Spring naar bijdragen

Mensen beschouwen als honden?


Aanbevolen berichten

Quote:

Want ik zie mezelf niet als heiden. Ik weet niet wat de rest van de christenen hier over denkt maar het is wel raar om jezelf als heiden aan te duiden ook al geloof je in Jezus.

Hoe jij jezelf ziet heeft hier vrij weinig mee te maken. Wij hedendaagse christenen zijn nu eenmaal hoofdzakelijk christenen uit de heidenen, in tegenstelling tot de groep Joodse christenen die in de vroege kerk prominent aanwezig waren, die joodser waren. In die zin was er dus een verschil. Je kunt de discussie tussen deze twee groepen ook volop nalezen in het Nieuwe Testament. In dat licht vind ik het helemaal niet beledigend om als christen uit de heidenen, en dus een niet-Jood, "heiden" genoemd te worden. Ik ben blij dat ik het hondje onder de tafel van de Heer mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee? Als hij alleen (of toch vooral) voor Joden was gekomen, dan snap je niet waarom hij zegt dat de Joden vóór de heidenen gaan?

Ik kan het me haast niet voorstellen dat Jezus alleen voor de Joden was gekomen. Mischien omdat ik altijd wel geloofde dat Jezus voor iedereen was gekomen.

Maar je zegt ALS als hij alleen voor de Joden was gekomen. Nee ook niet! Want dan zou hij niet eens de profetie vervullen uit het Oude Testament. knipoog_dicht.gif

Volgens Profetieen zou de Messias het Licht der Natien zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Ik kan het me haast niet voorstellen dat Jezus alleen voor de Joden was gekomen. Mischien omdat ik altijd wel geloofde dat Jezus voor iedereen was gekomen.

Dat was de vraag dus ook niet.

Quote:
Maar je zegt ALS als hij alleen voor de Joden was gekomen. Nee ook niet! Want dan zou hij niet eens de profetie vervullen uit het Oude Testament.
knipoog_dicht.gif

Je WIL het echt niet snappen he? Maakt niet uit, dan hou ik er wel over op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er worden in de Bijbel meerdere termen door elkaar gebruikt.

Inderdaad zijn er gelovigen onder de joden (Messias-belijdende joden; christenen) en gelovigen onder de heidenen (Messias-belijdende heidenen; christenen).

Toch worden christenen ook 'de ware jood' genoemd, degenen die niet besneden zijn naar het vlees, maar naar de geest, waarvan het hart besneden is.

Rom 2,28-29

Want niet híj is een Jood, die het uiterlijk is, en niet dát is besnijdenis, wat uiterlijk, aan het vlees, geschiedt, maar híj is een Jood, die het in het verborgen is, en de (ware) besnijdenis is die van het hart, naar de Geest, niet naar de letter. Dan komt zijn lof niet van mensen, maar van God.

Quote:

Ik ben blij dat ik het hondje onder de tafel van de Heer mag zijn.

Met die houding mag een niet-gelovige naar Jezus gaan en Hem als Heer erkennen, maar áls iemand eenmaal christen is geworden, wil God je een hoge plaats geven, namelijk aan Zijn tafel. Met de eucharistie / het avondmaal zit je zelfs met Hem en je broers/zussen aan tafel. Nu is het alleen nog maar de duivel die je de houding van een dier/hond wil laten aannemen, maar Jezus wil dat gelovigen die status achter zich laten en dat gelovigen zich gaan gedragen als zonen en dochters van de koning. De verloren zoon zat te eten tussen de varkens, maar toen hij bij zijn vader terugkwam, kreeg hij een ring, een mantel en schoenen en mocht hij feestvieren met de familie. Nu hoeft een gelovige niet meer tussen de varkens te leven en van hun schillen te eten, maar mag mee-eten van het gemeste kalf (Luc. 15). De plaats tussen de (onreine) varkens is de plaats waar de duivel heerste, in de wereld. Hij kon niet eens een knecht zijn, maar de vader zag hem alleen maar als een zoon. De vader liet hem niet eens uitpraten toen hij wilde zeggen dat hij een knecht van de vader wilde zijn (vs. 18-22).

Jezus waste zelfs de voeten van Zijn volgelingen en zij zaten met Hem aan tafel. De discipelen hadden een vertrouwelijke omgang met Hem (zelfs Judas!) en zij hoefden niet nederig in een hoekje te zitten.

Christenen hoeven niet te eten van de kruimeltjes, maar mogen in volle teugen genieten van de feestmaal die de Vader voorzet.

Ps 23,5

Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen; Gij zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het probleem ligt in je definitie van heiden inderdaad. Dat is in de Bijbel namelijk enkel een term om aan te duiden dat iemand niet een nakomeling is van Abraham. Dus niet voor mensen die niet behouden zijn, maar gewoon voor mensen die niet van Joodse afkomst zijn. Ik neem aan dat jij dat niet bent, dus je bent een heiden ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heel goed, maar als ze wel bestonden? Waarom begon Hij met de Joden?

Omdat de Joden nazaaten zijn van Abraham en Izaak. En omdat de Israelieten slaven waren van de Egyptenaren.

Ik weet niet of de Belgen nazaaten zijn van Abraham of Izaak weet jij het wel?

En trouwens wist je dat een paar egyptenaren mee gingen met de israelieten uit de uittocht uit Egypte?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God koos Israël, niet omdat het volk beter is, maar omdat Hij daar een doel mee had. Op dezelfde manier roept God ook nu mensen voor bepaalde dingen. God roept de één voor een bepaalde taak en niet een ander. Terwijl die ander er heel wel van overtuigd kan zijn dat hij beter voor die taak geschikt is. Echter, daar gaat het niet om. God heeft gekozen en wij eren God door zijn keuzes te erkennen. En verder dan dat, door degene(n) die God gekozen heeft te helpen in de taak die God hen gegeven heeft en te accepteren dat jij wat dat betreft op het tweede plan komt.

Wat je in dit verhaal ziet is dat de vrouw compleet accepteert dat God Israël heeft uitgekozen en daarbij vernedert ze zich volkomen voor Jezus. En het is op dat moment dat Jezus haar zegent.

Moraal van het verhaal: God kiest en als wij God liefhebben kunnen we dat maar het beste accepteren. Want hoe zal God ons kiezen voor een taak, als wij niet kunnen accepteren dat Hij ook anderen kiest? Echter, wanneer wij accepteren dat God anderen kiest en niet ons, dan zal God ons zeker zegenen. En juist als wij in die nederige houding zijn, zal God mogelijk jou kiezen. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God koos Israël, niet omdat het volk beter is, maar omdat Hij daar een doel mee had.

Precies, dat is mijn punt. Het begon bij Israël, want het moest toch ergens beginnen niet waar? Het had ook met de Belgen kunnen beginnen, maar zo ging het niet. Als het van oudsher begonnen is met Israël is het ook logisch dat het verlossingswerk van Christus bij Israël begon. Daar is niks oneerlijks aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Precies, dat is mijn punt. Het begon bij Israël, want het moest toch ergens beginnen niet waar? Het had ook met de Belgen kunnen beginnen, maar zo ging het niet. Als het van oudsher begonnen is met Israël is het ook logisch dat het verlossingswerk van Christus bij Israël begon. Daar is niks oneerlijks aan.

Je kunt het ook andersom stellen. God gaf de rest van de wereld de eerste kans om nederigheid te leren. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het zo: de vrouw wilde koste wat het kost meedelen in de zegeningen. Ze bleef maar aanhouden, al kreeg ze alleen maar de kruimeltjes. Dit is een juiste houding naar Gods zegeningen. Wie alles op alles wil zetten om in Gods zegen te leven, zal deze zegen ontvangen.

Jakob was zo iemand, de bloedvloeïende vrouw was zo iemand, Zacheüs, vier vrienden met een zieke vriend, Nicodemus, enz. . Allemaal deden ze moeite om bij God/Jezus te komen en zegen te ontvangen.

Esau was niet zo. Hem kon de zegen niets schelen.

Rom 9,13

gelijk geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.

Gen 32,26

Toen zeide hij: Laat mij gaan, want de dageraad is gekomen. Maar hij zeide: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent.

Veel arrogante mensen in deze tijd zouden zeggen: 'Oh, dus je noemt me een hond? Nou, r#t dan maar op met dat evangelie van je.' (Terwijl Jezus de vrouw nooit een hond heeft genoemd. Ze kan het alleen wel zo opvatten als ze negatief wil denken.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid