Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje... Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de vavo (havo/vwo) Ik heb hier een aantal vragen over:

- Ben je meer of juist minder tijd kwijt aan school dan op een reguliere middelbare school?

- Hoe is de opleiding ingericht? Werk je alleen zelfstandig of worden er ook klassikale lessen gegeven (en moet je bijvoorbeeld groepsopdrachten maken?)

- Zijn ze streng wat betreft inlever data of moet je je vakken gewoon voor het einde van het jaar afgesloten hebben?

Verder vind ik het gewoon wel leuk om wat algemene ervaringen te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb een vraagje... Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de vavo (havo/vwo) Ik heb hier een aantal vragen over:

- Ben je meer of juist minder tijd kwijt aan school dan op een reguliere middelbare school?

- Hoe is de opleiding ingericht? Werk je alleen zelfstandig of worden er ook klassikale lessen gegeven (en moet je bijvoorbeeld groepsopdrachten maken?)

- Zijn ze streng wat betreft inlever data of moet je je vakken gewoon voor het einde van het jaar afgesloten hebben?

Verder vind ik het gewoon wel leuk om wat algemene ervaringen te horen.

Ik heb er geen ervaring mee, maar met het volgende kan je zeker belangrijke informatie inwinnen:

Vavo_ROC_Nijmegen_Flex_College

Algemene informatie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Kluivertnr1

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al wat sites van roc's bekeken. Maar ik vind het ook wel prettig om wat praktijkervaringen te horen. Vandaar mijn oproepje hier op het forum
knipoog_dicht.gif

Ik dacht het eigenlijk wel, alleen toch maar voor de zekerheid de sites geplaatst. Hopelijk kan iemand anders je écht helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn dochter zit op de VAVO en beroepsmatig (jeugdhulpverlening) heb ik er ook mee te maken. In het algemeen mag je aannemen dat de VAVO volwassenonderwijs is waarbij men uitgaat van zelfstandigheid die past bij een volwassen houding.

Je krijgt een studieplanner, de uitvoering is aan jezelf. Je moet je werk gewoon op tijd af hebben.

Je zult zo nu en dan best iets in samenwerking moeten doen, maar de VAVO is in hoofdzaak: jij wilt een diploma halen - doe het.

Ik ben nu een beetje moe maar als je nog vragen hebt kan ik je morgen wel verder helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb (tijdens de Tachtigjarige oorlog ongeveer) op de VAVO gezeten.

Quote:

Ik heb een vraagje... Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de vavo (havo/vwo) Ik heb hier een aantal vragen over:

- Ben je meer of juist minder tijd kwijt aan school dan op een reguliere middelbare school?

Minder, vond ik. Maar dat heeft denk ik ook alles te maken met hoe goed jij je tijd kunt indelen. We kregen ook beduidend minder huiswerk, en minder herhaling. Je moet je er wel op voorbereiden dat het tempo zodoende iets hoger ligt, sommige docenten knallen er echt doorheen.

Quote:

- Hoe is de opleiding ingericht? Werk je alleen zelfstandig of worden er ook klassikale lessen gegeven (en moet je bijvoorbeeld groepsopdrachten maken?)

Groepsopdrachten kan ik mij niet herinneren. Wij krijgen vrij weinig contacturen en moesten zodoende veel zelfstandig doen. Er wordt ook van je verwacht dat je dat gewoon doet. Doe je het niet, dan heb je gewoon pech. Ik heb daar geleerd dat een agenda en zelfdiscipline heel belangrijk is.

Quote:

- Zijn ze streng wat betreft inlever data of moet je je vakken gewoon voor het einde van het jaar afgesloten hebben?

Dat verschilt een beetje per docent, de ene was er streng in en de andere niet. Wel geldt dat je er vooral jezelf mee hebt als je dingen niet op tijd inlevert, omdat je dan gewoon in tijdnood komt.

Quote:

Verder vind ik het gewoon wel leuk om wat algemene ervaringen te horen.

Voor mij was het een noodoplossing; ik had de mavo gedaan en wilde nog havo doen, maar in die tijd werd net het studiehuis ingevoerd en dat sloot minder goed aan. Dat zag ik dus niet zitten. Op de VAVO kon je nog net één jaartje oude stijl doen. Toen bestond er ook nog het eenjarig havo-traject, volgens mij is dat er ook niet meer. Het idee was dat je dan vier en vijf havo in één jaar propt, wat wel pittig was, maar het scheelt wel een hoop tijd.

Het positiefst vond ik het feit dat ik daar echt zelfstandig heb leren werken, en heb geleerd dat je in je opleiding ook best af en toe initiatief mag tonen. Het is allemaal net iets minder schools.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid