Spring naar bijdragen

Nieuw boek van de paus: offensief tegen kritiek


Aanbevolen berichten

[preview]"Zes uren lang een interview met de paus. Dat is een wereldsensatie!" Dat zegt de Beierse journalist Peter Seewald in een interview met Radio Vaticana. Seewald is de auteur van het gisteren uitgebrachte Licht der Welt. Met dit boek is volgens hem de paus in het offensief gegaan.[/preview]

Twee eerdere boeken

Seewald was ook de auteur van twee eerdere boeken met lange interviews met Joseph Ratzinger, die toen nog geen paus was. In het Nederlands zijn die verschenen onder de titels Zout der aarde (1997) en God en de wereld (2002).

Deemoediger

Wat was het verschil tussen toen en nu? "Natuurlijk is hij ook ouder geworden. Als je dan met hem in gesprek komt - hij maakt het je gemakkelijk om met hem in gesprek te komen - dan denk je: er bestaat eigenlijk geen groot onderscheid. Het denken van Ratzinger is niet veranderd, ook niet zijn vriendelijkheid, zijn grote deemoed. En zeker niet zijn geestelijke vermogens en zijn ongelofelijk kwaliteit om dingen onder woorden te brengen", aldus Seewald over de paus. "Hij is nog nederiger geworden, nog eenvoudiger. Dat heeft mij gefascineerd."

Zonder omwegen

Seewald zegt dat Benedictus op elke vraag zonder omwegen direct reageerde. De journalist voelde daardoor een grote verantwoordelijk om goede vragen te stellen.

Vragen van het publiek

"Het was in eerste instantie de opzet om een gesprek over de eerste vijf jaren van zijn pontificaat te voeren, ook met betrekking tot het ophanden zijnde tweede deel van zijn Jezus-boek. De actuele crisis, die vooral door de verschrikkelijke misbruikgevallen is ontstaan, drukte echter een ander stempel op het gespreksplan. Voor mij was het belangrijk om vragen te behandelen die interessant zijn voor de publieke opinie. Het is geen geloofsboek zoals 'Zout der aarde', maar een boek dat heel concreet de vragen van het publiek behandelt en ook geen vragen uitsluit."

Condooms

In het weekend voorafgaande aan de presentatie van Licht der Welt werden al enkele passages uit het boek gepubliceerd. Met name wat de paus over condooms zegt, was groot nieuws. Seewald reageert gelaten op de daardoor ontstane commotie in de media. "Nou ja, ik loop nu al lang genoeg mee in de media om te weten hoe dingen verlopen. Kerk en seks zijn altijd prikkelende thema's. Het is dus logisch dat de media voor- en tegenstanders tegenover elkaar zet. 't Is natuurlijk een beetje jammer. Maar men mag niet over het hoofd zien wat dit boek in zijn geheel te bieden heeft. Daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over. De lezer kan het allemaal nalezen; hij zal het zien."

Rijke thematiek

Seewald betreurt het dat de media zich slechts op enkele zinnen van het boek storten. "Het is volgens mij belangrijk dat het [in dit boek] is gelukt dat de Kerk, dat de paus weer in het offensief gaat en niet altijd alleen maar als het ware de opgejaagde blijft. En dat men niet alleen vastzit in het seksueel misbruik, maar dat men beschikt over een rijke thematiek en een overvloedig aanbod."

Niet vertekend

"Het mooie is dat we met dit interview de Heilige Vader heel direct kunnen horen. Hij wordt niet eerst door de media als het ware in kleine stukken gehakt, gesnoeid of omfloerst. De lezer zelf heeft met dit boek de geweldige mogelijkheid een onbedorven en niet vertekend beeld te krijgen van het pontificaat en ook van de man die dit pontificaat maakt."

BRON: KATHOLIEKNEDERLAND.NL

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid