Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

En er was iemand uit de Farizeeën, wiens naam was Nicodémus een overste der Joden, deze kwam des nachts tot Hem en zeide tot Hem: "Rabbi, wij weten, dat Gij van God gekomen zijt als leraar want niemand kan die tekenen doen welke Gij doet, tenzij God met hem is." Jezus antwoordde en zeide tot hem.- "Voorwaar, voorwaar ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien."

Nicodémus zeide tot Hem: "Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? "Jezus antwoordde: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest kan hij het Koninkrijk Gods niet binnen gaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is Geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden."

Ben jij net als Nicodemus?

Ja zegt de Here Jezus: 'Als je niet wederom geboren wordt...? Wat is dat een moeilijk woord, hè? "Wedergeboorte". Begrijp je eigenlijk wel, wat de Here Jezus er precies mee bedoelt? Waar het hier om gaat?

Weet je, dat dit gesprek met Nicodémus het meest onbegrepen gesprek voor ons is? Maar dat dit gesprek een van de voornaamste gesprekken is tussen de Here Jezus en mij? En dat degene die het gesprek begrepen heeft het nog maar het liefst ver van zich af wil schuiven?

We gaan met elkaar dit woord wedergeboorte, dit moeilijke woord, bekijken en er dan een ander duidelijker woord voor in de plaats zetten, want het is nooit de bedoeling van de Heer geweest, dat we Zijn gesprek met ons niet zouden begrijpen. De betekenis van wedergeboorte is gewoon: "opnieuw geboren worden".

Weder betekent: "Opnieuw".

Weder betekent: "Nog een keer"

Weder betekent ook: "Terug".

Wat eenvoudig hè? Kijk, als je nóg een keer geboren moet worden houdt dit in, dat het de eerste keer niet goed, niet volledig gebeurd is, dat er een tweede, een betere geboorte op moet volgen. En als weder ook betekent "terug" dan ligt daarin opgesloten, dat we helemaal terug moeten naar het beginpunt. Zullen we nu met elkaar afspreken, dat we een streep zetten door het woord wedergeboorte en dat we ervoor in de plaats zetten "opnieuw geboren"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Petrus 1:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, want overeenkomstig zijn grote barmhartigheid heeft hij ons door middel van de opstanding van Jezus Christus uit de doden een nieuwe geboorte gegeven tot een levende hoop,

Je kan je dus afvragen wie is "ons".

Johannes 3:3 Jezus gaf hem ten antwoord: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien.â€

1 Kor 15:

44 Het wordt gezaaid als een fysiek lichaam, het wordt opgewekt als een geestelijk lichaam. Indien er een fysiek lichaam is, dan is er ook een geestelijk lichaam. 

50 Dit zeg ik evenwel, broeders, dat vlees en bloed Gods koninkrijk niet kunnen beërven, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

Psalm 37:11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Hoe kunnen deze teksten in verband zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
En als weder ook betekent "terug" dan ligt daarin opgesloten, dat we helemaal terug moeten naar het beginpunt.

En over welk punt hebben we het dan?

Kijk maar in het archief.. meneer pijp vond het niet van node en hij vond Gods Woord kwetsend, daar staat de rest van het Boekje 'Ja Heer kom binnen van Annie Berents Karkdijk' dat als eenvoudige huisvrouw een boekje schreef. Helaas is het niet meer verkrijgbaar, ja, misschien nog wel op Marktplaats of elders op het internet. Ik heb de mijne uitgeleend maar nooit teruggekregen. Ik ben nog bezig met mijn website maar heb de nieuwste versie van dreamweaver die anders is als zijn voorlopers, dus de Bijbelstudies die of ik op mijn site had staan komen morgen aan bod, en dan kun je ook dat boekje lezen, als je dat wenst.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog bezig met mijn website maar heb de nieuwste versie van dreamweaver die anders is als zijn voorlopers, dus de Bijbelstudies die of ik op mijn site had staan komen morgen aan bod, en dan kun je ook dat boekje lezen, als je dat wenst.

Eigenlijk niet. Ik was alleen maar benieuwd welk beginpunt je bedoelde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja zegt de Here Jezus: 'Als je niet wederom geboren wordt...? Wat is dat een moeilijk woord, hè? "Wedergeboorte". Begrijp je eigenlijk wel, wat de Here Jezus er precies mee bedoelt? Waar het hier om gaat?

Weet je, dat dit gesprek met Nicodémus het meest onbegrepen gesprek voor ons is? Maar dat dit gesprek een van de voornaamste gesprekken is tussen de Here Jezus en mij? En dat degene die het gesprek begrepen heeft het nog maar het liefst ver van zich af wil?

Het is helemaal geen lastig of onbegrepen gesprek voor ons. Jezus heeft het hier over hoe wij als we tot geloof komen zijn Geest ontvangen. Zoals Paulus al zegt zijn we een nieuwe mens, de oude mens is met Christus gestorven. Wellicht moet je het niet zo moeilijk maken en gewoon lezen wat er staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid