Spring naar bijdragen

Trouwen buiten de kerk


Aanbevolen berichten

Als ik ooit trouw, wil ik sowieso voor de kerk trouwen. Maar wel in de kerk waar ik naartoe ga (dan zit de kans erin dat ik getrouwd word door mijn papa, aangezien hij misschien de "opvolger" gaat zijn van onze voorganger).

Voor de wet ook, al is het gewoon voor de formaliteiten.

Als christen sta ik er echt voor te springen om te trouwen voor God, wie dat dan doet, maakt me eerlijk gezegd niet uit. Ook al verkies ik liever de voorganger dan eventueel een familielid.

Vanuit dat standpunt kan ik me eigelijk niet zo goed inbeelden dat een christen niet voor de kerk zou willen trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen de katholieke Kerk, waartoe ik behoor, is het huwelijk een sacrament, dat bruid en bruidegom elkaar toedienen ten overstaande van Christus en vier getuigen. Dit omdat het een publiek gebeuren behoort te zijn. Christus wordt er dan present gesteld door de Kerk in de vorm van een priester of een diaken, die dan ook de huwelijksmis of -viering celebreert en de huwelijkszegen uitspreekt. Het burgerlijk huwelijk wordt niet zonder meer als huwelijk erkent, maar het bruidspaar dient dat wel eerst te sluiten omdat de Nederlandse wet dat verplicht. Een christelijk huwelijk sluiten zonder de Kerk is daarom binnen de katholieke Kerk uitgesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid