Spring naar bijdragen

De Kerk bij de terugkomst van Jezus


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig voor mijn scriptie die ik moet maken in het 2e jaar van de bijbelschool die ik volg (www.christformation.nl), en ik heb even wat hulp nodig. Mijn vraagstelling is: hoe ziet het Lichaam van Christus eruit bij Zijn terugkomst? Momenteel ben ik bezig om bronnen en informatie te verzamelen, maar ik loop een beetje vast.

Er is genoeg materiaal met betrekking tot eschatologie en verschillende visies e.d., maar ik wil me specifiek richten op hoe de Kerk functioneert, hoe de Kerk eruit ziet en hoe ze in relatie staat tot de terugkomst van Jezus (moeten we Jezus "naar beneden bidden" bijvoorbeeld). Daar kan ik tot nu toe niet heel veel informatie over vinden.

Persoonlijk ben ik overtuigd aanhanger van het apostolisch pre-millennialisme. De apostolische variant is een vrij nieuwe theorie naar mijn weten, en duidt met name op de herstelde 5-voudige bediening vandaag de dag, en dus niet zozeer op het apostolische tijdperk o.i.d. Het is zeg maar een charismatische eschatologie.

Ik kan op zich genoeg info vinden over historisch en dispensationeel(?) pre-millennialism (alhoewel die laatste eigenlijk al afvalt voor mijn scriptie aangezien ze niet geloven dat er nog een Kerk is als Jezus terugkomt :P), maar ik mis vooral info over het onderwerp in de tak van a-millennialisme en post-millennialisme.

Wat ik concreet wil met dit topic: ik zou graag door jullie gewezen worden op bronnen/literatuur/artikelen/personen enz die mijn onderwerp/vraagstelling behandelen, en er is ook ruimte om je eigen ideeën hierover uiteen te zetten mocht je dat willen. Mocht dit topic in een verkeerd subforum staan dan hoor ik het wel ;)

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Net als jij geloof ik ook in het herstel van de 5-voudige bediening (Ef. 4:11). Op Wikipedia kan je er misschien ook iets in het kort over vinden.

Met het lezen van je post, dacht ik als eerste aan de volgende tekst, waaruit ik concludeer dat Jezus terugkomt als de Gemeente haar perfectie heeft bereikt.

Ef 5,27

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.

De volgende boeken heb ik zelf over dit onderwerp gelezen:

- Hedendaagse Apostolische reformatie - terug naar de Bijbelse blauwdruk - Leo Maat

- Gods Kerk herontdekt - Derek Prince

- De Apocalyps - Vers voor vers door het boek 'Openbaring' - Agnes Laurey

(Deze boeken zijn via internet te bestellen. De schrijvers betreffen allen voorgangers in pinkster-/charismatische kerken en functioneren/functioneerden als leraar, profeet, apostel enz. .)

Ik kan niet garanderen dat deze boeken echt helemaal precies ingaan op jouw vraagstelling.

(Persoonlijk geloof ik niet in het 'naar beneden bidden van Jezus', maar in het functioneren volgens Jezus' bedoeling, waardoor de condities worden geschapen voor Zijn terugkomst.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zou ook Jesaja 60 kunnen gebruiken:

1 Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des HEEREN gaat over u op.

2 Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken, en donkerheid de volken; doch over u zal de HEERE opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden.

3 En de heidenen zullen tot uw licht gaan, en koningen tot den glans, die u is opgegaan.

Dit gaat ook over de bruid en richt zich op de eindtijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid