Spring naar bijdragen

Spiritualiteitwijzer


Aanbevolen berichten

Quote:

Erg graag gedaan en jij bedankt voor je scherpe opmerkingen. De kloof tussen test en filmpjes is voor mij zeker iets om in de gaten te houden.

Ben benieuwd wat jullie daarmee nog gaan doen! Even uit de losse pols aangezien ik me eigenlijk niet meer herinner hoe de test begon (bloos.gif), maar misschien is het handig om in de inleidende tekst al wat meer de band te leggen tussen het soort vrij concrete vragen dat gesteld wordt; de antwoordcategorieën die je op een heel brede, algemeen-menselijke, niet-religieuze manier kan opvatten; en de veel meer religieus getinte teksten en tips die jullie uiteindelijk meegeven. Maar misschien was er wel zoiets en ben ik dat gewoon vergeten. widegrin.gif

Quote:

De sfeer hier vind ik erg prettig en de veelzijdigheid van de bezoekers kan ik erg waarderen. Wie weet blijf ik wel hangen =)

Ja, goed plan! yes.gif

Quote:

Een van onze 'adviseurs' heeft de test zelfs afgenomen bij een post-doc preekkunde (homiletiek) voor predikanten. Daar gaat hij ook meer mee doen. En volgens mij kan het ook helpen om ook in je lesgeven rekening te houden met de diversiteit aan gevoeligheden van de leerling. Didactisch zijn daar natuurlijk al diverse modellen voor. Ik heb vroeger wel met het leerstijlenschema van Kolb gewerkt. Maar met deze talen is het wel weer boeiend hoe je met geloof en geloofsvragen kunt insteken.

Hehe, als je feedback wilt van een katholiek theologe... Oh, right, die had ik je net al gegeven! widegrin.gif

Quote:

Nou het ga je goed en succes met je lesvoorbereiding!

Dankje! Ik ben vreselijk aan het SOG-en, foei Iria. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Altijd leuk om feedback te krijgen van een katholiek theologe. Wauw!

Ik zal nog even kritisch kijken naar het verband tussen wijzer en vervolg. Je komt binnen bij de filmpjes en dan kan je naar de wijzer (of niet) of naar de andere filmpjes en de uitleg met de artikeltjes. Verder is er - zoals je eerder opmerkte - veel aandacht voor filmpjes en weinig voor geschreven tekst. Maar die verhouding zal anders worden omdat ons budget voor de filmpjes opraakt =) Mijn collega is nogal blij met de filmpjes zodat hij ze op de startpagina heeft gezet als "wolk van getuigen". Hij is dan ook meer van de vorm en ik meer van de inhoud =) Ik zal ook even bij anderen vragen of de overgang niet te groot is. Mocht je nog een helder idee hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Met een beetje geluk mag ik binnenkort weer 'op audientie' bij onze katholieke Kees Waaijman in het hoge gebouw van de Radboud Universiteit. Razend boeiend, maar altijd weer beperkt want het katholieke vrouwelijke perspectief kan hij ons nooit geven en zullen we dan toch echt van jou moeten ontvangen =)

Als je iets opmerkt dan mag je het me ook mailen op het adres/blog in mijn eerder postings. Ik moet eigenlijk nog even een emailimg.php?id=crc3Bpcml0dWFsaXRlaXR3aWp6ZXJAZW8ubmw= regelen. Ga ik morgen doen.

Dank je hartelijk en tot later weer, Iria!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat "feedback van een katholiek theologe" was een beetje gekscherend hoor. Goed ja, ik heb een diploma in de theologie en de godsdienstwetenschappen, maar met een ferme nadruk op dat laatste, de hardcore theologie is veel minder mijn vakgebied. Ik denk dat er, als het echt gaat om christelijke spiritualiteit, mensen op credible zitten waar je meer aan hebt dan aan mij. knipoog_dicht.gif

Die "wolk" vond ik zelf niks, maar ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n filmpjes-persoon. Ik lees ook veel liever de krant dan dat ik het nieuws kijk, geef mij maar lekker veel tekst. Maar dat komt vast wel goed. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus je bent een gediplomeerd theoloog en godsdienstwetenschapper. Dan ben je al meer dan ik ben. Ik ben maar een liefhebber =)

Met spiritualiteit is het juist mijn ervaring dat ik niet alleen wijsheid ontvang van erudiete theologen, maar juist ook van praktische mensen en opstandige profeten.

Tja ik vind die wolk juist wel erg spiffy. Ook de vormgeving van de filmpjes en de regie vind ik best goed. Hoewel ik daar als programmamaker, deze keer niet op betrokken was. Ik was meer voor de inhoudelijke definities voor de wijzer en de uitleg, de samenhang van het concept en het overleg met de deskundigen. Dat is eigenlijk hierin ook wel helemaal mijn ding. Daarom snakte ik ook al snel - net als jij - naar wat meer tekst en uitleg. En dat is nog veel te weinig. Maar daar zal verandering in komen. Vorige week hebben we de toezegging van onze chef dat we een 'tweede laag' op de site mogen bouwen. Daarbij is er nog zoveel moois aan 'content' om te ontdekken! We hebben al een boeiend aanbod liggen aan 'content' waar we straks iets mee kunnen doen. Een schat aan teksten die straks zomaar op de site kunnen komen. En ik vermoed voor heel veel mensen wat wils. Maar daarvoor moet ik eerst nog in overleg met wat mensen. Ik kan haast niet wachten. Dus ik hoop - net als jij - dat het snel goed gaat komen met de tekst.


Samengevoegd:

Ja, Cornelius, een wolk van niet weten was ook mooi geweest. Nu is het een wolk van getuigen geworden. Die vond ik ook wel aardig =)

Het zou wel mooi zijn als we straks ook iets van de wolk van niet weten voorbij kunnen laten komen. Dat vind ik wel een bijzonder inspirerend boekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Het zou wel mooi zijn als we straks ook iets van de wolk van niet weten voorbij kunnen laten komen. Dat vind ik wel een bijzonder inspirerend boekje.

smile.gif ik heb het met plezier gelezen, maar het is voor mij te zeer een veertiende eeuws werk, te duister, te negatief in zekere zin. Spiritueel voel ik me thuis in de 12e eeuw. Het begin van de liefdesmystiek, zoveel lichter, opener, positiever dan de 14e eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap je reactie Cornelius, maar het heeft mij er niet van weerhouden om me erdoor te laten vormen. Ik heb het nog niet helemaal uit kunnen lezen, terwijl de auteur aanraadt om dit in 1 x te doen.

Je spiritueel thuis voelen in de 12e eeuw. Ik ben benieuwd naar je bronnen, want het onderwerp van de liefde interesseert mij enorm.

Ik voel me spiritueel meer thuis in deze eeuw, maar dan ook weer op een tegendraadse manier. Met postmodernisme ben ik wel vertrouwd geraakt, maar ook weer tegendraads. Maar iets meer terug in de tijd, heb ik ook veel met christelijke existentialisten als Kierkegaard en Gabriel Marcel (ook RK=) Dit past bij mijn hoge score op verdieping >> "Ik besta dus ik denk..."

Verder heb ik veel met de tegendraadse Gianni Vattimo (ook RK=) en - wat weer meer terug in de tijd - de benedictijnse traditie met name de spiritualiteit van beneden van Grun die ook weer goed bij het postmodernisme past. Maar ook Augustinus die net als Vattimo de liefde boven alles verheft. Daar heb ik veel mee...

Zo ongeveer...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Je spiritueel thuis voelen in de 12e eeuw. Ik ben benieuwd naar je bronnen, want het onderwerp van de liefde interesseert mij enorm.

De 12e eeuw is de eeuw waarin Cluny zijn herfst beleefde, en Cîteaux haar lente. De belangrijkste bronnen van mijn spiritualiteit zijn de tradities van de cistercienzers en de hervormingen van La Trappe, de grote abten van deze orde, Bernardus van Clairvaux (mijn patroonheilige), Willem van St Thierry, Aelred van Rievaulx.

Daarnaast overigens met name Augustinus, Thomas a Kempis en Ignatius van Loyola, en in mindere mate Theresia van Avila en Johannes v/h Kruis.


Samengevoegd:

vwb het postmodernisme: geheel postmodern wijs ik het postmodernisme eenvoudigweg af. Ik geloof niet in de noodzaak, zoals mijn docent filosofie die schetste, dat de ene filosofie op de andere volgt, en dat we alleen vooruit kunnen. Ik geloof niet dat we een antwoord nodig hebben op het postmodernisme. In tegendeel, ik beweer dat het mogelijk is terug te keren van een verkeerd pad. Ik heb geen behoefte aan een antwoord op het postmodernisme, ik leg me simpelweg neer bij de veroordeling door het concilie van Sens (1141) van Abelardus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb lang geleden een paar dagen in de Achelse kluis doorgebracht. Daar heb ik iets van de cistencienzers kunnen meemaken. Veel namen komen me bekend voor. En een aantal spreken mij ook aan. Dank je voor deze opsomming.

Laat ik even uitleggen wat ik bedoelde met vertrouwd zijn met het postmodernisme, want je reactie kan ik wel volgen, maar sluit niet aan op hoe ik hierin sta.

Ik voel me vertrouwd met de vragen die het postmodernisme stelt ten opzichte van "de moderniteit'. Ik herken mij in deze vragen. Ik heb ook 'last' gehad van het sterke rationalisme. Een sterk objectiviteitsideaal ten koste van de subjectiviteit. Deze bewustwording werkte al emanciperend.

Maar deze kenmerken zijn niet alleen het handelsmerk van de moderniteit en hebben ook een persoonlijke dimensie.

Toch geeft het herkenning wanneer 'postmodernen' daar kritiek op formuleren. Maar hierin waren al eerder boeiende kritieken geweest van veel existentie-denkers (o.a). Alleen hebben deze niet de hermeneutische ontwikkeling in de filosofie meegenomen. Dat maakt de postmoderne reacties uniek en boeiend. Maar de postmoderne denkers raken met hun antwoorden teveel in hun moeras van subjectiviteit vast.

De reactie van Gianni Vattimo spreekt mij het meest aan. Als vooraanstaand postmodernist en gangmaker van 'het zwakke denken' in Italie, bekeerde zich (weer) tot het christelijke geloof. Hij noemt zich ook geen postmodernist meer, maar laatmodernist omdat hij niet gelooft in een breuk met de moderniteit. Hier waren de meeste postmodernisten genuanceerd over. Dit zijn vooral de karikaturen die hun critici ervan hebben gemaakt. Dus enig scepticisme tov de definities van het postmodernisme lijkt me verstandig. Ze zijn vaak defensief en er is veel onderlinge variatie bij postmodernisten die zichzelf bijna nooit postmodernist hebben genoemd.

Vattimo grijpt vanuit de postmoderne vragen (nihilistische, subjectivistische en atheistische) weer terug op vroegchristelijke tradities en geeft een christocenrisch antwoord waarin alles wordt gerelativeerd ten opzichte van de naastenliefde (caritas).

Dus ik herken mij in postmoderne problematiek, maar in veel antwoorden herken ik mij niet. Daarom zie ik nu wel veel heil in de ontwikkeling om weer verbindend bezig te gaan met tradities. Dit is op een goede manier mogelijk gemaakt door het postmodernisme, denk ik. Door het postmodernisme is hier mee ruimte voor gekomen.

Verder ben ik het met je eens dat er geen volgorde is. Alles loopt door elkaar heen en soms kan je spreken van een dominante stroming. Maar zodra je dit noemt dan keert de wal het schip alweer.

Bij filosofie gaat het (voor mij) vooral om de vragen. Dus wanneer postmodernisten vragen stellen die ik herken en die ik ook terecht vind dan kan ik deze vragen niet ontkennen (terugwandelen) alsof ze er niet zijn. Daar zal je toch ook zelf op moeten reageren met een persoonlijk antwoord. Daarom kan ik nooit zomaar in vorige eeuwen leven, maar zal ik in deze tijd met wie ik ben, inspiratie opdoen uit vorige eeuwen.

Als katholiek is Vattimo echter niet zo vriendelijk naar de Paus en naar Berlusconi, maar dat hoort een beetje bij zijn tegendraadsheid en zijn socialistische waarden. Verder is hij wel okay =)

Hopelijk is dit een beetje te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je lijkt me geen typische Lewis, R. Ik heb niet de indruk dat hij ook zorgen en idealen hoog in zijn score heeft. Volgens mij zou hij een hogere traditie-score hebben. Maar dat is natuurlijk maar mijn indruk vanuit boeken en films.

67% voor natuur is niet laag. Het andere is gewoon hoger smile.gif

Je hebt een beetje het profiel van een vriendelijke doch kritische journalist. Of misschien wel een docent of zelfs een profeet. Volgens bedenker Gary Thomas scoren profeten ook hoog op zorgen en idealen.

Misschien is de tekst onder de button 'inhoud' en dan het icoontje met het blauwe boekje meer aansprekelijk voor je. En dan zou ik ook gelijk even het roze icoontje en het rode icoontje lezen voor de juiste dynamiek tussen je hoogst scorende talen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt op de site kijken onder de uitleg bij traditie, maar dan zou ik dit doen in combinatie met zintuigen en eenvoud. Of je daarmee lijkt op Tolkien durf ik te betwijfelen. Hij zal denken toch iets hoger in zijn scorelijst hebben staan. Anders word je niet makkelijk hoogleraar aan Oxford.

Maar je combinatie van traditie, zintuigen en eenvoud zullen je misschien wel sympathie geven voor een soort 'monnikenbestaan' waarin deze met elkaar worden verbonden. Samen met de taal van het zorgen zou je je in een soortgelijk verband je inzetten voor de zorg van mensen. Je hebt iets van enthousiasme dus je bent in staat om anderen daarbij te motiveren. Het hoeft niet gelijk te betekenen dat je in een kloosterorde intreedt, het kan ook dat je je toewijd aan iets met een rijke geschiedenis waar ook veel te beleven is van de schoonheid van God. Daarbij hulp bieden aan hulpbehoevenden kan je dichter bij God brengen.

Deze wijzer kan je helpen om al je hoogscorende talen op een zinvolle manier in je levenstijl te betrekken.

Of heb ik dit mis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid