Spring naar bijdragen

Democratische rompslomp


Aanbevolen berichten

Het topic over kiesdistricten, kieskringen, parlementaire, representatieve, repressieve, directe en pseudodemocratie. Kortom; over alles wat kies en kuis is.

Natuurlijk ook omdat Iria en ik schromelijk offtopic aan het kwetteren waren in het twittertopic

Quote:

Nuja, in Nederland heb je natuurlijk geen verschillende gewesten met eigen regeringen, een eigen beleid en eigen politieke partijen. Ik vind het wel wat krom dat Franstalige parijen wel mee de politiek in een deel van het Vlaamse gewest kunnen beïnvloeden, maar omgekeerd niet. Verder krijgen Franstaligen in Vlaams-Brabant op die manier voordelen die Nederlandstaligen in Waals-Brabant niet hebben, ik snap dat dat wel wat kwaad bloed zet.

We hebben dan geen gewesten, maar wel provincies met de zogenaamde 'provinciale staten' (behalve in Limburg, daar heet het Limburgs Parlement). Het is de tweede bestuurslaag in Nederland.

Dat is echter niet geheel te vergelijken, is het Belgische districtenstelsel te vergelijken met het Britse? Ook daar hebben Schotland, Noord-Ierland en ik dacht Wales een eigen parlement.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Voor de volledigheid: de bestuursorganen van Limburg hebben geen andere naam dan in andere provincies, maar uit gewoonte worden wel afwijkende namen gehanteerd. Deze zijn dus niet officieel. Limburg heeft een CvdK, GS en PS, als iedere andere provincie, ook al worden ze gouverneur, en Limburgs Parlement genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid