Spring naar bijdragen

Dante's Inferno


Aanbevolen berichten

[preview]De game Dante’s Inferno is niet alleen een bloedstollende action shooter, maar bevat bovendien een intelligent religieus geïnspireerd verhaal. [/preview]Het religieuze aspect gaat verder dan een mooi decor, maar raakt de initiële opbouw van de game zelf. De mens moet zich langs de ringen van zijn eigen morele hel vechten om de verlossing te bereiken.

Goddelijke Komedie

Dante's Inferno (2010) is losjes gebaseerd op het eerste deel (‘De Hel') van Dante Alighieri's Goddelijke Komedie. Deze literaire klassieker is een driedelige allegorie op het leven na de dood, tenminste zoals men dat in de middeleeuwen visualiseerde. Tegelijkertijd is de Komedie een fictieve reisbeschrijving van de ziel die op weg is naar God (in het aardse leven). Om bij God te komen, moet de ziel door de domeinen van Inferno (Hel), Purgatorio (Vagevuur) en Paradiso (Hemel).

Reddingsactie

Dante's Inferno, geschreven door Will Rokos, beperkt zich tot het visueel meest interessante gedeelte, over de Hel (hoewel het open einde wel nadrukkelijk ruimte voor een Vagevuurdeel laat). De speler controleert Dante, nu niet de schrijver van de Komedie, maar een veteraan uit de Derde Kruistochten, die jammerlijk mislukte en bekend stond om zijn gruwelijkheden. Dante doet de hel aan om zijn geliefde Beatrice te kunnen bevrijden uit de klauwen van Lucifer. Dante heeft de beschikking over een kruisvormig, gigantisch zwaard, de 'Zeis van de Dood'. Tijdens het spel moet je horden demonen overwinnen, kan je magische dieren leren berijden en moet je verschillende visuele puzzels oplossen.

Gevallen engelen

Dante's Inferno is echter meer dan een zoveelste first person shooter met veel bloed en weinig verhaal, en waar het religieuze element niets meer dan een leuk ornamentje van de slachtpartij is. Dit spel is anders, en wel op een paar lagen. De duivel ('Lucifer') heeft Beatrice ontvoerd omdat hij een 'hemelse ziel' nodig heeft voor zijn tweede opstand tegen de hemel. Dit appelleert aan de bekende christelijke legende van de gevallen engelen. Lucifer (letterlijk 'lichtdrager') was Gods favoriete engel, maar afgunst zorgde voor een opstand van een deel van de engelen tegen de hemelen. Onder aanvoering van aartsengel Michaël konden de nu gevallen engelen in de hel worden opgesloten. Ontelbare fims en games gaan van dit epische wraakscenario uit.

Orpheus en Eurydice

Zowel in de oorspronkelijke Komedie als in de game is Beatrice Dantes geliefde. Maar waar zij aanvankelijk Dantes gids door het Paradiso was, is zij nu het doel van Dantes helletocht. Dit verhaalelement doet sterk denken aan de Griekse legende van Orpheus en Eurydice. Orpheus was een wonderschone zanger, die mensen, dieren en zelfs goden met zijn muziek tot tranen weet te roeren. Als zijn geliefde Eurydice dodelijk wordt verwond door een slang, trekt de zanger over de dodenrivier Styx en weet de rechters te overtuigen haar vrij te laten. Noch Orpheus, noch Dante slagen uiteindelijk in hun opzet, maar ze komen elkaar wel tegen in de Eerste Hellering in Dante’s Inferno.

Zonden

Het meest opmerkelijk is wel dat de makers van de game zich aan de meest essentiële structuur van de oorspronkelijke Komedie hebben gehouden. In het middeleeuws meesterwerk moet de menselijke ziel in de ‘Hel’ zich bewust worden van zijn eigen misdaden, en deze achter zich laten. In de game moet Dante zich letterlijk door een achttal helleringen vechten: lust, vloeken, hebberigheid, boosheid, ketterij, geweld, fraude en verraad. In de game wordt Dante in elke hellering geconfronteerd met zijn eigen zonden en tekortkomingen. Zo wordt hij geconfronteerd met zijn wreedheden tijdens de Derde Kruistocht en met zijn gebroken belofte van trouw aan Beatrice.

Ladder naar de hemel

Op deze manier illustreert Dante’s Inferno op een zeer moderne manier het oude spirituele idee van een ‘genadetrap’ of ‘hemelladder’. Reeds de oude woestijnvaders van het midden van de eerste eeuw hebben geschreven over deugden en ondeugden als een ladder of trap waarover de ziel zich tot God moet ontwikkelen. Elke trap is gewijd aan een bepaalde (on)deugd, vaak in een heel bepaalde volgorde. Een dergelijke actualisatie van de oude genadetrappen is natuurlijk niet nieuw. Ook Hugo Ball, de katholieke oprichter van het dadaïsme, schreef aan het begin van de vorige eeuw een actualisatie van de Scala Paradisi van woestijn Johannes Climacus.

Intelligent

Dante’s Inferno is niet alleen een bloedstollende action shooter, maar bevat bovendien een intelligent religieus geïnspireerd verhaal. Het religieuze aspect gaat verder dan een mooi decor, maar raakt de initiële opbouw van de game zelf. De mens moet zich langs de ringen van zijn eigen morele hel vechten om de verlossing te bereiken.

Bron: Katholiek Nederland - Frank G. Bosman - www.goedgezelschap.eu/

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid