Spring naar bijdragen

Vraagje voor de vrouwen onder ons


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje. Ik merk altijd als ik iets lees of zie over galant gedrag van het mannelijk geslacht richting het vrouwelijk dat me dat erg aanspreekt. Ik heb het dan gewoon over de simpele dingetjes als een deur opendoen, iemand voor laten gaan, zitplaats/jas/paraplu aanbieden of iemand 's avonds laat naar huis brengen. Dit is bij mij niet direct gelinkt aan romantische ideeën of gevoelens, maar ik vind het gewoon ontzettend mooi en respectvol om in het algemeen zo met vrouwen om te gaan.

Maar dan nu mijn vraag. Wat vinden jullie als vrouwen hier nu van? Want als ik om mij heen kijk zie ik het niet zo vaak terug. Zeker niet bij jongeren. Sommige jongens behandelen vrouwen gewoon echt slecht in mijn ogen, maar vrouwen lijken er geen problemen mee te hebben. Dan bedoel ik op bepaalde opmerkingen maken, vrouwen gewoon aanraken/slaan of lullig zijn. Ik hoor vrouwen ook wel is zeggen dat ze het maar niks vinden, alsof ze een minderwaardig en zwak geslacht zijn dat een betere behandeling verdienen. (En dat snap ik ook wel, al zou ik het zelf nooit zo bedoelen.)

Nu de vraag is wel duidelijk denk ik. Ik ben gewoon nieuwsgierig, wat vinden jullie hiervan? Als de mannen ook nog wat zinnigs te zeggen hebben, mogen ze vrolijk meedoen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik vind het toch wel fijn hoor. Als we ergens binnen moeten en dat mijn vriend dan nde deur opendoet en zegt: ga maar. of me helpt met mijn jas aan te doen. Ik vind dat echt fijn, is teken dat ie me graag ziet :)

gewoon van onbekenden is het ook fijn dat ze de deur voor je openhouden. een teken dat ze het vrouwelijk geslacht respecteren. een jas voorhouden moet dan weer niet, is een tikkeltje te persoonlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het bloedirritant, dat galante. Ik kan prima zelf een deur opendoen ;) en hoef niet voor in de rij/een zitplaats in de bus/een droog kapsel enkel omdat ik een vrouw ben.

Daarentegen vind ik het wél fijn als ik iets niet kan, als ik een slapende dochter naar bed moet tillen bijvoorbeeld, of dat mijn man me de bank uit helpt als mijn zwangere buik me in de weg zit. Maar dat geldt hier in huis net zo goed andersom, als mijn man het (loodzware) autostoeltje tilt doe ik de deur open.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig :)

Dagmar, wat vind je dan irritant? Wat is het dat je irriteert?

@Joon: Ja, ik zou ook niet zo snel een dame helpen haar jas aan te doen tenzij ik haar echt goed ken. Meer dat als ik bijvoorbeeld 3 stappen moet zetten om mijn jas te pakken en dan die van haar gelijk aangeef of zo. Want het aandoen maakt het wel wat persoonlijker inderdaad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Owh, lastig dit.

Want ik ben het zowel met Joon als met Dagmar eens. Want ja, het is galant als de heer je jas aangeeft, de deur voor je openhoudt en meer van dat soort kleine dingen. Omdat hij je dan inderdaad 'ziet'. Maar het wordt al wat meer genant als de heer in kwestie drie stappen gaat rennen om eerder bij de deur te zijn dan jij bent, alleen maar zodat hij 'm kan openhouden voor je.

Maar tegelijk ook, als er dingen alleen maar worden gedaan, OMDAT ik vrouw ben, dan kan ik daar wel kriegelig van worden. Ik ben met Russen op vakantie geweest en daar zit die scheiding man-vrouw nog veel meer in de cultuur. En ja, dan is het fijn dat de mannen uit zichzelf aanbieden om de zware dingen te tillen. Maar het gaat me te ver dat de ene knul mijn backpack draagt en als ik dan mijn dagrugzak op m'n rug slinger, die ook nog van me wordt afgenomen door een tweede man. En er dus twee mannen mijn spullen dragen en ik niets meer.

Nederlandse mannen mogen wat mij betreft best wat meer sensitief zijn op de man-vrouw verschillen, dat mag soms best wat meer benadrukt worden. MAAR, dan wel in het spontane, in de kleine dingen. En VOORAL niet geforceerd en alsof we als vrouw niets meer zelf kunnen. Want dan ga ik spontaan op zoek naar een tuinbroek....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuke vraag!

Ik vind het niet nodig dat mannen galant doen, maar ik vind het wel leuk/ik accepteer het. Niet zozeer omdat het nodig is dat er dingen voor mij gedaan worden, maar mannen die dat doen, vinden dat het hun taak is, en ik speel dat spel graag mee. Het zegt iets over de persoon, het hoort vaak bij zulke mannen, en dan vind ik dat prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even mijn mening updaten: voor mij hoeven ze dat niet te doen, maar ik vind het wel fijn. Ik ga er ook niet boos om worden als ze het niet doen. Maar als ik met 20dozen aan het sjouwen ben, en ze reageren dan niet, dan ja, dan zou ik er wel wat lastig van worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Brrr.... Ik vind 't eigenlijk alleen maar irritant. Inderdaad, ik kan zelf wel een deur open doen. Ik kan zelf m'n jas wel aan doen. Nog erger wanneer iets uit je handen getrókken wordt.. ALS DIE DOOS TE ZWAAR VOOR ME WAS HAD IE NOG WEL OP DE GROND GESTAAN!!

Hulp bij iets wat ik niet zo goed zelf kan, of wat gewoon veel werk is alleen is helemaal prima. Maar een deur open houden... een tas dragen... we hebben het over mannen, niet over bedienden toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het heerlijk. Een vriend van me die loopt zelfs op het voedpad aan de buitenkant. Het doet me nog meer vrouw voelen. Maar het is waar dat het voor mannen niet altijd evident is om galant te zijn omdat sommige vrouwen daarop heel erg irritant kunnen reageren.

Als je een beetje oplet, dan merk je als man wel gauw of een vrouw dergelijke gebaren op prijs stelt of niet. Het zijn meestal de vrijgevochten vrouwen, die zich graag mannelijke gedragingen aanmeten, die dergelijke gebaren minder op prijs stellen. Maar ja er zullen zeker weer uitzonderingen zijn hierop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja. Ach. Galante mannen zijn wel leuk, vooral omdat je je dan even bijzonder voelt. En verder, ach, het hoeft voor mij niet perse. Doe maar gewoon.

Het hangt ook een beetje af van mijn bui. Soms denk ik: "houd toch op, ik ben niet van suiker" en soms ben ik verrast als mijn vriendje opeens voorstelt om de boodschappen te tillen. Daar maak ik altijd met veel plezier en leedvermaak gebruik van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Idem als Pinkeltje, ook bij mij hangt het een beetje van m'n eigen stemming af. En te zoetsappig hoeven die dingen voor mij ook niet. Bij het instappen in de auto moet vriendlief echt niet de deur gaan opendoen, maar dat maakt die ene keer dat hij het doet ook wel speciaal. Te betuttelend hou ik ook niet van, maar het gaat er idd om dat je gezien wordt en dat iemand beseft als hij iets voor je kan doen op een eenvoudige manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid