Spring naar bijdragen

De Heilige Geest


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik ben benieuwd naar hoe jullie in eigen woorden de Heilige Geest zouden omschrijven, mag natuurlijk ook met bijbelteksten, maar ik ben ook benieuwd naar eventuele momenten in jullie leven die jullie zelf zouden beschrijven als geinspireerd door de Heilige Geest. Als er gezegd wordt dat de Geest van de Geest is en het vlees van het vlees, dan denk ik dat hogere menselijke kwaliteiten als intuitie en inspiratie manifestaties zijn van de Heilige Geest in de mens. Bv de uitspraak 'ineens het licht gezien te hebben' om te duiden dat je ineens zeker wist welke richting je uit moest gaan. Ik had dat toen ik mijn vrouw al een tijdje kende en ineens 'zag ik het licht' dat zij de moeder van mijn kind zou worden en dat is ze inmiddels ook geworden. Wat ik ook een interessant idee vind is dat de ziel (in de mens) vertaald kan worden als 'gevoelsverstand': daar waar het gevoel en het verstand niet als strijdig met elkaar ervaren worden. Wie denkt er wat over is mijn vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Of de Heilige Geest een kracht is of een persoon weet ik niet zo. Voor mij is het een persoon. Hij is voor mij het contact tussen mij en de Here Jezus die aan de rechterhand van God zit in de hemel.

Jezus was ook vervult met de Heilige Geest.

Lucas 3

21 En het geschiedde, terwijl al het volk gedoopt werd, dat, toen ook Jezus gedoopt werd en in gebed was, de hemel zich opende, 22 en de heilige Geest in lichamelijke gedaante als een duif op Hem nederdaalde, en dat er een stem kwam uit de hemel: Gij zijt mijn Zoon, de geliefde, in U heb Ik mijn welbehagen.

Lucas 4

1 Jezus nu, vol van de heilige Geest, keerde terug van de Jordaan en werd door de Geest geleid in de woestijn, 2 waar Hij veertig dagen verzocht werd door de duivel.

Hier wordt de Heilige geest aan ons beloofd.

Johannes 14

15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, 17 de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.

Hier wordt de Heilige Geest uitgestort.

Handelingen 2

1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.

En sindsdien krijgt een ieder die het offer van Jezus aanvaart inwoning van de Heilige Geest die je gaat leiden op de weg samen met Jezus.

1 Korintiërs 6

19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?

Voor mij is de Heilige Geest een Trooster als ik verdriet heb, een Leidsman op de weg met Jezus.

Hij leert mij om steeds minder fouten te maken. Hij leert mij wat zonde is en helpt mij om steeds minder te zondigen. Ik zondig nog steeds maar ben door de hulp van de Heilige geest op de goede weg.

Hij geeft mij iedere dag weer kracht om de dag door te komen.

Zo is er best veel over de Heilige Geest te schrijven. Je kan op een paar manieren meer over Hem te weten te komen. Op internet, de bijbel online http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl

Vul bij woord zoeken maar Heilige Geest in, dan krijg je allemaal plaatsen waar het over de Heilige Geest gaat. Ook kan ik je het boekje Goede morgen Heilige Geest aanraden. Dat heeft mij veel geholpen om de heilige Geest te begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Heilige Geest, is dat wat Jezus ons heeft nagelaten opdat we nog grotere dingen dan hem zullen verrichten. Van de Heilige Geest kunnen we de gaven ontvangen die ons toelaten om het werk van Jezus verder te zetten.

Ikzelf heb de Heilige Geest op verschillende manieren ervaren, bij voorbeeld in gebed toen ik voor genezing van een vriendin (ze werd maar neit zwanger, had al meerdere miskramen) bad voelde ik mijn hart heel warm worden, Ik wist gewoon dat het zou gebeuren. En ja , een week later was ze zwanger. Haar dochtertje Maria is inmiddels al

2, 5 jaar oud. Ik heb het ook bij andere gebeden zo sterk gevoeld, die ook zijn uitgekomen.

De Heilige Geest helpt mij ook als ik een intellectuele moeilijke taak moet doen.

Of nog, geeft mij de Heilige Geest de impuls om iets te doen, dat heb ik al meerdere keren beleefd, het is zo iemand in je die je op het juiste moment bij voorbeeld ergens heen laat gaan. Ik merk zelf dat het aanvoelen van de aanwezigheid van de Heilige Geest sterker wordt naarmate je er meer open voor staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid