Spring naar bijdragen

Wat is overspel in gedachten


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier (paar minuten geleden geregistreerd).

Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik mijn vragen stel.

Mijn naam is Silvano,

ik ben 16 jaar oud en ging tot voor kort naar een vol evangelische gemeente.

Toen ik om bepaalde omstandigheden daar niet meer naar toe ging, is mijn christelijke identiteit nogal verwaterd.

Als 'oud christen' heb ik onlangs besloten weer praktiserend te worden, dus zocht ik dit forum op, om erover te praten.

Nu heb ik twee vragen waar ik nogal over in zit.

De eerste vraag is als je ook gewoon praktiserend christen kan zijn zonder naar de kerk te gaan, maar gewoon thuis bezig te zijn met het geloof (voornamelijk gebed en lezen uit de Bijbel.

Als tweede had ik recent iets gelezen over lustgevoelens. Als (bijna) elke 16-jarige jongen kijk ik als er een mooi meisje langskomt die weleens na (zonder bijkomende fantasieën/gedachten). Maar ik had gelezen dat als je op een bepaalde manier naar vrouwen/meisjes, dat 'overspel in gedachten is', en dat tot de zonde lust gerekend kan worden. Maar hoe is dat mogelijk zonder dat je een relatie hebt?

Ook hoop dat jullie mij antwoorden kunnen geven :)

Groeten,

Silvano :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom :)

Dit staat onder meer in de Bijbel.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

In 1 Kor. 12 staat ook dat gelovigen elkaar nodig hebben, omdat ze verschillend zijn zoals leden in een lichaam. Jij hebt de gemeente nodig, maar de gemeente heeft ook jou nodig.

Verder staat er:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het laatste citaat, wat betekent het in het dagelijks leven?

"Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd."

Echtbreuk met wie? Met de vrouw die hij 'aanziet om haar te begeren'?

"Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde."

Hoe moet ik dit opvatten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het laatste citaat, wat betekent het in het dagelijks leven?

"Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd."

Echtbreuk met wie? Met de vrouw die hij 'aanziet om haar te begeren'?

"Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde."

Hoe moet ik dit opvatten?

Ik denk dat je het als volgt kan zien. Bij God is het zo dat welke fantasieën je hebt voor hem hetzelfde zijn als de daadwerkelijke daad, dus zelfs als je ongetrouwd bent, is het alsof je seks hebt gehad vóór het huwelijk als je dergelijke seksuele fantasieën aanwakkert. Ik bedoel: dat je dan actief meegaat in die fantasieën. De duivel zal bij iedereen, christen of niet, aankomen met fantasieën. Als er dan zo'n fantasie in je opkomt, door het werk van de duivel, hoef je je niet veroordeelt te voelen, want dat komt niet door jezelf, maar door de duivel. Maar pas wanneer je je gedachten niet ergens anders naartoe stuurt, maar meegaat in die fantasie, begeef je je op een verkeerd pad. Het begint ook al gevaarlijk te worden als je fantaseert over stelen of moorden.

De volgende tekst zegt er ook iets over.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Zalig is de man, die in verzoeking volhardt, want, wanneer hij de proef heeft doorstaan, zal hij de kroon des levens ontvangen, die Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.

13 Laat niemand, als hij verzocht wordt, zeggen: Ik word van Godswege verzocht. Want God kan door het kwade niet verzocht worden en Hijzelf brengt ook niemand in verzoeking. 14 Maar zo vaak iemand verzocht wordt, komt dit voort uit de zuiging en verlokking zijner eigen begeerte. 15 Daarna, als die begeerte bevrucht is, baart zij zonde; en als de zonde volgroeid is, brengt zij de dood voort.

16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders.

17 Iedere gave, die goed, en elk geschenk, dat volmaakt is, daalt van boven neder, van de Vader der lichten, bij wie geen verandering is of zweem van ommekeer.

Over je tweede vraag. Het is niet de bedoeling werkelijk lichaamsdelen te amputeren, maar het is de bedoeling de gedachten en daden te aborteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Maar ja, dan kan je natuurlijk wel bij elke puber de ogen uitrukken en de handen afhakken.

Ik denk niet dat een bijbeltekst van toepassing is op wat nou eenmaal bij het opgroeien van een jongen hoort. Hormonen, het kijken naar meisjes, dat is normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 Gij hebt gehoord, dat er gezegd is: Gij zult niet echtbreken. 28 Maar Ik zeg u: Een ieder, die een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart reeds echtbreuk met haar gepleegd. 29 Indien dan uw rechteroog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit en werp het van u, want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde. 30 En indien uw rechterhand u tot zonde zou verleiden, houw haar af en werp haar van u; want het is beter voor u, dat één uwer leden verloren ga en niet uw gehele lichaam ter helle vare.

Maar ja, dan kan je natuurlijk wel bij elke puber de ogen uitrukken en de handen afhakken.

Ik denk niet dat een bijbeltekst van toepassing is op wat nou eenmaal bij het opgroeien van een jongen hoort. Hormonen, het kijken naar meisjes, dat is normaal.

Ik denk dat er een verschil is tussen te denken 'Wat een prachtig schepsel van God!' ;) of 'Daar zou ik wel eens mee willen #########'. Zelfs die gedachte aan ######### kan wel langskomen en dat hoeft geen probleem te zijn, maar vervolgens is het je verantwoordelijkheid om je gedachten bij te sturen of erin te volharden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okay, bedankt voor de duidelijke uitleg, in het bijzonder Eulogía :D

Dat verduidelijk het weer een beetje voor mij, en het klopt dat dát verschil erin zit.

Gelukkig is het meestal ook het eerste wat in me opkomt, en is het meer de persoon in zijn geheel dan alleen 'die' gedeeltes.

Bedankt in ieder geval :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar ja, dan kan je natuurlijk wel bij elke puber de ogen uitrukken en de handen afhakken.

Ik denk niet dat een bijbeltekst van toepassing is op wat nou eenmaal bij het opgroeien van een jongen hoort. Hormonen, het kijken naar meisjes, dat is normaal.

God en je naaste haten eveneens.

Nee, je naaste haten is niet normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is "normaal" niet het juiste woord. Geaccepteerd klinkt beter. Dan nog is het niet normaal om anderen te haten. Het ligt in de menselijke aard om anderen te haten, maar het is een emotie waar je niks aan hebt.

Daarbij, waarom moet je zo nodig haat betrekken bij een onderwerp als opgroeien en puberteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...) of 'Daar zou ik wel eens mee willen #########'. Zelfs die gedachte aan ######### kan wel langskomen en dat hoeft geen probleem te zijn, maar vervolgens is het je verantwoordelijkheid om je gedachten bij te sturen of erin te volharden.

De juiste term is 'beschuitje willen eten'. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...) of 'Daar zou ik wel eens mee willen #########'. Zelfs die gedachte aan ######### kan wel langskomen en dat hoeft geen probleem te zijn, maar vervolgens is het je verantwoordelijkheid om je gedachten bij te sturen of erin te volharden.

De juiste term is 'beschuitje willen eten'. ;)

"Koffie mee willen drinken" was het toch? :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Koffie mee willen drinken" was het toch? :#

Hm, ik ben niet bekend met die uitdrukking. Sterker, ik word wel eens uitgenodigd door dames om koffie te komen drinken. Meestal wordt er dan alleen koffie gedronken. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als tweede had ik recent iets gelezen over lustgevoelens. Als (bijna) elke 16-jarige jongen kijk ik als er een mooi meisje langskomt die weleens na (zonder bijkomende fantasieën/gedachten). Maar ik had gelezen dat als je op een bepaalde manier naar vrouwen/meisjes, dat 'overspel in gedachten is', en dat tot de zonde lust gerekend kan worden. Maar hoe is dat mogelijk zonder dat je een relatie hebt?

De vraag is hoe je de woorden van Jezus in Matth. 5 moet uitleggen. Jezus verscherpt daar het zevende gebod ('Gij zult niet echtbreken'). Dat gebod gaat inderdaad allereerst over ontrouw binnen de relatie en specifiek het huwelijk. De Heidelbergse Cathechismus legt het zevende gebod als volgt uit:

Zondag 41

Vraag 108: Wat leert ons het zevende gebod?

Antwoord:

Dat alle onkuisheid door God vervloekt is (1).

Daarom moeten wij die hartgrondig haten en rein en ingetogen leven (2), zowel in het heilig huwelijk als daarbuiten (3).

1. Lev. 18:27-29; 2. 1 Tess. 4:3-5; 3. Mal. 2: 16, Matt. 19:9, 1 Kor. 7: 10, 11, Hebr. 13:4.

Vraag 109: Verbiedt God in dit gebod niet meer dan echtbreuk?

Antwoord:

Omdat zowel ons lichaam als onze ziel een tempel van de Heilige Geest is, wil God dat wij ze beide zuiver en heilig bewaren (1).

Daarom verbiedt Hij alle onreine daden, gebaren, woorden (2), gedachten, begeerten (3) en wat de mens daartoe verleiden kan (4).

1. 1 Kor. 6:18-20; 2. Deut. 22:20-29, Ef. 5:3, 4; 3. Matt. 5:27,28; 4. 1Kor. 15: 33, Ef. 5:18.

Tekstverwijzingen kun je mooi nazoeken. :)

Ik denk dat je best mag genieten van al het moois wat de schepping te bieden heeft, maar dat je moet uitkijken voor platte begeerte. Als je gedachte is 'daar zou ik wel een robbertje mee willen stoeien' en verder niks, dan gaat er iets mis denk ik (en zeker als je in een relatie zit). Het christelijke idee van liefde en relaties staat recht tegenover een plat materialisme dat enkel op genot gericht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid