Spring naar bijdragen

Maria blijft boeien


Aanbevolen berichten

[preview]De levensgrote Mariapop strekt haar armen liefdevol uit naar voren. Ze draagt geen traditionele blauw-witte kleding maar een modern ontwerp, gemaakt van allemaal verknipte spijkerbroeken. Tientallen achterzakken zijn er te tellen. Mensen kunnen in die zakken een briefje stoppen met daarop een wens.[/preview]

De Maria maakt deel uit van de Maria-tentoonstelling in museum Flehite in Amersfoort. Haar zakken zitten al vol. Op een tafeltje naast haar ligt een stapel lege vellen. Voor wie wil.

Amersfoort is een historisch bedevaartsoord ter ere van Maria. Sinds 1444 herbergt het een Mariabeeldje waar wonderen aan toe worden geschreven. In de afgelopen eeuwen zijn al bijna zeshonderd wonderen gedocumenteerd.

Het befaamde Mariabeeldje is ook te zien in de tentoonstelling, al is er nu nog maar weinig van over. Wat rest is een hoopje gruis in een zakje in een kokertje. Het beeld heeft de tand des tijds niet overleefd, maar de herinnering eraan wel. Daarom is er nu de tentoonstelling.

In de verschillende zalen van het museum is het aantal traditionele afbeeldingen van Maria in de minderheid. Waar het om draait zijn de moderne schilderijen en beelden van de Moeder Gods. Het laat zien dat Maria ook nu nog kunstenaars inspireert én dat het beeld van Maria in staat is te veranderen. Een zwarte Maria met bling-bling, zo uit de getho. Een Maria met uitvergrote bokshandschoenen. En beelden van Maria in felle kleuren, bijeengeplakte kleding en een plastic baby'tje dat er aan een touwtje aan vast hangt. Bij de tentoonstelling draait het blijkbaar niet om haar beroemde zoon.

Maria, idool van alle tijden. Zo luidt de naam van de tentoonstelling. De kunstenaars bevestigen het, maar ook de gestage toestroom van bezoekers. Maria blijft boeien.

Bij de tentoonstelling verschijnt ook de eenmalige glossy Maria (meer informatie).

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Hm, Mariacultus...

Volslagen onbijbels. Heidendom in een christelijk jasje.

Wist je dat ALLE reformanten (Luther, Melanchton(!), Calvijn, Cranmer, Knox, etc. die hele cultus en de roomse moederkerk als de in de Bijbel beschreven antichrist zagen?

Maria, de moeder Gods?

12:47 En iemand zeide tot Hem: Zie, Uw moeder en Uw broeders staan [daar] buiten, zoekende U te spreken.

48 Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem [dat] zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders?

49 En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders.

50 Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Laten we wel wezen; Maria is dood. Slapend tot de Opstanding, waarin ze door het geloof in het bloed van de door haar gebaarde Zoon gerechtvaardig zal worden en dan eeuwig leven ontvangt. Ook Maria heeft daarvoor Gods vergiffenis in Jezus Christus nodig.

Afgoderij dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 08 augustus 2011 12:30:06 schreef Eavesdropper het volgende:

Hm, Mariacultus...

Volslagen onbijbels. Heidendom in een christelijk jasje.

Dat is jouw mening.

Wist je dat ALLE reformanten (Luther, Melanchton(!), Calvijn, Cranmer, Knox, etc. die hele cultus en de roomse moederkerk als de in de Bijbel beschreven antichrist zagen?

Je weet dat je nu gewoon keiharde leugens zit te verkondigen? Ook dat moet je overigens helemaal zelf weten hoor, maar het maakt het allemaal enkel nog lachwekkender.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 08 augustus 2011 12:30:06 schreef Eavesdropper het volgende:

Laten we wel wezen; Maria is dood. Slapend tot de Opstanding, waarin ze door het geloof in het bloed van de door haar gebaarde Zoon gerechtvaardig zal worden en dan eeuwig leven ontvangt. Ook Maria heeft daarvoor Gods vergiffenis in Jezus Christus nodig.

Afgoderij dus.

Laten we wel wezen, Maria is ten hemel opgenomen.

Ketterij dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 08 augustus 2011 12:48:31 schreef Ursa het volgende:

Kun je ketter zijn buiten de kerk?

Anyway, dit lijkt me niet de plek om een discussie te voeren over 'de' mariacultus. Begin er gerust een topic over, maar op een gezonde en respectvolle manier.

Je kunt gerust in het eeuwige vuur geworpen worden als je niet in de Kerk bent.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid