Spring naar bijdragen

Verschil tussen RKK en vrijgemaakt?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

ik ben opzoek naar mensen die mij kunnen helpen met mijn weg met God.

ik ben Rooms katholiek opgevoed. mijn vriendin is gereformeerd vrijgemaakt en ik denk er nu ook over om over te stappen. alleen ik zou graag de verschillen graag eens zien. de verschillen tussen de heilige maagd maria en andere heiligen weet ik, de sacramenten die naders zijn snap ik maar wat is er nog meer? wat is het verschil tussen vormsel en belijdenis doen?

ik hoop dat ik via deze topic verder geholpen kan worden in mijn zoek tocht.

alvast bedankt voor jullie reacties.

Joey Bozelie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, dat is een héél erg brede vraag. Om te beginnen: hoeveel kennis heb je van het christendom in het algemeen, en van het katholicisme in het bijzonder? Wat is je eigen geloof m.b.t. God, Jezus, de Kerk, de Bijbel, de sacramenten, Maria en de heiligen (voor zover je je daar al een mening over hebt gevormd)? Dat maakt hopelijk het antwoorden op je vraag wat makkelijker (want gerichter). Verder zou je eens kunnen rondsnuffelen in andere topics over katholicisme op credible (omdat veruit de meeste users hier protestants zijn, zijn veel vragen daar vanuit protestantse visie gesteld en komen de verschillen daarom ook aan bod). Zie bijvoorbeeld link . Er is ook een forum van de GKv, waarop dit onderwerp veel ter sprake is geweest, o.a. link en link

Laat ik duidelijk zijn: de overeenkomsten zijn vele malen groter dan de verschillen. Maar vooral in 'nestgeur' zul je de verschillen toch duidelijk merken. Ik ben katholiek en heb een vriend in de PKN (oorspronkelijk een samen-op-weggemeente, heel wat 'hoogliturgischer' dan de Gkv) en wij merken dat ook. Toch hebben we het goed kunnen vinden met elkaar, ook op geloofsgebied. Wij blijven bij onze eigen denominatie, en hebben besloten om voor de katholieke Kerk te trouwen en onze kinderen katholiek op te voeden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ergens uitstappen terwijl je het nog niet eens goed kent is geen goed idee
knipoog_dicht.gif

flower.gif

Bovendien hoeft dat niet eens als je samen met iemand uit een andere kerkgemeente bent. Mijn vriend blijft gewoon protestant, geen probleem. Dat is het ook niet volgens de GKv, meen ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

ik kom zelf uit de GKv, dus mocht je vragen hebben stel ze gerust. Helaas weet ik niet heel veel van de RKK af... hoewel ik hier en daar online wat geleerd heb. big-smile.gif Ik ben het met Weg2 eens dat op punten van leer grefo's en katho's elkaar vaak kunnen vinden.

Het meest opvallende verschil is de aankleding. Katholieke kerkgebouwen zien er, zoals je weet, altijd aardig fancy uit, met veel nadruk op symboliek en beelden. Een GKv is daarnaast altijd een beetje leeg, met hier en daar symbolen als een kruis.

Het grootste verschil lijkt me nog de geschiedenis: de GKv komt uit de Calvinistische traditie van de Reformatie. Binnen de GKv ligt de nadruk erg op de prediking, naast lofprijzing het belangrijkste element in de erediensten. De kerk kan soms een beetje formeel overkomen; dat is bewust. Er zijn vaste orden van dienst, waarin zo weinig mogelijk nadruk wordt gelegd op de rol van (de) mens(en). Toch zie binnen de kerk veel innerlijke beleving.

Bovenstaande is overigens niet een lijst met verschillen, maar een beschrijving van de GKv.

Tenslotte, tussen de Communie en belijdenis doen zal weinig verschil zitten, behalve de gebruikelijke leeftijd. Een belijdend lid (= iemand die belijdenis heeft gedaan) is volwaardig lid en mag ook aangaan aan het avondmaal.

Als je de Eucharistie kent zul je ook het Avondmaal herkennen. De GKv gaat er echter vanuit dat brood en wijn symbool staan voor Christus' lichaam en bloed. Voor de rest is het evengoed de kern van het geloof.

Tot slot, elke GKv-jongere weet wat uitverkiezing is. smile.gif De dubbele predestinatieleer ga ik hier maar niet uitleggen (tenzij je dat wilt puh2.gif) maar is wel belangrijk in hoe de mensen in het leven staan. Het genade- en afhankelijkheidsbesef is groot.

Nog een keer tot slot, ik sluit me aan bij de anderen als ze zeggen dat je goed moet nadenken over waar God je wil hebben. Als je verder niet thuis bent in de GKv - vooral denk ik dan omdat ze afkering staan tegenover Mariaverering en heiligen - zou ik er nog eens goed over nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je verder niet thuis bent in de GKv -
vooral denk ik dan omdat ze afkering staan tegenover Mariaverering en heiligen
- zou ik er nog eens goed over nadenken.

Ik denk niet dat een katholiek (zeker een Nederlandse katholiek) daarom niet thuis zou voelen in de GKv. De gemiddelde Nederlandse katholiek 'heeft niet veel' met Maria (zo hoor ik het tenminste met enige regelmaat in mijn eigen parochie). Er staan beelden in de kerk, daar worden kaarsjes bij aangestoken, maar dat is het dan, voor veel mensen althans. De meesten lopen er gewoon langs. In de Mis zelf hoor je over Maria zeer weinig, tenzij het een mariahoogfeest is (en dan nog is het 95% God en Jezus wat de klok slaat).

Een katholiek is vooral niet van nature thuis in de GKv, omdat de eredienst - ondanks veel dezelfde teksten - voor het gevoel heel anders aandoet. Een andere nestgeur, dus. De verschillen in leer zijn ook niet zomaar weg te wuiven, maar die gaan pas opvallen als je je er echt terdege in verdiept, van beide kanten (binnen de GKv krijg je geen goede informatie over het katholicisme, het is erg gekleurd). Het verschil in vormen en rituelen is overduidelijk - bijvoorbeeld de zeer grote nadruk die in de GKv op de preek wordt gelegd en de grote nadruk in de katholieke Mis op de Eucharistie (waarbij de preek een veel minder prominente rol inneemt).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Joey Bozelie,

Ik denk dat de GKv een degelijke kerk is. Ik ken een aantal mensen die daar lid van zijn/waren.

Iemand als Ursa zou je er denk ik best goed de weg in kunnen wijzen.

Hier spreekt Eulogia een waar woord,voel eens of je je er thuis voelt,per kerk of woonplaats zal het wellicht verschillen,overigens, met hetzelfde gemak loop ik een katholieke kerk binnen, laat de Geest spreken, God s zegen, trialk

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid