Spring naar bijdragen

Pastoor (88) wil niet met pensioen


Aanbevolen berichten

[preview]Pastoor Rinke de Vreeze (88) uit het Achterhoekse dorpje Braamt moet verplicht met pensioen van het Bisdom Utrecht. Zijn parochianen pikken dat echter niet en zijn massaal in opstand gekomen. De populaire pastoor, die in 2009 zijn 60-jarig priesterjubileum vierde, kreeg onlangs te horen dat hij de pastorie per 1 juni moet hebben ontruimd.[/preview]

De Vreeze moet naar een rusthuis in het Limburgse Cadier en Keer. De pastoor toonde zich vrijdagmiddag uiterst strijdvaardig. "Ik laat me niet zomaar weghalen hier. Heb niemand iets misdaan en niemand misbruikt." Hij zegt beroerde dagen te hebben. Hij bidt zelfs om een spoedig einde van zijn leven. "Al 62 jaar is voor mij de 'goede week' voor Pasen een hoogtepunt, maar ik heb nog nooit zo'n slechte 'goede week' gehad."

De parochie Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand is nu in de bres gesprongen voor de zielenherder. "Pastoor De Vreeze is nog gezond: lichamelijk en geestelijk", aldus zegsvrouw Rutting. "Hier rond Doetinchem kampen we met een chronisch gebrek aan pastoors. Er zijn zelfs al dertien parochies gefuseerd tot een. Vandaar dat wij het Bisdom Utrecht hebben gevraagd om De Vreeze hier nog een paar jaar in dienst te laten."

Perschef J. Zuijdwijk van het Bisdom Utrecht reageert: "Bemiddeling is wat ons betreft niet aan de orde. Wij zeggen: 'Beste pater, het is mooi geweest. Doe een stapje terug'. Zo zijn de regels."

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 04 mei 2011 10:12:14 schreef RobertF het volgende:

Ach, laat die man toch gewoon doorwerken als hij dat duidelijk nog kan. Zolang hij nog kan lopen en spreken kan hij nog steeds de Mis opdragen en zolang hij niet dementerend is kan hij mensen pastoraal van dienst blijven zijn. Een beetje gedoe vanuit het bisdom, naar mijn idee.

We weten vrij weinig over deze casus. Wellicht spelen er nog wel meerdere redenen waarom het bisdom wil dat deze priester met pensioen gaat. Overigens zou hij ook met pensioen nog verbonden blijven met de parochie als emeriti. Wij hebben er zo'n 4 en dat is best handig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid