Spring naar bijdragen

Joh: 10-31-7


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende verzen uitleggen? Alvast bedankt!

\"Weer scheelde het niet veel of de Joden hadden Hem gestenigd. 32 Hierop zei Jezus: ‘Zoveel daden heb Ik u te zien gegeven, weldaden die van de Vader kwamen; om welke daarvan wilt u Mij stenigen?’ 33 De Joden antwoordden: ‘Niet om een weldaad willen we U stenigen, maar wegens godslastering. Want hoewel U maar een mens bent, geeft U zich voor God uit.’ 34 Jezus hernam: ‘Staat er niet in uw wet geschreven: Ik heb gezegd: jullie zijn goden? 35 Als dus de wet degenen tot wie dit woord gericht wordt, goden noemt – en de Schrift is onaantastbaar – 36 met welk recht bestempelt u dan degene die de Vader heeft uitverkoren en naar de wereld heeft gezonden, als een godslasteraar omdat Hij zich Zoon van God noemt? 37\"

Wat bedoelt Hij met \"jullie zijn goden\"?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edit: Ik heb even gekeken in mijn Bijbel naar het commentaar bij het gedeelte en verwezen wordt naar Psalm 82.

1 God staat in de vergadering der goden,

Hij houdt gericht te midden der goden.

[...]

6 Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden,

ja, allen zonen des Allerhoogsten

Hier staat bij (vertaald uit het Engels): het is een psalm tegen corrupte rechters. In de Kanaänitische cultuur werden hoofden van stammen of koningen van steden door volgende generaties vaak 'goden' genoemd.

Met het tekstgedeelte uit Johannes verdedigt Jezus dat Hij Zoon is van God. Omdat alle Joodse leiders goden werden genoemd en kinderen van de Allerhoogste, zou het zeker gepast zijn dat Jezus de titel van Zoon van God zou dragen. Daarnaast past het ook omdat Jezus de psalm gebruikt omdat de psalm spreekt over corruptie in leiderschap, aangezien veel religieuze leiders in die tijd van de geschiedenis corrupt waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Eulogia, snap ik, maar hij geeft toch ook een praktisch voorbeeld? Hij moet die hogepriesters toch op de een of andere manier overtuigen dat hij inderdaad gerechtigd is om dit te mogen zeggen? Zij geloven immers niet van nature dat Hij de messias is.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij hoeft Hij hen helemaal niet te overtuigen en wil Hij hen niet eens overtuigen, want ze willen Hem toch niet erkennen als de Zoon van God, want ze hebben hun arrogante mening al klaar en willen niet verbeterd worden.

Mat 13,15

want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.

Het is vergeefse moeite om hen te proberen te overtuigen. Religieuze traditionele mensen willen vaak niet meer openbaring ontvangen. Ze willen hun eigen blindheid niet inzien/toegeven.

Joh 9,39-41

En Jezus zeide: Tot een oordeel ben Ik in deze wereld gekomen, opdat wie niet zien, zien mogen, en wie zien, blind worden. Dit hoorden sommigen uit de Farizeeën, die bij Hem waren, en zij zeiden tot Hem: Zijn wij soms ook blind? Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; daarom blijft uw zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo allemaal, kan iemand mij de volgende verzen uitleggen? Alvast bedankt!

\"Weer scheelde het niet veel of de Joden hadden Hem gestenigd. 32 Hierop zei Jezus: ‘Zoveel daden heb Ik u te zien gegeven, weldaden die van de Vader kwamen; om welke daarvan wilt u Mij stenigen?’ 33 De Joden antwoordden: ‘Niet om een weldaad willen we U stenigen, maar wegens godslastering. Want hoewel U maar een mens bent, geeft U zich voor God uit.’ 34 Jezus hernam: ‘Staat er niet in uw wet geschreven: Ik heb gezegd: jullie zijn goden? 35 Als dus de wet degenen tot wie dit woord gericht wordt, goden noemt – en de Schrift is onaantastbaar – 36 met welk recht bestempelt u dan degene die de Vader heeft uitverkoren en naar de wereld heeft gezonden, als een godslasteraar omdat Hij zich Zoon van God noemt? 37\"

Wat bedoelt Hij met \"jullie zijn goden\"?

gr. mackie

vergelijk de situatie in psalm 82 eens met die in Johannes 10 (of die waarin Jezus in het algemeen verkeerde), dan zie je dat Jezus met name olie op het vuur aan het gooien is in dit gesprek.

Jezus (Joh.10)

- is de echte rechter (zie o.a. Mat.25)

- wordt belaagd door mensen die zelf weduwen en wezen slecht behandelen en onrechtvaardig rechtspreken

- die heulen met de romeinse overheerser

- Jezus verwijt hen dat ze onrechtvaardig oordelen, hypocriet zijn, etc.

JHWH (Ps.82)

- God is de echte rechter

- de psalm gaat over mensen die zelf onrechtvaardig rechtspreken en weduwen en wezen in de steek laten

- en die heulen met diegenen die kwaad willen doen

- God verwijt hen dat ze onrechtvaardig oordelen

Het lijkt mij dus, dat Jezus door op het 'gij zijt allen goden' twee vliegen in één klap slaat. Hij geeft namelijk een 'juridisch' argument: "als jullie al 'goden' genoemd worden (terwijl jullie nota bene mensen zijn), waarom mag ik dan niet 'zoon van God' genoemd worden?" maar tegelijkertijd zet hij z'n toehoorders op hun plek. Juist door naar ps.82 te refereren (wat men uit het hoofd kende) laat Hij zien Wie Hij echt is. Hij laat m.i. zien dat Hij JHWH is, dat Hij degene is waar die psalm over gaat. Niet voor niets barsten ze daarna weer in woede uit en willen ze Jezus weer stenigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid