Ruth 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Hoi allemaal! Ik weet zeker dat er hier zullen zijn die me kunnen helpen. Wat betekenen 'halleluja' en 'kyrieleison'? Ik weet dat 'halleluja' een vreugdkreet is. Maar is er een specifieke vertaling voor? Of is het meer zoals 'hoera'? Groet Ruth Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 12:25:16 schreef Ruth het volgende: Hoi allemaal! Ik weet zeker dat er hier zullen zijn die me kunnen helpen. Wat betekenen 'halleluja' en 'kyrieleison'? Ik weet dat 'halleluja' een vreugdkreet is. Maar is er een specifieke vertaling voor? Of is het meer zoals 'hoera'? Groet Ruth hal·le·lu·ja (tw.) 1 looft den Heer [lofprijzing] => alleluja 2 uitroep van verbazing en verontwaardiging kyrieleison=Ontferm u Heer Link naar bericht Deel via andere websites
Ruth 0 Geplaatst 18 juli 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Aha! Dankje! Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Halleluja = looft den Heer Kyrie Eleison = Heer ontferm u over ons En als ik dan toch bezig ben: Christe Eleison = Christus ontferm u over ons Marantha = Jezus, kom terug Hosanna = God help ons Link naar bericht Deel via andere websites
Ruth 0 Geplaatst 18 juli 2004 Auteur Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Amen? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 14:10:24 schreef Ruth het volgende: Amen? Amen = zo zij het! Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 we zingen wel eens : Hosanna,Hosanna in den hoge?? dat is dus : God help ons in den hoge Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 15:04:34 schreef flowergirlie het volgende: we zingen wel eens : Hosanna,Hosanna in den hoge?? dat is dus : God help ons in den hoge Sjaloom flowergirlie, Het kan ook God helpt ons zijn. Die ene letter vergeet je gauw... Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 God helpt ons in den hoge...? mmmmmh...ik vind het nog steeds vaag klinken Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Dan moet je bij de auteurs van dat lied wezen. Er worden wel vaker beetje vreemde teksten verzonnen die wij dan vrolijk meezingen (kan niet zo gauw op zo'n tekst komen)... Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 15:33:14 schreef Oogje het volgende: Dan moet je bij de auteurs van dat lied wezen. Er worden wel vaker beetje vreemde teksten verzonnen die wij dan vrolijk meezingen (kan niet zo gauw op zo'n tekst komen)... ik zong nooit hosanna,omdat ik de betekenis niet wist. Link naar bericht Deel via andere websites
pianoplayer 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Staan deze vertalingen niet gewoon in een woordenboek? Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 ja niet allemaal,en het dikke van dalen klopt niet altijd kwa religie. maar dit staat erover : ho·san·na1 (het ~, ~'s) 1 de kreet, het lied 'hosanna' ho·san·na2 (tw.) 1 [rel.] behoedt toch, heil Link naar bericht Deel via andere websites
pianoplayer 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Waar heeft oogje het vandaan dan? Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 15:47:31 schreef pianoplayer het volgende: Waar heeft oogje het vandaan dan? google ofso? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Als we nu toch woorden aan het opzoeken zijn, in nummer 7 uit Opwekking (heer God u loven wij) staat een vreemde naam voor God: Ze-ebaoth Ik ga er volledig vanuit dat de betekenis goed is en ik dit prachtige lied gewoon kan meezingen, maar... wat betekent die naam nu eigenlijk? Iemand die me kan helpen? Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 15:47:31 schreef pianoplayer het volgende: Waar heeft oogje het vandaan dan? Goede dominee Link naar bericht Deel via andere websites
pianoplayer 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Haha Link naar bericht Deel via andere websites
HenkG 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Zebaoth is een hebreeuwse weergave van het griekse dynamis, wat kracht betekent. Dus De Here Zebaoth is God van de krachten, waarbij er wordt verondersteld dat dit verwijst naar de engelen als 'arbeidskrachten'. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 17:23:45 schreef HenkG het volgende: Zebaoth is een hebreeuwse weergave van het griekse dynamis, wat kracht betekent. Dus De Here Zebaoth is God van de krachten, waarbij er wordt verondersteld dat dit verwijst naar de engelen als 'arbeidskrachten'. Ah, heel erg bedankt, HenkG! Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 wat een ingewikkelde namen allemaal zeg hehe Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Sjaloom flowergirlie, Hier heb je er nog een paar : sola scriptura = alleen de Schrift sola gratias = alleen genade gloria in excelsis deo = glorie aan God in den hoge christus = messias, gezalfde katholiek = algemeen credo = geloofsbelijdenis ("ik geloof") transsubstantiatie = katholieke leer dat het brood bij de eucharistie werkelijk vlees wordt en de wijn werkelijk bloed als je het inneemt tabernakel = voorloper van de Tempel, Gods tent dogma = onbetwiste leerstelling, waarheid crucifix = kruisfiguur sabbath = door God ingestelde vrije dag O wacht, ik ken er nog veeeel meer... homelitiek = kunst van het preken apologetiek = kunst van het beargumenteren waarom het christendom waar is exegese = bijbeluitleg eucharistie = avondmaal (katholiek) sacrament = geheiligd ritueel waarin God daadwerkelijk werkt orthodox = streng, rechtzinnig, traditioneel * Oogje is weer eens op dreef vandaag... Link naar bericht Deel via andere websites
John 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Nog even over Hosanna: het is ook een soort van 'gezegend', 'geloofd' (van loven). De mensen riepen het toen Jezus Jeruzalem binnen ging, en zwaaiden met palmtakken. Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 18:06:06 schreef Oogje het volgende: Sjaloom flowergirlie, Hier heb je er nog een paar : sola scriptura = alleen de Schrift sola gratias = alleen genade gloria in excelsis deo = glorie aan God in den hoge christus = messias, gezalfde katholiek = algemeen credo = geloofsbelijdenis ("ik geloof") transsubstantiatie = katholieke leer dat het brood bij de eucharistie werkelijk vlees wordt en de wijn werkelijk bloed als je het inneemt tabernakel = voorloper van de Tempel, Gods tent dogma = onbetwiste leerstelling, waarheid crucifix = kruisfiguur sabbath = door God ingestelde vrije dag O wacht, ik ken er nog veeeel meer... homelitiek = kunst van het preken apologetiek = kunst van het beargumenteren waarom het christendom waar is exegese = bijbeluitleg eucharistie = avondmaal (katholiek) sacrament = geheiligd ritueel waarin God daadwerkelijk werkt orthodox = streng, rechtzinnig, traditioneel * Oogje is weer eens op dreef vandaag... pfff...heb je dat van googeluhn gehaald ofso? Link naar bericht Deel via andere websites
flowergirlie 0 Geplaatst 18 juli 2004 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2004 Quote: Op zondag 18 juli 2004 18:34:43 schreef John het volgende: Nog even over Hosanna: het is ook een soort van 'gezegend', 'geloofd' (van loven). De mensen riepen het toen Jezus Jeruzalem binnen ging, en zwaaiden met palmtakken. dus hosanna in den hoge kan zijn : loof de Here in den hoge? dat vind ik namelijker een stuk logischer klinken Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten