Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

'Gekruisigde Jezus, die vanaf Golgotha naar de droeve stoet der eeuwen staart, die het rumoer hoort van de duistere natiën en de dromen van de eeuwigheid verstaat, U bent aan het kruis luisterrijker en waardiger dan duizend veldmaarschalken in duizend oorlogen. In al Uw smart bent U verblijdender dan de lente met haar bloementooi. In al Uw lijden bent U in Uw stilzwijgen dapperder dan de wenende engelen in de hemel. Voor hen die U geselen bent U standvastier dan een rots van steen. Uw doornenkroon is schitterender en verhevender dan de kroon van Bahram. De spijkers die Uw handen doorboren zijn schoner dan de scepter van Jupiter. De bloeddruppels op Uw voeten zijn luisterrijker dan het halssieraad van Ishtar. Vergeef de zwakken die vandaag om U klagen, zij weten niet dat zij zichzelf beklagen. Vergeef het hun, zij weten niet dat U de dood met de dood hebt overwonnen en de doden het leven hebt geschonken. Vergeef het hun, zij weten niet dat Uw kracht hun nog immer wacht. Vergeef het hun, zij weten niet dat elke dag Uw dag is.'

Wat vinden jullie van dit stuk geschreven door Kahlil Gibran op Goede vrijdag? En in dit topic is ruimte voor andere stukken geschreven over Jezus die jullie aanspreken, inspireren e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is geen tekst die mij erg aanspreekt, op een of andere manier komt het op mij wat henotheïstisch over en daar heb ik zelf niks mee, ook al is het volgens mij niet eens echt zo bedoeld.

Deze is op zich een beetje een zoetsappige one-liner hoor, maar ik vind 'm ergens wel mooi. Studiegenote heeft 'm vele jaren geleden tijdens een college over kenose op mijn map geschreven.

"He went from holding stars, to clutching Mary's finger."

Niet over de kruisiging, wel over Jezus, ik hoop dat dat niet erg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moest even googelen op henotheïsme, weten we dat ook weer.

Ik denk niet dat het noemen van afgoden meteen inhoudt dat de statement van de auteur meteen henotheïstisch is, dat hij daadwerkelijk gelooft dat deze goden bestaan. Voor een monotheïst zijn de vergelijkingen eerder nietszeggend. Het gaat dan vooral om waarden die mensen hun goden toedichten en die Jezus ruimschoots overtreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, ik denk inderdaad niet dat de auteur het zo bedoelde, het is gewoon zo'n vage associatie die ik daarmee heb en die mij zelf minder aanspreekt. Meer een kwestie van smaak dan dat ik denk dat er theologisch iets mis is met die tekst ofzo hoor. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid