat niet ongestraft laten. De mens moest sterven.

- De mens stierf geestelijk en later ook lichamelijk. De mens zou voor altijd van God gescheiden blijven.

- Maar God hield nog steeds van de mens. Hij had de mens gemaakt en kon niet anders dan van hem houden.

- Doordoor kwam God naar de aarde om de straf te dragen. Hij wandelde op aarde rond om de mens te laten zien hoe hij moest leven. Uiteindelijk stierf Hij voor de mens en stond weer op, want hij was God.

- Hij vertelde zijn volgelingen dat Hij weer terug zou gaan naar waar Hij vandaan was gekomen, en dat Hij weer zou komen. Vlak voordat Hij ging gaf Hij hen de opdracht om iedereen te vertellen dat Hij de straf gedragen had voor iedereen die het wil geloven.

- Als zij het zouden geloven zouden ze een levende geest ontvangen. Dan zouden ze het ook kunnen begrijpen en bovendien weerstand kunnen bieden aan het verkeerde.

- Zij die hem geloofden gingen van Hem houden en zijn voorbeeld volgen.

- Door dit proces van discipelschap begonnen zij steeds meer op Hem te lijken

- Uiteindelijk wanneer Hij terugkomt zal het beter zijn als het was in het begin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk kan hier discussie over zijn! Dit is niet de bijbel zelf, en een samenvatting schiet altijd te kort. Het is voor mij een basis. Ik geloof persoonlijk dat alleen het Woord van God zelf onbetwistbaar is, en dat je bij elke interpretatie daarvan je vragen kunt hebben. Uiteindelijk gaat het daarbij denk ik er ook om dat je je wilt laten leiden door Gods Geest om in je persoonlijke leven daar invulling aan te kunnen geven.

Maar ik vind de cirkel van het evangelie een mooi uitgangspunt om aan anderen te kunnen vertellen waar het verhaal in de Bijbel nou precies om draait.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik in de Bijbel kijk, lees ik dat God zich presenteert als Vader en dat Jezus een man is. Maar Hij heeft de mens inderdaad mannelijk en vrouwelijk gemaakt, en naar zijn beeld. Daarom weet ik niet zeker of God alleen maar mannelijk is. Hij presenteert zichzelf in een beeld als vader, maar Hij heeft denk ik ook vrouwelijke eigenschappen. Mannen en vrouwen zijn volgens mij ook gelijkwaardig, en allebei nodig om samen het beeld van God door te geven in bijvoorbeeld het gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf zou ik nog de duivel noemen als degene die in het begin de mens verleidde tot rebellie, waardoor alle ellende in de wereld kwam. Ook zou ik nog de hel noemen als plaats waar Jezus doorheen moest gaan om de mens te redden en als plaats waar de duivel en de ongelovigen uiteindelijk terecht komen en als de plaats waaruit de gelovigen zijn gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid