Spring naar bijdragen

Kerken moeten meer opvoedend met seks omgaan


Aanbevolen berichten

[preview]Er wordt binnen de kerk te weinig opvoedend en richtinggevend gesproken over seks. "Het is makkelijker af te geven op het slechte in de seksualiteit, dan dat je woorden geeft aan de schoonheid en de kracht hiervan", zegt Gerry Velema. [/preview]

Gerry Velema is auteur van meerdere boeken over seksualiteit en veelgevraagd spreker over dit onderwerp, al bijna twintig jaar. Er verandert naar haar idee nog te weinig op dit gebied en veranderingen ten goede gaan ook erg langzaam. "De openheid over seks binnen de kerk blijft nog teveel hangen in het bespreekbaar maken van seksverslaving of andere zondige kanten van seks. Wat nog vaak ontbreekt is het positief benoemen, het spreken met ontzag en respect voor Gods Scheppende hand en Zijn bedoeling met seksualiteit." Daar moet volgens Velema nog "veel meer kracht" in te vinden zijn, waardoor mensen sterker komen te staan in hun omgang met seksualiteit. "Wij hebben een betere en sterkere reden dan de samenleving die God niet kent, om onze seksualiteit juist positief en gezond te beleven. Ik pleit vooral dat we schaamte en preutsheid overwinnen en er goede dingen over gaan zeggen."

Gebeurt dat te weinig?

"Ja. Er wordt binnen de kerk te weinig opvoedend en richtinggevend gesproken over seks. Het is makkelijker af te geven op het slechte in de seksualiteit, dan dat je woorden geeft aan de schoonheid en de kracht hiervan." De relatie kerk en seksualiteit blijft ongemakkelijk, ervaart ze. "Openheid kan vervreemdend werken als mensen het gevoel krijgen dat het niet over hen gaat, maar over iemand anders. Zoals we het geloof in God dichtbij mensen willen brengen, zo moeten we ook seksualiteit dichtbij brengen. Het moet over 'mij' gaan, als de preek gaat over seks... Dan pas kan ik het woord me toe-eigenen."

Je hebt veel gelezen en gesproken over seksualiteit, welk inzicht is je bijgebleven?

"Dat seksualiteit net zo verschillend beleefd wordt als de klankkleuren van onze stemmen. God geeft een zekere ruimte! Mijn focus is daarom nooit geweest: vertel mensen wat wel en niet mag in seksualiteit. Ik wil liever aanmoedigen: wees jezelf in seksualiteit. Rommel in het huwelijk niet maar wat aan, maar communiceer wezenlijk met elkaar. Seksueel communiceren is een super persoonlijke manier om je te uiten. De beste boodschap over seks zit verpakt in het evangelie: Wij eren God juist door niet een ander na te spelen, maar onszelf te zijn. Geen lippendienst, maar vanuit het hart eerlijk seksualiteit beleven. Communiceren vanuit echtheid is veel moeilijker, maar ga voor 'echt en hecht', boven alles!"

Bron: Uitdaging.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen moeten mijns inziens weer de vrijheid hebben om níét over seks te hoeven praten of te horen. Het wordt je overal maar opgedrongen, of je nu wil of niet, en de kerk mag dan best ook een plaats zijn waar je er even níét over hoeft te horen. Niet iedereen heeft behoefte om zo fijn open en vrij over een toch wel privé-onderwerp te praten of zelfs te horen in een preek.

Er vrij over praten is wel goed, maar dan gewoon in persoonlijke, pastorale gesprekken, bij normale seksuele voorlichting op scholen, bij lezingen specifiek over dit onderwerp en bij de huwelijkscatechese. Er zomaar over beginnen in een homilie of preek lijkt mij niet erg geschikt, tenzij je erg in algemeenheden zou willen spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom gaat over het hele leven en dus ook over de seksualiteit. Toch moeten kerken zich realiseren dat ze ervoor moeten zorgen dat hun boodschap niet geheel samenvalt met hun seksuele moraal. Vooral de katholieke Kerk heeft er een handje van in berichtgeving de indruk te wekken dat de primaire focus van het kerkelijk leven op de seksualiteit licht.

Terwijl het eigenlijk gaat over de realiteit van Jezus en de boodschap die hij heeft gebracht. Dat gaat onder meer over seksualiteit maar vooral over een geestelijke realiteit met een sociale opdracht. Een opdracht die uitstrekt over het hele leven en ons oproept om tegen alle vormen van misstanden op te staan.

Dus onderwijzen over seksualiteit. Ja op zich wel maar wel minder dan over andere dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid