Spring naar bijdragen

Belijdenis


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hallo,

Ik heb dit jaar catechisatie gevolgd en nu kwam de vraag of ik belijdenis wilde doen. We moeten hierover nadenken en aan andere vragen, die belijdenis hebben gedaan, wat het voor hun betekend en waarom ze belijdenis hebben gedaan. Ik ben er al over uit dat ik belijdenis wil doen, maar ik ben benieuwd hoe jullie over belijdenis denken.

Dus bij deze: Wat betekend belijdenis voor jou en waarom heb je het gedaan?

p.s Je mag natuurlijk ook reageren als je geen belijdenis hebt gedaan en je mening hierover geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Sick Boy,

het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar ik wil er best wat over vertellen. :) In welke kerk ben je van plan belijdenis te gaan doen? Ikzelf heb belijdenis gedaan in de GK(v), en die hebben hun eigen belijdenisformulier. Dat verschilt ongetwijfeld per kerk, en het is zeker aan te raden dit formulier te bestuderen en na te gaan of je er mee kunt instemmen. Bij ons waren er bijv. vier vragen die je moest bevestigen (zie hier voor het formulier).

Voor mij was het vooral een keuze voor God in deze kerk. In die volgorde. Ik ken ook mensen die eerst zeker willen weten dat ze het 100% eens zijn met de leer. Ik vond dat dat niet per se hoefde maar wel was het zo dat ik het eens was met de leer, en nog steeds. Het belangrijkste voor mij echter was de keuze voor God. Het gaat er niet om hoe groot je geloof op dat moment is of hoe enthousiast je bent, maar dat je je afhankelijk weet van God. Ik weet nog dat ik het een erg grote beslissing vond: kon ik wel de rest van mijn leven aan God geven? Waar ik niet weet waar ik over tien jaar ben, weet God dat wel. Ik zei als het ware: 'ik ga het avontuur aan. Ik weet niet waar we uitkomen, maar wel dat ik nu de keuze gemaakt heb dat dat me altijd voor ogen zal staan wanneer ik weer een keuze te maken heb'. En God heeft mijn geloof bewaard.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Bedankt voor het reageren!

Ik ga belijdenis doen in een protestantse kerk, maar ik denk niet echt in hokjes. Ik hou gewoon van God, Jezus en de heilige geest.

En de vragen die gesteld worden ben ik het wel mee eens. Dit zijn de vragen die dan gesteld worden:

Geloof je in God de Vader, onze Schepper en Verlosser?

Wil je Jezus Christus volgen, zijn Zoon, onze gekruisigde en opgestane Heer?

Vertrouw je je toe aan de heilige Geest, die ons leven vernieuwt?

Verlang en beloof je met de gemeente, verenigd rondom Schrift en tafel, de Heer trouw te dienen in de opbouw van zijn kerk en de komst van zijn rijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik heb zelf ongeveer 9 jaar deelgenomen aan catchesaties. En vorig jaar pasen 2010, deed ik belijdenis. Door de grote strijd die ik in mijn leven heb meegemaakt, ben ik dichter bij God gekomen. En dat was voor mij de reden om de eerste volgende stap te nemen. en dat was uiteraard Belijdenis doen. Dit was een van mijn mooiste momenten in het leven.

Voor deze dienst moesten we een brief schrijven naar de dominee, met onze verhaal er in. Dush et werd best persoonlijk. Tijdens de dienst noemde hij geen namen, maar noemde wel voorbeelden op wat er in de brieven stonden! Maar nu een jaar verder, is het geloof in God wel meer gaan groeien en ben ik blij dat ik belijdenis heb gedaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid