Spring naar bijdragen

De huiveringwekkende gruwel


Aanbevolen berichten

Matteüs 24:15-28 is best lastig vind ik.

15 Wanneer je de huiveringwekkende gruwel, waarover gesproken is bij monde van de profeet Daniël, op de heilige plaats ziet staan,’ – let op, lezer – 16 ‘dan moeten de inwoners van Judea de bergen invluchten. 17 Wie op het dak is, moet niet naar beneden komen om nog dingen uit zijn huis te halen, 18 en wie op het land is, moet niet teruggaan om zijn jas te halen. 19 Wee de vrouwen die dan zwanger zijn of een kind aan de borst hebben in die dagen! 20 Bid dat jullie vlucht niet plaatsvindt in de winter of op sabbat. 21 Want het zal dan een grote verschrikking zijn, zoals er vanaf het begin van de wereld tot nu toe nog niet geweest is en er ook niet meer zal komen. 22 Als die dagen niet ingekort zouden worden, zou niemand gered worden. Omwille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden. 23 Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, hier is de Messiasâ€, of: “Daarâ€, vertrouw het niet. 24 Want er zullen valse messiassen en valse profeten opstaan, en ze zullen grote tekenen en wonderen laten zien om, als het mogelijk zou zijn, zelfs de uitverkorenen op een dwaalspoor te brengen. 25 Kijk, Ik heb het jullie van tevoren gezegd. 26 Als ze jullie dan zeggen: “Kijk, Hij is in de woestijnâ€, trek er niet opuit; “Kijk, Hij is ergens binnenskamersâ€, vertrouw het niet. 27 Want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en tot in het westen zichtbaar is, zo zal het zijn met de komst van de Mensenzoon. 28 Waar het kadaver ligt, daar verzamelen zich de gieren.

(WV95)

Paar vragen:

- wat is de huiveringwekkende gruwel volgens jou?

- wat bedoelt de Heer met 'Waar het kadaver ligt, daar verzamelen zich de gieren'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allereerst, de eindtijd is niet echt mijn ding, maar ik zal is vermelden wat ik kan vinden voor je.

- wat is de huiveringwekkende gruwel volgens jou?

Volgens mij kanttekeningen(NIV study bible) wordt er een profetie aangehaald uit Daniel, dit staat ook in het vers. Het komt uit Daniel 9:25-27 en 11:31.

De eerste betekenis van deze teksten is dat in 186 v. chr. ene Antiochus Epiphanes een altaar voor de Griekse God Zeus op het altaar bij de tempel in Jeruzalem bouwde. Maar er moet meer zijn, want Jezus haalt deze teksten nog een keer aan. De verdere uitlegmogelijkheden die mijn studiebijbel kent zijn: de vernietiging van de tempel(en Jeruzalem) door de Romeinen in 70 n. chr. Of het bouwen van een beeld voor de anti-christ in de tempel. (zie 2 thessalonicenzen 2:4, openbaringen 13:14-15)

- wat bedoelt de Heer met 'Waar het kadaver ligt, daar verzamelen zich de gieren'?

Het is wat duidelijker in het parel gedeelte uit Lukas:

30 Evenzo zal het zijn op de dag waarop de Zoon des mensen geopenbaard zal worden. 31 Wie op die dag op het dak zal zijn, met zijn huisraad in huis, moet niet naar beneden gaan om het mee te nemen. En wie op de akker is, moet evenmin terugkeren naar wat hij achterliet. 32 Denk aan de vrouw van Lot. 33 Wie zijn leven zal proberen te behouden, zal het verliezen. En wie het zal verliezen, zal het behouden. 34 Ik zeg u: In die nacht zullen er twee op één bed zijn. De één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. 35 Twee vrouwen zullen samen malen. De één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. 36 Twee zullen er op de akker zijn. De één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden. 37 En zij antwoordden en zeiden tegen Hem: Waar, Heere? En Hij zei tegen hen: Waar het lichaam is, daar zullen de gieren zich verzamelen.

Volgens de kanttekeningen(van de SV) is het een gebruikelijk Hebreeuws spreekwoord. Dat iets uitdrukt wat logisch is, als er ergens een lijk is dan komen daar gieren. Zij interpreteren het dan als, overal waar het evangelie verkondigd zal worden zullen mensen zijn die worden opgenomen. Dus de vraag van de discipelen: 'waar?' wordt niet letterlijk beantwoord met een geografische plek. En ik denk dat dat ook het geval is in Mat 24. Het gaat om een spreekwoord, niet om een letterlijk kadaver en gieren, maar om iets dat gebeurt wat een reactie heeft, zoals gieren op een lijk afkomen. En zo zal het ook met Jezus terugkomst zijn. Daarvoor gaat het over 'fake-wederkomsten' maar Jezus zegt: jongens als ik terug kom dan is het duidelijk van Oost tot West. En iedereen zal er op afkomen zoals gieren altijd automatisch op een lijk afkomen.

Dat is wat de kanttekeningen er van maken en ik moet zeggen, het klinkt best goed :)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De SV geeft in de kanttekening mee:

gruwel der verwoesting,

Dat is, het gruwelijk verwoestende leger der Romeinen, gelijk verklaard wordt Luk. 21:20.

Wat op zich dan weer een verwijzing wordt naar de wraak van God op het volk Israël, zou daarmee, zonder direct in de Daniël profetie te stappen, de verwijzing naar het straffen van het volk worden bedoelt?

alwaar het dode lichaam zal zijn,

Van dit spreekwoord, bij de Hebreën gebruikelijk, zie Job 39:33, en wordt hiermede geleerd dat waar Christus met zijn lijden en sterven oprecht gepredikt wordt de gelovigen zich aldaar zullen vergaderen, gelijk zij ook in het laatste oordeel tot Christus zullen vergaderd worden om altijd bij Hem te blijven; 1 Thess. 4:16,17; Joh. 17:24. Sommigen verstaan dit spreekwoord van de verwoesting des Joodse volks, hetwelk door het aas zou verstaan worden, en de Romeinen door de arenden; gelijk de Chaldeën bij Hab. 1:8.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we de kanttekening buiten beschouwing laten, zou het voor de begrip vorming van de tekst helpen te kijken naar de context waarin Mattheus zijn verhaal schreef. Hij schreef het evangelie met een doelgroep, zouden we dat ook in deze tekst naar voren kunnen zien komen? Met name de tweede vraag is ook met kanttekening een lastige om te beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan over verschillende zaken gaan. De huiveringwekkende gruwel kan b.v. een afgodsbeeld zijn in de tempel (heilige plaats) in de tijd van b.v. de Makkabeeërs (maar ik ken die verhalen niet goed genoeg om te weten of de Joden toen ook gevlucht zijn).

Natuurlijk valt er te denken aan de verwoesting van Jeruzalem die ook door Christus is voorzegt. Toen is ook de Tempel verwoest, veel mensen zijn toen gevlucht. Het begin van de diaspora. Later heb je nog de opstand van Bar Kochba gehad (die gezien werd als een messias).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het eerste gedeelte, de huiveringwekkende gruwel, zijn de meningen verdeeld. Je komt dan inderdaad in een stukje eschatologie (leer van de eindtijd) terecht. Sowieso is deze profetie in 70 AD vervuld, maar het is bekend dat profetieën soms een dubbele vervulling hebben. Persoonlijk geloof ik mede daarom, maar ook omdat er nog veel meer andere teksten in de Bijbel over te vinden zijn, dat die 'huiveringwekkende gruwel' óók slaat op wat algemeen wordt aangeduid als de antichrist.

Over het tweede gedeelte heb ik laatst toevallig nog wat interessants gehoord. Het is inderdaad een Joodse uitdrukking, maar het gaat iets verder dan alleen een gezegde. Vlak buiten Jeruzalem heb je een vallei die 'Gehinnom' heet, in het grieks ook wel aangeduid als 'Gehenna'. Die vallei is door de hele geschiedenis van Israël heen gebruikt voor allerlei afgoden vereringen en offerhoogtes (Tofet). Eén van de afgoden die daar vereerd werd is Moloch (vermenging van het hebreeuwse woord Melech, koning, en de klank van het hebreeuwse woord voor schande). Een van de dingen die mensen deden om die afgod eer te brengen was hun behoefte daar doen, hun eerstgeboren kinderen offeren, allerlei andere onreine praktijken uitvoeren enz. Doordat er dus allerlei niet zo hygiënische praktijken plaatsvonden was het zo dat die plek helemaal zwart zag van de vliegen. Daarom werd dat beeld, die afgod, ook wel Beëlzebub genoemd (Baäl(=heer/meester/echtgenoot) van de vliegen).

Na de ballingschap werd het dal vooral gebruikt voor het "begraven" van misdadigers. Echt begraven was het niet, want meestal werden ze na geëxecuteerd te zijn geweest daar gewoon neergegooid. Dat is 1 van de ergste dingen die je kan overkomen als Jood, aangezien je dan geen steen krijgt waar je naam op staat, en dus je naam voor altijd verdwenen is uit de geschiedenis. Joden begroeven dus altijd hun doden, gieren hebben dus nooit de kans gehad om bij een lijk te komen, behalve op 1 plek: in de vallei van Gehinnom. Daar wordt hier naar gerefereerd in deze tekst.

Deze info heb ik van iemand die in Jeruzalem aan een rabbijnen school heeft gestudeerd trouwens, maar is ook grotendeels te vinden op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Gehenna

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Ik heb gelezen,waar weet ik niet meer,dat keizer Caligula ooit een beeld van Jupiter in de Tempel heeft laten oprichten,dat hij ook liet aankleden.Overbodig om te zeggen dat dit voor joden een grote schoffering en godslastering was(huiveringwekkende gruwel?).Na protesten van joodse leiders heeft deze doorgedraaide keizer,die zichzelf als Jupiter zag,bevel gegeven dat beeld weer weg te halen.Ook plaatste hij romeinse schilden met afbeeldingen daarop in de buurt van de Tempel.Ook die liet hij uiteindelijk verwijderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 4 months later...
Over het eerste gedeelte, de huiveringwekkende gruwel, zijn de meningen verdeeld. Je komt dan inderdaad in een stukje eschatologie (leer van de eindtijd) terecht. Sowieso is deze profetie in 70 AD vervuld, maar het is bekend dat profetieën soms een dubbele vervulling hebben. Persoonlijk geloof ik mede daarom, maar ook omdat er nog veel meer andere teksten in de Bijbel over te vinden zijn, dat die 'huiveringwekkende gruwel' óók slaat op wat algemeen wordt aangeduid als de antichrist.

Of het beeld van het beest

o sorry dat had chappo al gezegd

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid