Ursa 1 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 @ Eulogia: op zich kan ik me in je antwoord wel vinden. Inderdaad, God straft met tegenzin. Mijn probleem lag eerder bij het dualisme dat ik meen te bespeuren (ik weet het, die term spreekt je niet aan): al het goede komt van God, al het kwade van de satan. Volgens mij stuit je dan op een aantal problemen: * Gods macht wordt ingeperkt. Als Hij enkel het goede zou kunnen doen, zou Hij - in jouw optiek - niet kunnen straffen. Hij straft namelijk met zaken die je aan de satan toeschrijft (de straf op de zondeval is bijvoorbeeld de dood) en dat zou betekenen dat dat of niet kan of dat God dan satan 'inhuurt'. * Je hebt dan kans satan te veel op te blazen. Volgens zondag 10 van de Heidelbergse komt alles van boven, ook ziekte en gezondheid. Het is niet zo dat ziekte per definitie van de satan komt. * Probleem: God wordt hypocriet. Als God liever niet direct straft, of daar zelfs de satan voor zou 'gebruiken', is dat niet hypocriet? Wat ik wil zeggen is niet: God heeft ook een slechte kant. Het komt misschien neer op de aloude tegenstelling tussen de liefdevolle en de rechtvaardige God. God is allebei, Hij is zelfs zo rechtvaardig dat Hij de zonde haat en - ja, wat vieren we met kerst? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 Quote: Op dinsdag 28 december 2010 16:38:58 schreef Raido het volgende: Dat klopt. Echter, wat in de ogen van mensen slecht is, hoeft dat niet in de ogen van God te zijn. Ergens in een topic van Bonaventura heb ik daar ooit iets over geschreven. Klopt. Gelukkig kunnen mensen uit de Bijbel opmaken wat in de ogen van God goed en slecht is. Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 Quote: Op dinsdag 28 december 2010 16:59:31 schreef Ursa het volgende: @ Eulogia: op zich kan ik me in je antwoord wel vinden. Inderdaad, God straft met tegenzin. Mijn probleem lag eerder bij het dualisme dat ik meen te bespeuren (ik weet het, die term spreekt je niet aan): al het goede komt van God, al het kwade van de satan. Volgens mij stuit je dan op een aantal problemen: * Gods macht wordt ingeperkt. Als Hij enkel het goede zou kunnen doen, zou Hij - in jouw optiek - niet kunnen straffen. Hij straft namelijk met zaken die je aan de satan toeschrijft (de straf op de zondeval is bijvoorbeeld de dood) en dat zou betekenen dat dat of niet kan of dat God dan satan 'inhuurt'. Ik denk niet dat het morele kwaad van God komt. Wel heb je gelijk dat straf zo je wil oordelend kwaad wel van God komt. Quote: * Je hebt dan kans satan te veel op te blazen. Volgens zondag 10 van de Heidelbergse komt alles van boven, ook ziekte en gezondheid. Het is niet zo dat ziekte per definitie van de satan komt. Ziekte komt inderdaad niet per defenitie van satan. De zondeval zorgde voor een imperfecte wereld met ziekte en ellende. Uiteraard leven we nu nog niet op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waar geen dood en ziekte meer zal zijn. Al denken sommige christenen van wel, en beweren ze dat christenen zonder meer door God genezen zullen worden. Openbaringen 21 bewijst echter het tegendeel, daar we leven in een gebroken wereld met ziekte dood en ellende. Quote: Wat ik wil zeggen is niet: God heeft ook een slechte kant. Het komt misschien neer op de aloude tegenstelling tussen de liefdevolle en de rechtvaardige God. God is allebei, Hij is zelfs zo rechtvaardig dat Hij de zonde haat en - ja, wat vieren we met kerst? Ik geloof inderdaad dat God ook oordelend kwaad gebruikt om het morele kwaad van de mens te bestraffen oordelend kwaad is: straf van God moreel kwaad is: zonden die mensen plegen. Uiteraard begaat God nooit moreel kwaad. Het is niet zozeer een slechte kant van God maar meer Zijn Heilige kant als de bijbel spreekt van God die oordeelt over de zonde. Wie zegt dat God uberhaubt al het goede niet doet door over het kwaad te oordelen?? Is dat niet juist een vorm van goedheid? Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 Quote: Op dinsdag 28 december 2010 16:59:31 schreef Ursa het volgende: @ Eulogia: op zich kan ik me in je antwoord wel vinden. Inderdaad, God straft met tegenzin. Mijn probleem lag eerder bij het dualisme dat ik meen te bespeuren (ik weet het, die term spreekt je niet aan): al het goede komt van God, al het kwade van de satan. Volgens mij stuit je dan op een aantal problemen: * Gods macht wordt ingeperkt. Als Hij enkel het goede zou kunnen doen, zou Hij - in jouw optiek - niet kunnen straffen. Hij straft namelijk met zaken die je aan de satan toeschrijft (de straf op de zondeval is bijvoorbeeld de dood) en dat zou betekenen dat dat of niet kan of dat God dan satan 'inhuurt'. * Je hebt dan kans satan te veel op te blazen. Volgens zondag 10 van de Heidelbergse komt alles van boven, ook ziekte en gezondheid. Het is niet zo dat ziekte per definitie van de satan komt. * Probleem: God wordt hypocriet. Als God liever niet direct straft, of daar zelfs de satan voor zou 'gebruiken', is dat niet hypocriet? Wat ik wil zeggen is niet: God heeft ook een slechte kant. Het komt misschien neer op de aloude tegenstelling tussen de liefdevolle en de rechtvaardige God. God is allebei, Hij is zelfs zo rechtvaardig dat Hij de zonde haat en - ja, wat vieren we met kerst? Eerder in dit topic schreef ik ook dat de duivel uitermate machteloos is. Hij is een overwonnen vijand. De duivel kan alleen veel macht krijgen als de mens hem dat geeft. Helaas zijn veel mensen onwetend en geven ze (on)bewust de duivel heel veel macht. Zodra de mens de duivel niet meer dingen toestaat, houdt de macht van de duivel op. God staat daar ver boven. Satan is niet de vijand van God, maar van de mens. Als er dualisme zou zijn, zou satan partij voor God zijn, maar satan is eerder partij voor de mens en satan wordt uitermate klein als de mens de autoriteit uitoefent die God de gelovige gegeven heeft. Ik geloof niet dat God satan 'inhuurt'. Satan verschijnt wanneer God verdwijnt. God verdwijnt wanneer zonde verschijnt. God verschijnt wanneer zonde wordt beleden en dan verdwijnt satan weer. Eerder op dit forum heb ik ook geschreven dat ik zondag 10 verwerp. Ik vind het kwalijk dat sommige mensen de HC ongeveer even hoge waarde toekennen als Gods Woord terwijl ik geloof dat Gods Woord andere dingen zegt dan de HC. (Jezus heeft ziekte gedragen, zodat gelovigen niet meer (opnieuw) hoeven te lijden onder ziekte.) In de Bijbel zie je ook dat God vaak niet direct straft, maar dat Hij heel lang verdraagzaam is en dat de maat soms pas vol is na honderden jaren. Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 Quote: Op dinsdag 28 december 2010 17:14:47 schreef EulogÃa het volgende: [...]Eerder in dit topic schreef ik ook dat de duivel uitermate machteloos is. Hij is een overwonnen vijand. De duivel kan alleen veel macht krijgen als de mens hem dat geeft. Helaas zijn veel mensen onwetend en geven ze (on)bewust de duivel heel veel macht. Zodra de mens de duivel niet meer dingen toestaat, houdt de macht van de duivel op. God staat daar ver boven. Satan is niet de vijand van God, maar van de mens. Als er dualisme zou zijn, zou satan partij voor God zijn, maar satan is eerder partij voor de mens en satan wordt uitermate klein als de mens de autoriteit uitoefent die God de gelovige gegeven heeft. Ik geloof niet dat God satan 'inhuurt'. Satan verschijnt wanneer God verdwijnt. God verdwijnt wanneer zonde verschijnt. God verschijnt wanneer zonde wordt beleden en dan verdwijnt satan weer. Eerder op dit forum heb ik ook geschreven dat ik zondag 10 verwerp. Ik vind het kwalijk dat sommige mensen de HC ongeveer even hoge waarde toekennen als Gods Woord terwijl ik geloof dat Gods Woord andere dingen zegt dan de HC. (Jezus heeft ziekte gedragen, zodat gelovigen niet meer (opnieuw) hoeven te lijden onder ziekte.) In de Bijbel zie je ook dat God vaak niet direct straft, maar dat Hij heel lang verdraagzaam is en dat de maat soms pas vol is na honderden jaren. Ik vind het van jou ook zeer onbijbels om te beweren dat gelovigen nooit meer zouden hoeven te lijden onder ziekte, want dat gebeurd weldegelijk. Ok ik ben het ook niet op alle punten met de HC eens, maar wat jij verteld over christenen die niet meer hoeven te lijden onder ziekten strookt ook niet bepaald met de schrift. Je schiet daar teveel in door! Tenzij je in een utopische wereld leeft zie je dat ook christenen lijden en ziekte treft. Als ik jou moet geloven leven we al in de nieuwe hemel en nieuwe aarde die in openbaringen 21 wordt beschreven. Wellicht loop je in je enthousiasme iets te snel op de zaken vooruit. Link naar bericht Deel via andere websites
EulogÃa 0 Geplaatst 28 december 2010 Rapport Share Geplaatst 28 december 2010 Het is misschien beter om eventueel in een ander topic verder over ziekte enz. te discussiëren Link naar bericht Deel via andere websites
xounstaer 0 Geplaatst 14 januari 2011 Rapport Share Geplaatst 14 januari 2011 Quote: Op woensdag 22 december 2010 18:53:51 schreef EindtijdActivist het volgende: Een christelijke vriend van me gelooft dat de negatieve dingen (bv.: oorlogen, rampen, epidemieën, steeds toenemende machtsconcentratie, teken van het beest, etc.) uit het laatste deel van de eindtijd (even onafhankelijk of die periode aan de gang is; daar is ergens anders een aparte discussie voor) door God zelf ten uitvoer worden gebracht. Ik zou dat in dat geval zelf dan interpreteren dat God een zeer straffende God is. Wat ik zelf echter geloof is dat God een God van liefde is zoals heel duidelijk in het Nieuwe Testament staat. Vandaar dat ik het veel waarschijnlijker acht dat God die negatieve dingen toelaat (omdat er geen potentiële bekeerlingen zijn oid) en dat ze door duivelsaanbidders uitgevoerd worden. Voor een deel zal dat onbewust gebeuren, maar ik geloof zelfs dat voor een deel deze negatieve aspecten bewust met de Bijbel ter hand worden gepland en uitgevoerd als ware de Bijbel een script. Ik acht dat waarschijnlijk omdat er wel een aantal zaken precies in volgorde moeten gebeuren en dat gaat niet zo makkelijk als al die zaken onbewust gebeurden. Het aparte gevolg is echter dat het laatste deel van de eindtijd als een extreme vorm van een complot kan worden bekeken, maar liever dat de gang van zaken op een vreemde manier kan worden geïnterpreteerd dan dat ik zou moeten geloven dat God die dingen zelf uitvoert. Hoe zie jij deze dingen? Als de de laatste periode van de eindtijd daar is: wie (God, de tegenstander van God, aanbidders van die tegenstander, onbenullige mensen met teveel machtswellust, nog anderen?) voert/voeren de negatieve dingen uit en op wat voor manier (als straf, als onbewuste samenloop van omstandigheden, heel openlijk, als een soort van complot, nog anders)? ik ben helemaal stil heb hier een muziekje opstaan van vaya con dios ten eerste wou ik zeggen dat je hiermee het halve of hele christendom en het onderricht daaruit ook mee naar voren trekt in welke manier al die dingen dan ook uitgevoerd mochten worden, of al zij (ik ben eerlijk) ik geloof dat de eindstreep vorig jaar of anderhalfjaar geleden of zo al getrokken was of al langetr.... ik wou nog vragen van wat vindty je van zoiets als hoogezag en dan dingen ontbinden? doe ik hier niet hoor maar doe ik miss wel en dan zien? Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten