Spring naar bijdragen

Top 10 uitvindingen en ontdekkingen


Aanbevolen berichten

Wat zijn volgens jou de grootste uitvindingen en ontdekkingen ooit gedaan? Voor mij zijn de volgende tien essentieel voor de vaart der volkeren, al vrees ik dat ik enkele open deuren intrap. Benieuwd of er nog andere genoemd worden waarvan ik denk: hamer.gif stom stom stom hamer.gif dat ik die nu vergeten ben.

1. De belangrijkste uitvinding is wat mij betreft hoe we vuur kunnen maken. Hierdoor konden we ons voedsel koken, waardoor we veel minder voedsel nodig hadden om in leven te blijven. Gevolg: meer tijd over voor andere dingen, zoals nieuwe dingen uitvinden.

2. Landbouw. Hierdoor ging de mens zich op een vaste plek vestigen waardoor er iets als cultuur kon onstaan.

3. Het schrift. Kennis kan nu ineens vastgelegd worden.

4. De ontdekking dat de natuur beschreven kan worden met behulp van wiskunde. Al in de oudheid door Pythagoras ontdekt, die de intervallen binnen de muziek met behulp van verhoudingen kon beschrijven. Daarna vergeten, totdat Galilei ontdekte dat de afstand die vallende voorwerpen afleggen evenredig is met het kwadraat van de tijdsduur van de val. Met deze ontdekking is de moderne natuurkunde geboren. Newton mag dan de grootste natuurkundige ooit zijn, Galilei is de echte vader van de moderne natuurkunde.

5. De stoommachine. De eerste aanzet tot een samenleving waar machines het meeste zware werk van mensen overnemen.

6. De transistor. Hierdoor konden computers een stuk kleiner worden, waardoor ik nu met een mobiele telefoon rondloop die een stuk krachtiger is dan de eerste computer.

7. De laser. Je kan je beter afvragen welk apparaat geen laser bevat dan welk apparaat wel. Lasers zitten in je cd- en dvdspelers, lasers versturen de data door optische kabels, lasers worden in diverse meetinstrumenten gebruikt. De mogelijkheden zijn gigantisch.

8. DNA. Deze ontdekking werpt nu al z'n vruchten af: ziektes worden veel beter begrepen door kennis van het DNA en in de toekomst zal dit alleen maar in sterkere mate gelden. Volgens mij staat de genetische manipulatie zelfs nog maar in de kinderschoenen.

9. De satelliet. Lange afstandscommunicatie wordt mogelijk gemaakt door de satelliet, waardoor internetcommunicatie een stuk makkelijker wordt. Verder is GPS mogelijk, maar bovenal zijn satellieten een bron van informatie over aarde en heelal.

10. De pil. Niet zozeer vanwege de seksuele vrijheid die erdoor verkregen wordt, maar eerder omdat de bevolkingsgroei erdoor aan banden wordt gelegd, waardoor de welvaart kan stijgen.

Ben benieuwd naar jullie bijdragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

1. Vuur

2. De bereiding van rauw voedsel. Er zijn inmiddels theorieën die stellen dat we hierdoor onze spijsvertering konden vereenvoudigen, en daarmee ruimte ontstond voor de ontwikkeling van de hersens. Wilde gedachte, mogelijk, maar wel boeiend.

3. Oorlog. Ik ben ooit een zeer aanvaardbare theorie tegen gekomen die oorlog niet als gevolg van maatschappijvorming ziet, maar juist andersom.

4. Ruilhandel, en daarbinnen met name geld.

5. Schrift

6. Wiskunde

7. Hygiene. Vergeet medische ontwikkelingen, het is de ontdekking van hygiene die de levensverwachting naar enorme hoogten bracht.

8. Kunst.

9. De nul.

10. De iPad.

Maar die laatste weet ik niet zeker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. De ontdekking dat de timmermanszoon Jeshua de verwachte Messias is.

2. De ontdekking dat er eeuwig en goed leven is voor ieder die in Hem gelooft en Hem aanneemt als Verlosser (Rom. 10:9).

3. De (eerste) Reformatie (16e eeuw).

4. De (her)ontdekking van de waterdoop door bekering: Baptisme (1609 Amsterdam).

5. De (her)ontdekking van de Doop in de Heilige Geest (1906 Los Angeles).

6. De (her)ontdekking van de charismata: de genadegaven van de Geest; tongentaal, profetie enz. (1 Kor. 12:8-11).

7. De (her)ontdekking dat God de Heelmeester is: Jehova Rapha (Ex. 15:26).

8. De (her)ontdekking dat God de Voorzienaar is: Jehova Jireh (Gen. 22:14).

9. De (her)ontdekking van de 5-voudige bediening (Ef. 4:11), waaronder de profeet.

10. De (her)ontdekking van de 5-voudige bediening (Ef. 4:11), waaronder de apostel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid