Spring naar bijdragen

"Digitale Non" uit klooster gezet


Aanbevolen berichten

Een 54-jarige Spaanse zuster die al 35 jaar in het Santo Domingo el Real klooster woont, moet het klooster verlaten. De reden: ze brengt te veel tijd door op internet, zo melden de Britse media.

Zuster Maria Jesus Galan draagt de bijnaam 'zuster internet' vanwege haar vele internetactiviteiten. Zo digitaliseerde ze het archief van het klooster en vormde zij het gezicht van het klooster naar buiten toe. Op het social media netwerk Facebook had zij 600 vrienden.

Moeder overste is er echter niet blij mee. Het klooster moet zich juist afschermen van de wereld om zo een plek van bezinning te worden. Dat was ook de reden van het klooster om ongeveer tien jaar geleden een computer aan te schaffen: de zusters zouden daardoor minder naar buiten hoeven omdat ze meer zaken via internet konden regelen. Het internet zorgde toch voor andere ontwikkelingen.

Zuster internet heeft het klooster inmiddels verlaten en woont nu bij haar moeder.

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Op maandag 21 februari 2011 11:52:24 schreef Thorgrem het volgende:

De reden klopt niet helemaal.

De reden dat ze uit het klooster is gezet is omdat ze weigerde gehoor te geven aan de oproep die ze kreeg om niet meer te internetten.

Gehoorzaamheid is een gelofte die je aflegt als je het klooster ingaat.

Maar om iemand er nu meteen uit te zetten voor zoiets gaat wel heel erg ver. Gehoorzaamheid of niet.knipoog_dicht.gif
Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 14 maart 2011 09:27:05 schreef Bonaventura het volgende:

[...]Maar om iemand er nu meteen uit te zetten voor zoiets gaat wel heel erg ver. Gehoorzaamheid of niet.knipoog_dicht.gif

Is er sprake van 'meteen' dan?

Indien dat zo geweest zou zijn dan ben ik het geheel met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 14 maart 2011 10:35:23 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Is er sprake van 'meteen' dan?

Indien dat zo geweest zou zijn dan ben ik het geheel met je eens.

Op maandag 14 maart 2011 10:35:23 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Is er sprake van 'meteen' dan?

Indien dat zo geweest zou zijn dan ben ik het geheel met je eens.

Tsja persoonlijk vind ik het een raar verhaal. Maar om iemand het klooster uit te zetten omdat hij teveel internet vind ik nogal extreem.

Als oversten alle religieuzen die niet in alle details van hun leven naar hun pijpen dansen krijg je rare situaties. Bovendien weet je ook niet wat er allemaal nog meespeelt. Ik weet in elk geval wel dat vrouwenkloosters niet altijd de meest vrolijke plaatsen zijn als het om sfeer en onderling begrip gaat. Religieuze termen als gehoorzaamheid kunnen dan ook wel eens flink op de (psychische) spits gedreven worden. Ik weet niet of het zo is maar in het geval een zuster die heel populair wordt kan ik me menselijker motieven dan de liefde voor de gehoorzaamheid voorstellen om iets tegen zo iemand te krijgen. Iedereen is immers graag geliefd.

Nogmaals: ik weet niet wat hier aan de hand is maar de ervaring leert om enigsinds voorzichtig te zijn om hier al te stellig te zeggen \"Tsja gelofte gebroken, eigen schuld. Heel je levensdoel door de wc gespoeld: eigen schuld dikke bult want hoe hoger in de hiërarchie hoe groter het gelijk.\" Inmiddels ken ik helaas genoeg gevallen om te kunnen zeggen dat dat niet altijd zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zal ongetwijfeld meer achter het verhaal zitten. Het artikel is ook vooral humoristisch bedoeld denk ik. Het klooster kocht een pc zodat de nonnen niet meer het klooster uit hoefden, halen ze juist via internet 'de wereld' binnen.

Misschien dat een non met '600 Facebook-vrienden' gewoon bij de verkeerde orde zit. Zij wil(de) duidelijk naar buiten toe contacten onderhouden, maar dit is binnen het klooster zelf niet gewenst. Dan zit je gewoon bij de verkeerde orde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op donderdag 17 maart 2011 04:22:56 schreef Ursa het volgende:

Misschien dat een non met '600 Facebook-vrienden' gewoon bij de verkeerde orde zit. Zij wil(de) duidelijk naar buiten toe contacten onderhouden, maar dit is binnen het klooster zelf niet gewenst. Dan zit je gewoon bij de verkeerde orde.

Och ik weet niet of dat allemaal zo "gewoon" is hoor. Woordjes als "gewoon" doen net alsof het allemaal zo duidelijk is hoe roeping en kloosterleven in elkaar zitten.

Het blijft een grote stap iemand eruit te trappen. Zeker voor iets dat op geen enkele manier ergernis opwekt of objectief zondig is. Wat in de meeste kloosterregels toch wel de minimale eisen zijn om iemand met eeuwige geloften weg te sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid