Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand uitleggen wat Mgr. Eijk bedoelde met de volgende zin:

\"Jezus heeft gezegd dat de leerling niet boven zijn meester staat. Dat wil zeggen dat je het niet gemakkelijker en comfortabeler zult hebben dan Jezus. Je moet ook gewoon wat over durven hebben voor de verkondiging van het evangelie.\" (http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2010/detail_obje ctID702063_FJaar2010.html)

Het is toch niet zo dat alle christenen ook een kruisdood moeten ondergaan of doorstoken moeten worden met een speer? Wat bedoelt hij ermee dat je het niet gemakkelijker en comfortabeler zult hebben dan Hem? Alvast bedankt!

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij bedoelt hij simpelweg dat je altijd tegenstand krijgt wanneer je voor de boodschap van Jezus staat. Sommigen moeten het inderdaad met de marteldood bekopen maar hier in West-Europa zal dat niet snel gebeuren. Hij refereert denk ik voornamelijk aan een aantal recente lastercampagnes tegen zijn persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leerlingen (gelovigen) staan onder hun Meester (Jezus), dus discipelen (volgelingen van Jezus) zullen ook worden vervolgd vanwege het evangelie.

(Ook moest Jezus het een en ander doen om een goede relatie met de Vader te hebben. Hij moest tijd met Hem doorbrengen, Hem opzoeken, Gods woord bestuderen, naar Hem luisteren en bidden. Zo kunnen gelovigen ook niet in de kracht van God functioneren als gelovigen niet net zo intensief en geestdriftig God en Zijn wil en openbaring zoeken. Discipelen hebben geen streepje voor op Jezus.)

Niet iedereen zal precies dezelfde vervolging krijgen (kruisdood, met speer worden doorstoken), maar gelovigen zullen op een of andere manier met vervolging te maken krijgen. Begeef je je niet op het geestelijke front op het slagveld, dan zul je het wat rustiger hebben, maar als je voorop gaat in de strijd, zul je de meeste weerstand ondervinden. (Je moet je alleen niet begeven waartoe de Commandant je niet opdraagt. Een gelovige moet exact de slagordes opvolgen en niet willekeurig het slagveld over gaan.)

Joh. 15

18 Indien de wereld u haat, weet dan, dat zij Mij eer dan u gehaat heeft. 19 Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. 20 Gedenkt het woord, dat Ik tot u gesproken heb: Een slaaf staat niet boven zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren. 21 Maar dit alles zullen zij u aandoen om mijn naam, want zij kennen Hem niet, die Mij gezonden heeft. 22 Indien Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zij zouden geen zonde hebben, maar nu hebben zij geen voorwendsel voor hun zonde. 23 Wie Mij haat, haat ook mijn Vader. 24 Indien Ik niet de werken onder hen gedaan had, die niemand anders gedaan heeft, zouden zij geen zonde hebben; maar nu hebben zij, hoewel zij ze gezien hebben, toch Mij en mijn Vader gehaat. 25 Maar het woord moet vervuld worden, dat in hun wet geschreven is: Zij hebben Mij zonder reden gehaat.

26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; 27 en gij moet ook getuigen, want gij zijt van het begin aan met Mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

@Henriette, nee anders had ik het zelf in het RKK topic geplaatst. En volgens gaat het hier niet specifiek over katholieke leer. Daarnaast is dit een media topic aangezien het net daarvoor in de krant? of in ieder geval als nieuwsbericht op internet was gekomen. Of mogen hier alleen maar dominees als media topic? smile.gif

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid