Spring naar bijdragen

Homo-protest tegen uitspraken Leonard


Aanbevolen berichten

[preview]Een afbeelding van de Belgische aartsbisschop Léonard met een condoom op zijn mond. Dat is het protest van de Belgische homobelangenorganistie Çavaria tegen de omstreden uitspraken van de kerkvader over hiv. [/preview]

De aartsbisschop kwam in het nieuws met zijn uitspraak dat de ziekte hiv "een soort van gerechtigheid" is. De homobelangenorganisatie laat weten dat "hiv een zeer reëel probleem is binnen de homogemeenschap" en is daarom niet blij met de uitspraak van Léonard. Onder de slogan ‘onzin is besmettelijk’ roept de organisatie iedereen op de betreffende poster op te hangen.

Kort nadat de hiv-uitspraak voor een rel zorgde, nuanceerde Léonard zijn woorden. Hij liet weten dat de ziekte “een logisch gevolg is van risicovolle praktijkenâ€. Hij heeft naar eigen zeggen veel sympathie voor patiënten die seropositief zijn of lijden aan aids.

Bron: IKON

Link naar bericht
Deel via andere websites

Broeders en zusters,

Jakobus leert ons in Hoofdstuk drie:

5 Zo is ook de tong een klein orgaan, maar wat een grootspraak kan hij voortbrengen! Bedenk eens hoe een kleine vlam een enorme bosbrand veroorzaakt. 6 Onze tong is net zo’n vlam: een wereld van onrecht, die onze lichaamsdelen in brand steekt. Want hij besmet het hele lichaam, hij steekt het rad van het leven in brand, met vuur uit de Gehenna. 7 De mens heeft alle mogelijke soorten dieren weten te temmen, wilde dieren, vogels, kruipende dieren en zeedieren, 8 maar er is geen mens die de tong kan temmen, dat onberekenbare kwaad, vol dodelijk venijn. 9 Met onze tong zegenen we onze Heer en Vader, en we vervloeken er mensen mee die God heeft geschapen als zijn evenbeeld. 10 Uit dezelfde mond klinkt zegen en vervloeking. Dat kan toch niet goed zijn, broeders en zusters? 11 Laat een bron soms uit eenzelfde ader zoet en bitter water opwellen? 12 Of kan een vijgenboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Net zomin geeft een zilte bron zoet water.

Ik laat het aan jullie over of deze man venijn spreekt of niet. Waar ik wel een uitspraak over doe is dat hij met zijn uitspraken (of deze goed gelezen worden is vers twee..) mensen pijn doet. Dit kan nooit de bedoeling zijn lijkt me. Dat hij in een één op één gesprek dergelijke uitspraken doet met iemand wie het overkomen is, is al erg genoeg, maar dat hij er een zaak van publieke opinie van maakt vind ik walgelijk.

Laat ons bidden om meer liefde voor onze zieke medemens pray.gif

DVvChr.

tuck

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid