Spring naar bijdragen

Eenheid in het denken


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een gesprek dat ik had met mijn vriendin, vroeg ik mij het volgende af: In hoeverre is het wenselijk dat mensen binnen een gemeente met een mond praten? Het gesprek ging ongeveer zo:

Ik: Wat vind je van X?

Zij: Ik vind dit en dit van X

Ik: Op de cd-rom geeft het besturend lichaam een hele andere uitleg van X, die haaks staat op jouw uitleg.

Zij: Dan is dat de juiste uitleg.

Binnen het WTG staat eenheid erg hoog in het vaandel, het onderwijs is wereldwijd hetzelfde en er worden zoveel exegeses gemaakt over zoveel onderwerpen dat er weinig overblijft om zelf over te redeneren. Als ik vraag waarom dit zo belangrijk is voor hun, antwoorden zij steevast: Bestaat de christus dan verdeeld?

Hier hebben ze in mijn ogen een punt. Jezus sprak over een smalle weg, en ik begrijp dat ze op deze manier haar schapen over dat pad probeert te leiden. Al schort het mij na een ruim jaar bijbelstudie nog flink aan kennis en moet ik dit ms anders zien?

Het nadeel is dat JG erg stug zijn in hun antwoorden en redenaties, het lijkt dan net alsof je een 'open' discussie voert, maar in feite verkondigen zij hun leer en kom je daar ook met gegronde argumenten niet tussen.

Nou is mijn vraag, beste Crediblers, in hoeverre speelt dit in andere denominaties? Wordt er ook streng op eenheid in leer gewaakt? Of is dit veel losser en houd iets anders de gemeente bij elkaar?

EDIT: Laten wij hier geen JG bash topic van maken, ik ben vooral benieuwd hoe dit bij andere denominaties werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dit speelt in meer of mindere mate in iedere denominatie. Bij sommige denominaties, waaronder de JG, is het een kwestie van "waarheid = wat mijn club leert" en bij andere is het "ik ben lid van de club die leert wat ik waarheid vind", maar het resultaat is vergelijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid