Spring naar bijdragen

Varkens (Mat. 8)


Aanbevolen berichten

28 Toen Hij aan de overkant kwam, in het land van de Gadarenen, kwamen Hem vanaf de rotsgraven twee bezetenen tegemoet. Ze waren zeer gevaarlijk, zodat niemand over die weg durfde te gaan. 29 Ze brulden: ‘Wat wilt U van ons, Zoon van God? Bent U ons hier voortijdig komen kwellen?’ 30 Een eind verderop weidde een grote troep varkens. 31 De demonen smeekten Hem: ‘Als U ons uitdrijft, stuur ons dan naar die troep varkens.’ 32 Hij zei tegen hen: ‘Ga maar.’ Ze kwamen eruit en gingen de varkens in. Heel de troep stoof de helling af het meer in, en ze kwamen om in het water. 33 De varkenshoeders gingen ervandoor. Ze gingen naar de stad en vertelden alles, ook wat er met de bezetenen was gebeurd. 34 Nu ging heel de stad Jezus tegemoet, en toen ze Hem zagen, vroegen ze Hem om uit hun gebied te vertrekken.

Nu vraag ik me af: wat moesten die Gadarenen met varkens? Dat waren toch ook Joden daar? Of waren de varkens voor de toeristen ofzo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik Flavius Josephus mag geloven (zijn "Joodse Oorlog") was "Israël" destijds één lappendeken van dorpen en stadjes met gemengde bevolkingen (met Joodse meerderheden of minderheden). Het verschilde van stad tot stad (waarbij er ook wel overwegend Joodse of "Griekse" steden/dorpen waren).

Kijk b.v. eens wat hij schreef over Caesarea, vlak voor het uitbreken van de Oorlog (66-70 AD):

[457] NOW the people of Cesarea had slain the Jews that were among them on the very same day and hour [when the soldiers were slain], which one would think must have come to pass by the direction of Providence; insomuch that in one hour's time above twenty thousand Jews were killed, and all Cesarea was emptied of its Jewish inhabitants.

Bron: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0148%3Abook%3D2%3Awhiston+chapter%3D18%3Awhiston+section%3D1

Ceasarea was dus een stad met een grote Joodse minderheid. Die men blijkbaar vlak voor het uitbreken van de Oorlog zo vreesde (of men vreesde ook geraakt te worden door de Romeinse represailles) dat men "de Romeinen voor wilde zijn" en de Joodse inwoners van de stad over de kling joeg.

Blijkbaar had Gadara in ieder geval een niet-Joodse minderheid (misschien wel een meerderheid - het was een plaats in de Decapolis en dat klinkt me tamelijk Grieks in de oren...) Men hield er immers varkens... ;)

(Of ook Joden hielden destijds varkens... Of het NT heeft het mis... Of...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Nu vraag ik me af: wat moesten die Gadarenen met varkens? Dat waren toch ook Joden daar? Of waren de varkens voor de toeristen ofzo?
Niet oneerbiedig gesproken, maar je weet dat een jood nu eenmaal een handelaar is en ongeacht hij zelf geen ham eet, wil hij er wel aan verdienen. Trouwens.. je kunt zwijnen opeten, maar ook scheren, en dan maak je er kwasten van, hoewel ik niet weet of ze dat toen ook al deden, want bij Mozes is bekend dat ze het bloed aan de posten smeerden met een bundeltje Hysop.. maar dat is wel een een boel jaren daarvoor.

Je weet toch ook dat de joden de uitvinders zijn van het koperdraad? Ze vochten om een shekel. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid