Spring naar bijdragen

Klaar met je studie... en dan?


Aanbevolen berichten

Ik ben hopelijk dit jaar klaar met mijn studie. Na 5 jaar, eindelijk mijn diploma! Na de feestvreugde lekker in de vakantie wat werken en op vakantie.

Maar dan??

Misschien dat meer van jullie hier mee zitten, of het wellicht herkennen 'vroeger', of gewoon leuke ideeen of tips hebben..

Mijn opties zijn nogal breed:

Optie 1: Veel werken, en veel op vakantie gaan.

Optie 2: Veel werken, sparen en een eigen huisje, met daarmee geld voor een inrichting etc.

Optie 3: Verpleegkunde gaan doen. Lijkt me een leuke studie, mooie aanvulling op wat ik nu doe, handig voor in het dagelijks leven. En als ik ontwikkelingswerk wil gaan doen, is het heel handig, want dat kun je overal doen. Verder werk ik al 6 jaar in het ziekenhuis, leuke sfeer. Ik zou het verkort en duaal kunnen doen (dus al met een salaris en de baas betaald) dan heb ik op mijn 25ste 2 hbo diploma's. Nadeel is alleen dat de motivatie meer 'handig, waarom niet' en daarmee rationeel is, dan dat ik het super graag wil. Hierdoor weet ik niet of ik het af zou maken..

Optie 4: M'n master in ortho-pedagogiek gaan doen. Als ik dat doe dan kan ik de banen krijgen die me echt superleuk lijken. Ik zou heel graag de verdieping hierin willen maken. Ik zou het in 2 jaar kunnen afronden. Dit is iets wat ik heeeel graag zou willen, maar dan komt mijn concentratieprobleempje weer op de proppen.. Dit zou meer iets zijn in combinatie met een baan, na wat werkervaring denk ik. Als ik 2 jaar alleen maar in de boeken zou moeten duiken red ik dat denk ik niet.

Optie 5: Buitenland, ontwikkelingswerk. Het lijkt me heel leuk om voor een tijd naar het buitenland te gaan. Ik ben inmiddels bijna 3 jaar terug naar de Filipijnen geweest, en dit is echt ongelofelijk gaaf geweest. Ik zou hier graag naar terug willen voor iets van 9 maanden..

Optie 6: Buitenland, werken. Voor een paar maanden naar het buitenland om betaald te werken. Nieuw-Zeeland, Hawaii, New York... Lijkt me helemaal gaaf!

Oftewel, genoeg opties, en sommige zouden wellicht gecombineerd kunnen worden.

Hoe zitten jullie erin, hoe hebben jullie gekozen wat je wilde doen na je studie? Of nooit echt hoeven kiezen en wisten/weten jullie wat je wil(de) doen?

Brand los!

Ps: Als er al zo'n topic is mag deze dicht, maar kon er geeneen vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Feebs,

Bij bijna alle opties dacht ik "ow wat een goed idee..." ik herken er namelijk een aantal.

Ik heb na mijn studie eerst een jaar gewerkt, heb tussendoor reizen gemaakt, nieuwe studies/ cursussen gedaan (sommige niet afgemaakt) en heb ook veel nagedacht over ontwikkelingswerk.

Iedereen kan zeggen wat hij ervan denkt, toch is het uiteindelijk belangrijk dat jij je erin kunt vinden, hoe cliche het ook mag klinken.

Toen ik de PABO startte, deed ik dat omdat ik leergierig bent, maar ook omdat ik rationeel gezien meer wilde binnen halen. Uiteindelijk is dat het niet voor mij gebleken, want hoe rationeel je ook een beslissing kunt nemen, ik vond er geen bal aan! Op dat moment mis je toch teveel motivatie om je rationeel tegen te kunnen verzetten.

Inmiddels heb ik reizen gemaakt, wat onzetten leuk is en waar ik ook weer heel veel van geleerd heb, zoals een tijdje in Vancouver wonen. Ik denk dat je van die reizen soms meer levenservaring opdoet dan een studie.

Daarnaast, je bent jong, je kunt misschien wel meerdere dingen doen in de komende 10 jaar, alleen niet alles tegelijk.

Ik denk er nu over om vanaf september weer aan de studie te beginnen, na de reizen/ ervaringen die ik heb opgedaan merk ik dat ik weer nieuwe dingen wil leren om in het werkleven mee verder te komen.

Zoals ik al zei, heel cliche, maar het belangrijkste is dat je doet waar je nu zin in hebt, zonder direct andere opties af te ketsen voor in de toekomst.

Hopelijk heb je hier wat aan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Hangt je keuze niet ook een beetje af van hoe je leven er nu (en in de toekomst) verder uit ziet:

- heb je een (vaste) relatie?

- wil je later vooral moeder worden of carriere maken?

- wil je terug kunnen vallen op een hoop reiservaring of kennis?

Vooral: nu ben je (zo te horen) nog vrij om dit soort keuzes te maken. Als je over een paar jaar een vaste baan hebt, of een man of kindjes dan heb je veel minder keuze om je leven nog vrij in te richten, dus nu moet je datgene doen waarvan je dan in ieder geval geen spijt wilt hebben dat je het nu niet gedaan hebt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hangt je keuze niet ook een beetje af van hoe je leven er nu (en in de toekomst) verder uit ziet:

- heb je een (vaste) relatie?

- wil je later vooral moeder worden of carriere maken?

- wil je terug kunnen vallen op een hoop reiservaring of kennis?

Vooral: nu ben je (zo te horen) nog vrij om dit soort keuzes te maken. Als je over een paar jaar een vaste baan hebt, of een man of kindjes dan heb je veel minder keuze om je leven nog vrij in te richten, dus nu moet je datgene doen waarvan je dan in ieder geval geen spijt wilt hebben dat je het nu niet gedaan hebt!

Lijkt me prima advies waar ik helemaal achter kan staan!

Ik heb me zelf die vraag ook erg gesteld toen ik mijn masterdiploma bijna had. Ik wist sowieso wel dat ik nog even wou verderdoen om ook een lesbevoegdheid te halen, maar daarna was het nogal een open vraag: verder studeren, en wat dan? gaan reizen, en waar en hoe betalen en hoe lang? gaan werken, en wat voor baan dan, meteen het onderwijs in of niet? Intussen heb ik eigenlijk een beetje van alles wat gedaan: mijn onderwijsambities heb ik halverwege mijn stage opgeborgen want dat vond ik echt niks, ik ben twee maand naar India gegaan, werk momenteel een tijdje in een kledingwinkel en in september begin ik aan een tweede studie, vanuit de filosofie dat ik nu nog de kans heb om te studeren terwijl dat een pak moeilijker gaat als ik vastzit aan een hypotheek die afbetaald moet worden of een gezin te onderhouden heb ofzo. Uiteindelijk kom je wel ergens bij terecht en ik denk dat het ook niet slecht is om je gewoon even te laten meenemen op de stroom van dingen die op je pad komen, je moet niet meteen de Grote Keuze maken waar de rest van je leven op verdergaat, eerst een beetje vanalles wat doen voor je erachter bent wat je nu echt met je leven aan wilt vangen is ook gewoon ok.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid