Spring naar bijdragen

'laat zien dat je christen bent!'


Aanbevolen berichten

een christen doet het vanuit zijn/haar geloof [omdat dat een opdracht is] en een atheïst of humanist vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen bewogenheid,vanuit zijn hart, niet omdat het moet vanuit een religie.

Er staat een tegenstelling in deze posting.

  • een christen doet het vanuit zijn/haar geloof
  • omdat het moet vanuit een religie

Ben je nu religieus of ben je nu gelovig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Om naar de hemel te gaan, maakt het niets uit als een christen bent of niet.

Maar een christen ben je niet, omdat je naar de hemel wilt gaan. Dat zou egoïst zijn. Je bent een christen, omdat je zoveel van Jezus houdt en zijn offer accepteert. Dat je uit liefde terug wilt bewijzen dat je dankbaar bent voor wat hij heeft gedaan.

Maar volgens mij is het heel bijbels om te geloven omdat je dan gered bent, dat is toch de kern van het evangelie? Dan is er toch ook niks mis mee, geloven om je hachje te redden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

**wat je voor mijn minste broeders hebt gedaan hebt ge voor mij gedaan.*

Die tekst is voor de ongelovigen in de Grote Verdrukking.

Mooi, zoals je wilt, ik geloof niet in een 'Grote Verdrukking'----verzinsel, dogma..

ik lees dit citaat zoals IK het lees, niet zoals sommigen het leren.

het is een universeel citaat.

doe goed, zie niet om en laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet...etcc.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om naar de hemel te gaan, maakt het niets uit als een christen bent of niet.

Maar een christen ben je niet, omdat je naar de hemel wilt gaan. Dat zou egoïst zijn. Je bent een christen, omdat je zoveel van Jezus houdt en zijn offer accepteert. Dat je uit liefde terug wilt bewijzen dat je dankbaar bent voor wat hij heeft gedaan.

Maar volgens mij is het heel bijbels om te geloven omdat je dan gered bent, dat is toch de kern van het evangelie? Dan is er toch ook niks mis mee, geloven om je hachje te redden?

Jezus is gekomen, zodat je gered kan worden. Daarin moet je geloven vertelt het evangelie, omdat het de waarheid is. Het is zo als je dit weet, dat je zo van Jezus gaat houden dat je een christen word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beetje kinderachtig is het wel, dat spelletje 'wie gaat waar heen'. Vooral omdat men zelf de selectie lijkt te willen maken. Wie het ook zegt, 'Die andere groep' gaat altijd naar de Hel.

Lijkt mij voldoende als je in het leven voor de dood elkaar geen geweld aandoet, elkaar als gelijken behandeld en elkaar een beetje helpt bij moeilijkheden. Meer kan je volgens mij niet vragen van een mens.

Als goed persoon ga je volgens sommige Christenen naar de hemel. Als dat het criterium is neem ik dat voor kennisgeving aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi, zoals je wilt, ik geloof niet in een 'Grote Verdrukking'----verzinsel, dogma..

ik lees dit citaat zoals IK het lees, niet zoals sommigen het leren.

het is een universeel citaat.

doe goed, zie niet om en laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet...etcc.....

Dan heb je de Bijbel dus ook niet nodig!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om naar de hemel te gaan, maakt het niets uit als een christen bent of niet.

Maar een christen ben je niet, omdat je naar de hemel wilt gaan. Dat zou egoïst zijn. Je bent een christen, omdat je zoveel van Jezus houdt en zijn offer accepteert. Dat je uit liefde terug wilt bewijzen dat je dankbaar bent voor wat hij heeft gedaan.

Maar volgens mij is het heel bijbels om te geloven omdat je dan gered bent, dat is toch de kern van het evangelie? Dan is er toch ook niks mis mee, geloven om je hachje te redden?

Jezus is gekomen, zodat je gered kan worden. Daarin moet je geloven vertelt het evangelie, omdat het de waarheid is. Het is zo als je dit weet, dat je zo van Jezus gaat houden dat je een christen word.

Ik zeg ook niet dat ik het niet hypocriet vind, maar volgens mij staat het wel zo simpel in de Bijbel.

Verder: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Dat laatste lukt prima, ook als ongelovige, maar dat eerste heb ik altijd vaag gevonden en vind ik nog steeds een heikel punt.

Ik denk namelijk niet dat geloven in god en dienen van god hetzelfde hoeft te zijn, voor gelovigen lijkt dat een en hetzelfde. Ik zou best in het bestaan van een god kunnen geloven maar hem niet willen volgen. Misschien ben ik het namelijk wel helemaal niet eens met die god of vind ik hem helemaal niet leuk?

Maar goed, dat leidt wat af van het onderwerp van discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

De naam Christus komt uit het oud Grieks. Chrestos en betekent 'goed mens'. Je zou jezelf kunnen spiegelen aan de 7 deugden en aan de 7 ondeugden en net als ik tot de conclusie kunnen komen dat een 6je op die lijst scoren al heel wat is. Als je je christendom wilt uitdragen zul je dus eerst naar jezelf moeten kijken en vervolgens jezelf moeten afvragen of een rok of een kruisje of wat wierook branden nu over vorm of over inhoud gaan. Heeft Jezus niet gezegd 'behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden?' 'Tot hier en niet verder' in het boek Job vind ik ook een goede raadgever als het om regelgeving van instituties gaat. Dogmatisch handelen in het algemeen doel ik op. De geiten en de schapen zullen van elkaar gescheiden worden. Geiten zoeken altijd het hoogste punt op om op te gaan staan en vandaaruit naar hun omgeving te kijken. Schapen grazen het gras dat voor hun voeten ligt, doen wat gezegd wordt. Het verhaal van Martha en Maria dat door Vermeer zo mooi geschilderd is. Jezus zei dat het beter is om aan zijn voeten te zitten en naar hem te luisteren dan dat het is om hem te bedienen. Duidt mi op zelf nadenken over wat gezegd is. Hoevaak is nav zijn wonderen zijn meesterschap niet uitgesproken? Natuurlijk stelde hij een goed maal ook op prijs, zoals ieder mens. Ik hoop dat we in de toekomst niet meer praten over christendom maar over christenwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid