Spring naar bijdragen

Wat God samengevoegd heeft...


Aanbevolen berichten

Matteüs 19:6

Wat God dan samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Hoe zit dit in elkaar? Wanneer heeft Gods iets samengevoegd? Is dat bij elk huwelijk zo? Waaraan kunnen we dit herkennen? Waarom kunnen mensen toch scheiden terwijl God ze samen heeft gebracht?

Hoe moeten we dit verstaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gen 2,24

Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Een man die zijn ouders verlaat en zijn vrouw aanhangt, wordt met haar één vlees en is dan door God met haar samengevoegd en zal niet meer worden gescheiden.

Dat geldt voor elk huwelijk. Toch kan de mens scheiden, omdat de mens kan zondigen en tegen Gods wil kan ingaan.

Ook kan sprake zijn van hoererij, waardoor scheiding kan plaatsvinden zonder dat dit als 'echtbreuk' wordt bestempeld.

Matth. 19

9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat God heeft samengevoegd...

Dit geeft denk ik de essentie aan van het relationele: als je ergens voor gaat, wees er dan ook zuinig op! Dit kun je dan onder anderen verstaan in de zin van een man-vrouwrelatie, zoals dit ook ontstaat bij het samensmelten bij gemeenschap. Gebruik dit zoals God het bedoeld heeft. Niet zomaar los-vast, maar passend in een totaalplaatje van een relatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit altijd een behoorlijk lastig punt. Soms zie je wel eens mensen die getrouwd zijn en waarbij je je best kunt voorstellen dat ze inderdaad ''samengevoegd'' zijn (voor zover je je dat kunt voorstellen natuurlijk) Maar soms zijn er ook getrouwde stellen die enkel ruzie maken, en waar eigenlijk helemaal geen liefde meer is. Dan zou je je af kunnen vragen of dat echt hetgeen is dat God gewild heeft. Toch zijn ze wel getrouwd en dus volgens de Bijbel en de leer van de kerk inderdaad samengevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind dit altijd een behoorlijk lastig punt. Soms zie je wel eens mensen die getrouwd zijn en waarbij je je best kunt voorstellen dat ze inderdaad ''samengevoegd'' zijn (voor zover je je dat kunt voorstellen natuurlijk) Maar soms zijn er ook getrouwde stellen die enkel ruzie maken, en waar eigenlijk helemaal geen liefde meer is. Dan zou je je af kunnen vragen of dat echt hetgeen is dat God gewild heeft. Toch zijn ze wel getrouwd en dus volgens de Bijbel en de leer van de kerk inderdaad samengevoegd.

Samengevoegd door God betekent nog niet volmaakt in de relatie... De partners hebben een verantwoordelijkheid die niet altijd even eenvoudig te dragen is en waarbij ook scheve schaatsen gereden worden...Dat laat het samengevoegd zijn onverlet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar toch kan ik me voorstellen dat het in sommige situaties beter kunt scheiden dan samen blijven. Ik heb ooit een gezin gekend, waarin iedereen opleefde nadat de ouders gescheiden waren.

En de vraag blijft misschien wel in hoeverre God sommige mensen heeft samengevoegd. Zijn alle getrouwde stellen inderdaad door God samengevoegd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En de vraag blijft misschien wel in hoeverre God sommige mensen heeft samengevoegd. Zijn alle getrouwde stellen inderdaad door God samengevoegd?

Dat was ook een van mijn beginvragen inderdaad. Wát God heeft samengevoegd zal of kan de mens niet scheiden? Maar is sommige gevallen gaan er echt dingen kapot waardoor een werkelijke scheiding onvermijdelijk lijkt. Hoe zit dat dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid