Spring naar bijdragen

Op zoek voor opdracht


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Voor school doe ik een onderzoek naar voorspellingen in de bijbel, gegeven aan koningen (evt. andere personen), met betrekking tot het nageslacht... Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan koning Herodus (??) die van de 3 wijzen te horen kreeg dat er een koning was geboren, waarop hij alle jonge jongentjes liet doden, omdat hij niet wilde dat die koning waarover hij gehoord had aan de macht kwam.

Nu ben ik op zoek naar nog meer van zulke verhalen. Kan iemand mij helpen? :$

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo allemaal,

Voor school doe ik een onderzoek naar voorspellingen in de bijbel, gegeven aan koningen (evt. andere personen), met betrekking tot het nageslacht... Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan koning Herodus (??) die van de 3 wijzen te horen kreeg dat er een koning was geboren, waarop hij alle jonge jongentjes liet doden, omdat hij niet wilde dat die koning waarover hij gehoord had aan de macht kwam.

Nu ben ik op zoek naar nog meer van zulke verhalen. Kan iemand mij helpen? :$

Alvast bedankt!

Hallo Li-Sanne,

Misschien heb je hier iets aan.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Nu dan, zo moet gij spreken tot mijn knecht, tot David: Zo zegt de HERE der heerscharen: Ik heb u gehaald uit de weide van achter de schapen, om vorst te zijn over mijn volk, over Israël, 9 en Ik ben met u geweest overal waar gij gegaan zijt. Al uw vijanden heb Ik vóór u uitgeroeid. Ook zal Ik u een grote naam maken gelijk die van de groten der aarde. 10 Ik zal een plaats bepalen voor mijn volk, voor Israël, en het planten, zodat het op zijn eigen plaats kan wonen, zonder dat het meer opgeschrikt wordt en boosdoeners het onderdrukken zoals vroeger, 11 sedert de tijd dat Ik richters over mijn volk Israël aangesteld heb. Ik zal u rust geven van al uw vijanden. Ook kondigt de HERE u aan: De HERE zal u een huis bouwen. 12 Wanneer uw dagen vervuld zijn en gij bij uw vaderen te ruste zijt gegaan, dan zal Ik uw nakomeling, uw eigen zoon, na u doen optreden, en Ik zal zijn koningschap bevestigen. 13 Die zal mijn naam een huis bouwen, en Ik zal zijn koninklijke troon voor immer bevestigen. 14 Ik zal hem tot een vader zijn, en hij zal Mij tot een zoon zijn. Wanneer hij ongerechtigheid bedrijft, zal Ik hem tuchtigen met een roede der mensen en met slagen der mensenkinderen. 15 Maar mijn goedertierenheid zal van hem niet wijken, zoals Ik haar heb doen wijken van Saul, die Ik voor uw aangezicht heb weggedaan. 16 Uw huis en uw koningschap zullen voor immer bestendig zijn voor uw aangezicht, uw troon zal vast staan voor altijd.

God zegt tegen David dat zijn koningschap eeuwig zal zijn. Uiteindelijk zal ook één van zijn nakomelingen Jezus zijn Die voor eeuwig Koning blijft.

Ook aan Abraham deed God een belofte.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Ik zal aan u en uw nageslacht het land, waarin gij als vreemdeling vertoeft, het ganse land Kanaän, tot een altoosdurende bezitting geven, en Ik zal hun tot een God zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Eulogia: Bedankt voor je hulp, hier heb ik zeker wel iets aan. Weet je misschien ook iets waarbij die koningen door die voorspellingen net als Herodus bang werden voor hun nageslacht? :$

Misschien die tekst in Samuël waarbij God wel een waarschuwing doet als een koning verkeerde beslissingen maakt?

"Wanneer hij ongerechtigheid bedrijft, zal Ik hem tuchtigen met een roede der mensen en met slagen der mensenkinderen."

Of bedoel je het niet op deze manier?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien die tekst in Samuël waarbij God wel een waarschuwing doet als een koning verkeerde beslissingen maakt?

"Wanneer hij ongerechtigheid bedrijft, zal Ik hem tuchtigen met een roede der mensen en met slagen der mensenkinderen."

Of bedoel je het niet op deze manier?

Uhm, die tekst begrijp ik niet helemaal.

Ik zoek eigenlijk iets wat lijkt op de voorspellingen die in de Griekse mythologie gedaan werden. Bijvoorbeeld de voorspelling van het orakel aan Oidipous. Het orakel vertelt de vader van Oidipous dat zijn zoon hem zal vermoorden, de vader wil dit niet, de zoon groeit elders op, hoort dat hij zijn vader gaat vermoorden, gaat daar dus weg omdat hij denkt dat waar hij woonde zijn vader was, komt op een kruising zijn echte vader tegen en vermoord hem (hij weet dus niet dat dit zijn echte vader is)

Dit is dus een voorspelling aan een koning, over zijn nageslacht, wat hem bang maakt.... Vind je iets vergelijkbaars ofzo ook in de bijbel? Ik dacht in ieder geval een beetje dus aan Herodus... Maar verder kom ik eigenlijk niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik dacht nog aan het volgende.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 En Mozes zeide: Zó zegt de HERE: te middernacht ga Ik door het midden van Egypte. 5 Dan zal iedere eerstgeborene in het land Egypte sterven, van de eerstgeborene van Farao, die op zijn troon zou zitten, tot de eerstgeborene van de slavin achter de handmolen, ook alle eerstgeborenen van het vee.

Heb je daar iets aan? :) (Ik blijf ondertussen nadenken.. :) )

Heb je hier iets aan? >>

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Toen sprak David tot Natan: Ik heb tegen de HERE gezondigd. En Natan zeide tot David: De HERE heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven, 14 ofschoon gij door deze daad de vijanden des HEREN zeer hebt doen lasteren, – de zoon echter, die u geboren is, zal sterven.

15 Daarop ging Natan naar zijn huis. En de HERE sloeg het kind, dat de vrouw van Uria aan David gebaard had, met een ziekte. 16 Toen zocht David God ter wille van de jongen, hij vastte en telkens, als hij naar binnen gegaan was, bracht hij de nacht door, liggend op de grond. 17 En de oudsten van zijn huis kwamen bij hem om hem van de grond te doen opstaan, maar hij wilde niet; ook at hij niet met hen.

18 Op de zevende dag nu stierf het kind. En de dienaren van David durfden hem niet mee te delen, dat het kind dood was. Want zij zeiden: Zie, toen het kind nog in leven was, hebben wij tot hem gesproken en heeft hij naar ons niet geluisterd; hoe zouden wij dan tot hem kunnen zeggen: het kind is dood? Hij zou iets kwaads kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht nog aan het volgende.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 En Mozes zeide: Zó zegt de HERE: te middernacht ga Ik door het midden van Egypte. 5 Dan zal iedere eerstgeborene in het land Egypte sterven, van de eerstgeborene van Farao, die op zijn troon zou zitten, tot de eerstgeborene van de slavin achter de handmolen, ook alle eerstgeborenen van het vee.

Heb je daar iets aan? :) (Ik blijf ondertussen nadenken.. :) )

Heb je hier iets aan? >>

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:13 Toen sprak David tot Natan: Ik heb tegen de HERE gezondigd. En Natan zeide tot David: De HERE heeft uw zonde vergeven: gij zult niet sterven, 14 ofschoon gij door deze daad de vijanden des HEREN zeer hebt doen lasteren, – de zoon echter, die u geboren is, zal sterven.

15 Daarop ging Natan naar zijn huis. En de HERE sloeg het kind, dat de vrouw van Uria aan David gebaard had, met een ziekte. 16 Toen zocht David God ter wille van de jongen, hij vastte en telkens, als hij naar binnen gegaan was, bracht hij de nacht door, liggend op de grond. 17 En de oudsten van zijn huis kwamen bij hem om hem van de grond te doen opstaan, maar hij wilde niet; ook at hij niet met hen.

18 Op de zevende dag nu stierf het kind. En de dienaren van David durfden hem niet mee te delen, dat het kind dood was. Want zij zeiden: Zie, toen het kind nog in leven was, hebben wij tot hem gesproken en heeft hij naar ons niet geluisterd; hoe zouden wij dan tot hem kunnen zeggen: het kind is dood? Hij zou iets kwaads kunnen doen.

Eigenlijk zoek ik iets wat nog iets dichter bij mijn voorbeeld komt, maar ik neem in iedergeval alles mee in mijn onderzoek! Fijn dat je zo met me mee denkt, bedankt! *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
Herodes lijkt er in die zin op dat hij bang wordt van een voorspelling, maar het is geen voorspelling over zijn eigen nageslacht. Iemands nageslacht zijn namelijk zijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen etc.

Klopt, maar in dat opzicht wordt hij dus bang dat de Koning hem zal verstoten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt David heel goed als voorbeeld nemen: in 2 Samuel 12 krijgt hij al te horen dat het zwaard van zijn huis niet zal wijken en dat klopt. Zijn ene zoon Absalom slaat de andere Amnon dood. Later moet David vluchten voor zijn zoon Absalom en uiteindelijk wordt Salomo nog bijna van zijn troon afgehouden door Adonia. Je kunt overigens de bijbel heel makkelijk lezen en doorzoeken met Biblija.net.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je kunt David heel goed als voorbeeld nemen: in 2 Samuel 12 krijgt hij al te horen dat het zwaard van zijn huis niet zal wijken en dat klopt. Zijn ene zoon Absalom slaat de andere Amnon dood. Later moet David vluchten voor zijn zoon Absalom en uiteindelijk wordt Salomo nog bijna van zijn troon afgehouden door Adonia. Je kunt overigens de bijbel heel makkelijk lezen en doorzoeken met Biblija.net.

Bedankt voor je tips, hier heb ik zeker iets aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid