Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik weet niet waar en aan wie anders ik dit moet vragen.

Mijn prob is: ik ben een christen en 19 jaar oud. Mijn vriend is paganist (27 jaar oud). Hij is geen maagd meer. Hij heeft het met zijn vorige vriendin gedaan, wat ik al erg vond (daar hij niet getrouwd is), maar nog erger: aantal maanden voor ik hem leerde kennen deed hij het dronken met een meisje die hij niet kende (zonder condoom) in een discotheek. Hierna sprak hij bovendien nooit meer met haar, ook niet wann. ze elkaar tegen kwamen. Ik heb mezelf bewaard voor ware liefde, maar hij deed niet hetzelfde.

Hij zei nu tegen mij dat hij zijn verleden niet kan veranderen, en dat hij nu heel veel van mij houdt en mij niet kwijt wilt en bovendien niet voor zo'n reden. Hij zegt dat hij respect heeft voor het feit dat ik wil wachten tot het huwelijk en dat hij voor mij zult wachten. Maar hij voelt voor mij als onrein. En toch vind ik het moeilijk hem te laten gaan, daar ik veel van 'm hou. Toch heeft hij nog wel eens veel kritiek op meeste religies, terwijl ik juist mijn kinderen christelijk wil opvoeden. Heb nog nooit gevraagd of hij dat zou willen, maar ben een beetje bang op een 'liever niet' antwoord.

Wat moet ik doen? :S

Link naar bericht
Deel via andere websites

Altijd lastig, want jullie komen vanuit een heel andere belevingswereld. Hoe lang kennen jullie elkaar nu? Het beste is om met elkaar te gaan praten en zien hoe jullie tegen zaken aankijken. Je geeft aan dat je later in een huwelijk je kinderen christelijk wil opvoeden. Ik weet uit ervaring dat het kan, maar hoe sluit een paganist daarin op aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die jongen heeft gelijk, Jasmine: het verleden is niet meer te veranderen en je zult er nu op moeten vertrouwen dat hij inderdaad met jou wil wachten tot het huwelijk. Hem dan nog als "onrein" zien is mijns inziens daarom niet echt netjes, omdat hij juist zoveel rekening met je wil houden daarin. Je zult hem uiteindelijk toch moeten aanvaarden zoals hij nu is, vooral omdat hij jou geen kwaad heeft gedaan met zijn verleden. Je had immers toen geen relatie met hem. Niet zo star over doen, is daarom mijn advies.

Hoe het later misschien zou moeten gaan bij het opvoeden van kinderen, dat is een probleem dat je bij elk gemengd huwelijk tegenkomt. Door middel van veel overleggen, naar elkaar luisteren en elkaar niets op willen dringen, kun je daar misschien wel uitkomen. Hoewel het dan waarschijnlijk nog wel lastig zal blijven. Kom je daar echt niet uit, dan is het huwelijk misschien voorlopig nog te hoog gegrepen voor jullie twee. Begin echter eerst maar gewoon met het écht aanvaarden zoals hij nu is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Jasmine,

Wat ik opmaak uit jouw verhaal is dat jij ontzettend veel van hem houdt.

Hij zegt dat hij jou begrijpt en zal wachten tot jullie huwelijk. Dat doet bij mij mijn wenkbrauwen fronzen, aangezien hij in een dronken toestand seks had met een ongekend meisje.

Ik vraag me af, in hoeverre hij die onthouding gaat aankunnen.. Stel dat jullie al enkele maanden, mss jaren samenzijn, en hij toch wel meer begint te willen, maar jij weigert. Zou hij dan zichzelf, in dronken toestand, kunnen inhouden bij een ander meisje?

Ik wil jouw vriend niet slecht afschilderen, maar dat is een vraag dat in me opkomt.

Daarbuiten merk ik ook dat je enkele dingen niet aangenaam vindt, maar toch accepteert.

Zoals seks met zijn vorige vriendin, zijn kritiek op religies. In hoeverre zal je kunnen blijven omgaan met die kritiek die hij zal geven op jouw geloof? (En misschien doet hij dat nu nog niet, maar ik denk (uit eigen ervaring) dat die na een tijd de kop gaan opsteken).

Bespreek inderdaad alles eens goed met jouw vriend.

Ik was gisteren bij mijn voorganger en wat hij me vertelde wil ik jou ook meegeven.

In de situaties waar het meisje gelooft en de jongen niet, dan vind de jongen dat helemaal niet erg en zelfs soms fijn dat het meisje gelooft. Maar na enige tijd gaat dat weg en vindt hij het toch wel lastig dat het meisje gelooft.

Zo hebben we in onze kerk een meisje die gelovig is, de kindjes kwamen mee, de man bleef thuis. Door een omstandigheid heeft de man plots gezegd dat de kindjes niet meer mogen meekomen.

Vraag hierin Gods leiding en inzicht.

Joon

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met RobertF eens. Hij kiest er voor om nu, voor jou en met jou, te wachten tot jullie huwelijk. Dat je er moeite mee hebt dat hij geen maagd meer is, is begrijpelijk. Maar hij kiest voor jou, en accepteert daarmee dat hij zal moeten wachten. Kun jij daarnaast accepteren dat hij eerder een andere keuze heeft gemaakt?

Joon, vanwaar dat wantrouwen? Dat hij eerder seks heeft gehad met een random meisje, betekent niet dat hij dat nu ook zal doen. Dronken of niet, hij maakt nu een keuze. Hij heeft nu een belangrijke reden om te wachten, dat had hij toen niet. Hij laat al zien dat hij voor háár wil gaan, door er mee in te stemmen geen seks meer te hebben tot het huwelijk.

In een relatie moet je elkaar kunnen vertrouwen. Er van uitgaan dat hij zich niet kan beheersen, omdat hij eerder seks heeft gehad is niet bepaald een stevige basis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of jouw vriend wel weet wat hij aangaat.. hij kan nu wel met 100% zeggen dat hij voor je gaat en hij kan nog zoveel van je houden, maar als je zelf niet achter het principe staat dan lijkt het me heel moeilijk vol te houden..misschien kun je het er nog eens heel goed over hebben. Hij kan beter eerlijk zijn NU of hij het denkt vol te houden, dan over 2 jaar..

daarnaast zou ik ook geen vriend willen die het met een meisje in de discotheek heeft gedaan. Het is de vraag of jij zoiets kan accepteren..Ik vind dat het zegt dat hij afgaat op zijn behoeftes. Dat hij die direct wil vervullen als hij daar zin in heeft, op het moment zelf, zonder na te denken. Misschien helpt het er over te praten en kan je beter begrijpen waarom hij dat toen gedaan heeft..misschien lijkt het erger dan het is

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Hey de kans dat hij zal wachten tot het huwelijk is behoorlijk klein.

Er zijn zoveel andere mannen op deze wereld, je kunt beter gewoon een leuke christelijke vriend zoeken. dit gaat alleen maar voor gezeik zorgen in de toekomst.

Inderdaad. Christelijke jongens zijn namelijk allemaal maagd tot het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik jou was zou ik me goed afvragen of je wel met deze jongen een toekomst op wil bouwen. Niet omdat hij in het verleden dingen heeft gedaan die jij niet fijn vindt, maar om hoe het in de toekomst zal gaan.

Voor mij zou het geen 'breekpunt' zijn als een jongen seks voor het huwelijk heeft gehad. Het zou wel een 'breekpunt' zijn als hij er een heel andere overtuiging op nahoudt dan ik. De Bijbel waarschuwt christenen om niet te trouwen met een niet-christen. Niet omdat niet-christenen slecht zijn, of onrespectvol, of minderwaardig, of wat dan ook. Maar omdat niet-christenen het belangrijkste in je leven niet met je kunnen delen, en je zelfs van God af kunnen houden.

Ik zou het zelf bijvoorbeeld heel moeilijk vinden om met iemand zo'n diepe relatie aan te gaan, als hij mijn geloof niet echt begrijpt van binnenuit. Want geloof beïnvloedt alles wat ik doe en ben en voel. Dan kan mijn partner nog zo begripvol zijn en nog zoveel weten van het christendom, maar hij zou het nooit helemaal begrijpen. En ik zou ook bang zijn dat hij mij beïnvloedt, waardoor ik van God afdwaal. Dat wil ik niet.

Hetzelfde geldt ook voor hoe hij omgaat met seks voor het huwelijk. Ik zou het nog kunnen begrijpen als mijn partner seks in een relatie heeft gehad. Maar als iemand aan onenightstands doet, heeft hij wel een heel andere visie op seksualiteit dan jij en ik. En dat lijkt me heel moeilijk. Nou kun je het verleden niet veranderen, daar heeft je vriend gelijk in. Maar een belangrijkere vraag is wat hij er nu van vindt? Heeft hij er superveel spijt van? Geeft hij toe dat het eigenlijk helemaal niet past in zijn visie op seksualiteit? Of denk je dat hij het zo weer zou doen?

In het laatste geval liggen jullie visies wel erg uiteen. En kun je dat accepteren?

Om het even samen te vatten: natuurlijk gaat het er niet om om die jongen te veroordelen. Misschien is hij wel de liefste, beste, knapste, meest integere jongen op de wereld. En je kunt niets veranderen aan het verleden. Maar als ik jou was zou ik me afvragen of jullie qua levensvisie en visie op relaties genoeg overeenkomen om samen een toekomst op te bouwen.

Veel sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid