Spring naar bijdragen

wat moet een juf.....


Aanbevolen berichten

nou het is niet echt een onderzoek het is voor een stom project op school: ik doe de opleiding onderwijsassitente. en ik maar een paar woorden nodig hoe jullie naar een juf kijken (deze hebben jullie al genoemd: aardig, oplettendheid, goed les geven, goed dingen aanpakken). ik heb hier al wat aan. maar ik ga wel nog toestemming vragen want ik wist niet dat dat moest (sorry)

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. daar zullen de meningen over verdeeld zijn. ik vind dat een juf lief, grappig en aardig mag zijn, maar ook streng en consequent moet kunnen zijn. verder moet ze de kinderen op een leuke manier les geven. als de lessen leuk zijn zorgt dat vaak dat kinderen het beter onthouden en ook meer hun best gaan doen.

2. haar karakter maakt niet uit. juf zijn is een hoop toneel. je mag niet echt boos worden, je moet doen alsof je boos bent. je mag wel lief zijn voor kinderen, maar voor alle kinderen even lief. en niet té lief, je moet ook streng kunnen zijn als het moet. het karakter van de juf doet er niet toe, als ze de vaardigheden maar heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou de vragen zijn dit:

1. hoe moet een juf tegen te klas doen.

2. wat moet haar karakter zijn??

enz.

(is dit genoeg?")

Leuk topic! smile.gif Wil je de ideale juf ontmoeten? Tervergeefs zul je haar zoeken. Wat wel erg belangrijk is, is dat je heel erg veel van kinderen houdt en beschikt over een flinke portie geduld.

Ik ben er met zo-eentje getrouwd. Ze heeft (net als iedere andere leerkracht) ook eigenschappen die niet persé handig zijn als je het wil maken voor de klas, maar ze gelooft in "haar" kinderen (groep 3) en wil er het beste bij ze uit halen.

Ze neemt haar werk serieus en is zich er ten volle van bewust dat de kinderen van vandaag de leiders van over 25-50 jaar kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

nou de vragen zijn dit:

1. hoe moet een juf tegen te klas doen.

2. wat moet haar karakter zijn??

enz.

(is dit genoeg?")

Een juf moet o.a.:

oog hebben voor de individuele kinderen in een klas;

kennis hebben van en inspelen op hun talenten, interesses, beperkingen, leerstijlen en gevoeligheden;

kennis hebben van hun thuissituatie;

een pedagogisch klimaat, duidelijkheid, veiligheid en structuur kunnen neerzetten waarbinnen kinderen zich uitgenodigd voelen om zich te ontwikkelen;

oog hebben voor en in kunnen spelen op de processen binnen de klas en daar een goed sociaal klimaat creëeren.

Bij de motivatie om het vak uit te voeren moeit de wens om een bijdrage te leven aan de ontwikkeling van kindern op de eerste plaats staan.

Wat het karakter van een juf betreft: dat moet aansluiten bij bovenstaande vaardigheden. Oprechte betrokkenheid, echtheid en respect zijn daar voorwaarden voor.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening. Ik ben geen onderwijzer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind wel dat door de koers van dit topic nu een beetje de inhoudelijke kant ondersneeuwt. Een juf moet ook verstand hebben van wat goed en slecht inhouden, je wilt de kinderen wat meer leren dan wat de wettelijke kerndoelen voor onderwijs voorschrijven. Je wilt de kinderen ook een beetje moreel vormen. Hier is het altijd balanceren tussen wat je eigen idealen zijn en wat de idealen van ouders zijn.

Een juf moet boven de lesstof staan en aanvullende informatie kunnen geven op een leuke en boeiende manier. Vooral gepassioneerd. Verstand van zaken is ook van groot belang, je moet aan een stuk of 20-30 koters kunnen overbrengen waarom ze geschiedenis krijgen, waarom ze staartdelingen moeten kunnen maken en waarom ze correct Nederlands moeten kunnen spreken en schrijven. Het is leuk als je doet wat er allemaal eerder is genoemd in dit topic door jezelf en door Rudibu, dat is al de helft van het werk, maar je moet zeker een hoop algemene ontwikkeling hebben. Eigenlijk zou voor een leerkracht de methode waaruit je les geeft ongeveer de helft zijn van wat een juf of meester van het vak weet als minimum. smile.gif

Ook moet je als aankomende juf beseffen dat je een klas geen liedje aanleert door ze met een cd te laten meezingen zoals nu vaak gebeurt, jammer genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valkuilen:

Er is een zwart schaap in de klas waarmee niemand wil samenwerken en je stopt hem steeds bij hetzelfde kind/kinderen in een groepje, omdat die niet protesteren of te lief en zacht zijn om hem te weigeren.

Er is een kind dat leerproblemen heeft en de rest van de klas wil hem niet in een groepje en werkt dus om hem heen en geeft hem flauwekul te doen.

Je biedt de leerstijl aan waarbij je jezelf gemakkelijk voelt en vergeet de andere leerstijlen te gebruiken, zodat iedereen de stof aangeboden krijgt op een manier die bij hem/haar past.

Je hebt een vrouwlijke stijl van probleem oplossen (praten) en vergeet dat jongens wel eens genoeg hebben aan "dat doen we niet en in het vervolg doen we het zo" en dat ze bij pesten b.v de gepeste jongen de schuld geven van jouw preek en hem buiten het schoolplein nog wel eens pakken.

Je vergeet dat jongens moeten kunnen rennen, stoeien en ravotten en wilt dat ze net als meisjes urenlang rustig kunnen zitten lezen/werken/luisteren.

Voor mij is het belangrijkste dat een juf ook jongens leert te snappen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Naar mijn mening:

Een leerkracht moet ieder kind als individu accepteren en kijken wat uit ieder kind individueel te halen is.

Spreek kinderen altijd positief aan en benadruk het positieve. Praat met kinderen over dingen (die goed en fout gaan), zodat ze leren hoe ze het de volgende keer kunnen oplossen.

Een kind moet vertrouwen in zijn leerkracht hebben, waardoor hij wil presteren voor zichzelf en niet het gevoel heeft dat het moet presteren.

Voor de rest is consequentie belangrijk en het blijkt bij mij kinderen dat een grapje tussendoor erg belangrijk is.

Wees een veilige thuishaven, waar kinderen zichzelf kunnen zijn en zich voorbereiden op de maatschappij.

Voor een leerkracht is het belangrijk dat die open staat voor vragen en opmerkingen en evalueren van het werk blijft belangrijk.

En eigenlijk het aller belangrijkste: Houdt van de kinderen en zie het mooie van het kind zijn van een kind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Naar mijn mening:

Spreek kinderen altijd positief aan en benadruk het positieve. Praat met kinderen over dingen (die goed en fout gaan), zodat ze leren hoe ze het de volgende keer kunnen oplossen.

Als praten in de grote mensen wereld amper problemen oplost, hoe kan je dan verwachten dat je kinderen kan bijsturen door te praten?

Dit toepassen krijg je wel rare correcties van leerlingen hoor.

'Nou Jantje, je hebt een grote woordenschat en ik weet zeker dat Pietje nu een aantal benamingen voor genetaliën en terminale ziektes bij hebt geleerd, maar de volgende keer moeten jullie toch maar lief spelen in plaats van ruzie maken.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als praten in de grote mensen wereld amper problemen oplost, hoe kan je dan verwachten dat je kinderen kan bijsturen door te praten?

Hoe vind jij dat problemen in de 'grote mensen wereld' opgelost moeten worden? Hoe vind jij dat je kinderen moet bijsturen? Hoe vind jij dat je kinderen moet leren om problemen op te lossen?

Quote:

[...]

Dit toepassen krijg je wel rare correcties van leerlingen hoor.

'Nou Jantje, je hebt een grote woordenschat en ik weet zeker dat Pietje nu een aantal benamingen voor genetaliën en terminale ziektes bij hebt geleerd, maar de volgende keer moeten jullie toch maar lief spelen in plaats van ruzie maken.'

Grappig nosmile.gif Ik neem tenminste aan dat je het grappig bedoelde en weet dat dit niets te maken heeft met een positieve benadering en dat dit niet is wat Gladness bedoelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Hoe vind jij dat problemen in de 'grote mensen wereld' opgelost moeten worden? Hoe vind jij dat je kinderen moet bijsturen? Hoe vind jij dat je kinderen moet leren om problemen op te lossen?

Wat betreft die grote mensen, ik zou dat echt niet weten.

Minder met kinderen praten, en meer tegen kinderen

zeggen. Het is onzinnig om ervan uit te gaan dat kinderen redelijk zijn en omdat ze iets begrijpen zich laten bijsturen. En zelfs dan nog, kinderen betrekken een hoop van wat ze snappen niet op zichzelf, hoeveel pesters kunnen het rijtje met regels van de school, inclusief niet pesten, opdreunen, maar nog steeds niet op zichzelf betrekken?

Quote:

[...]Grappig
nosmile.gif
Ik neem tenminste aan dat je het grappig bedoelde en weet dat dit niets te maken heeft met een positieve benadering en dat dit niet is wat Gladness bedoelt.

Hehe, nou ik ben bekend met de lectuur, en dit is gewoon het strikt volgen. Dat het zo absurd klinkt is omdat niemand in zo reageert omdat iedereen aanvoelt dat dit absurd is. Maar dit is een consequente uitvoering van positief benaderen, hoor. Mocht er iets anders mee bedoelt worden dan ga ik zo eens bij wat docenten langs. widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wat betreft die grote mensen, ik zou dat echt niet weten.

Jij hebt daar geen mening over?

Quote:
Het is onzinnig om ervan uit te gaan dat kinderen redelijk zijn en omdat ze iets begrijpen zich laten bijsturen.

Wonderlijke opvatting voor iemand die de PABO doet.

Quote:
En zelfs dan nog, kinderen betrekken een hoop van wat ze snappen niet op zichzelf, hoeveel pesters kunnen het rijtje met regels van de school, inclusief niet pesten, opdreunen, maar nog steeds niet op zichzelf betrekken?

Dingen die je snapt op jezelf betrekken is iets dat je moet leren. Een docent zou daar bijvoorbeeld een rol in kunnen vervullen.

Een rijtje opdreunen is niet de wijze waarop je kinderen sociale vaardigheden bijbrengt.

Overigens zijn kinderen niet uniek in het niet op zichzelf betrekken van regels of kritiek. Volwassenen zijn daar minstens net zo goed in.

Quote:
Hehe, nou ik ben bekend met de lectuur

Doet me denken aan het gedrag van de kinderen die je hierboven noemt: je kan wel de regels opdreunen maar weet niet hoe je het opjezelf moet betrekken.

Quote:
Dat het zo absurd klinkt is omdat niemand in zo reageert omdat iedereen aanvoelt dat dit absurd is.

Het klinkt absurd omdat jij het absurd doet klinken.

Quote:
Maar dit is een consequente uitvoering van positief benaderen, hoor.

Dat is het niet.

Quote:
Mocht er iets anders mee bedoelt worden dan ga ik zo eens bij wat docenten langs.

Doe dat gerust. Want als dit is hoe ze het jou leren, dan heb je recht op je geld terug!

Ik heb de afgelopen 13 jaar gewerkt met jongeren met ernstige gedragsproblemen. Een positieve benadering van jongeren was een van de uitgangspunten daarin.

De karikatuur die jij schets van een positieve benadering raakt kant nog wal en kan slechts ingegeven zijn door nog onvoldoende kennis en ervaring.

Quote:
'Nou Jantje, je hebt een grote woordenschat en ik weet zeker dat Pietje nu een aantal benamingen voor genetaliën en terminale ziektes bij hebt geleerd, maar de volgende keer moeten jullie toch maar lief spelen in plaats van ruzie maken.'

Jij geeft Jantje een compliment voor zijn ongewenste gedrag en biedt beide kinderen geen concreet gedragsalternatief. Ondanks de kans die jou hier geboden wordt, kies jij er niet voor ze te leren hoe ze met elkaar kunnen spelen of hoe ze een conflict kunnen oplossen. Jammer.

Je kan benoemen dat je ziet dat Jantje heel boos is, daarmee erken je hem en begin je met hem (en zijn emotie op dat moment) serieus te nemen (een handig uitgangspunt als je iemand iets wilt leren).

Vervolgens kan je benoemen dat het uitschelden van Pietje ongewenst gedrag is. Je kan hem vragen waarom hij zo boos is op Pietje.

Na dit te hebben aangehoord kun je met hem bespreken hoe hij dat op een gewenste manier aan Pietje duidelijk kan maken. Waarna je hem meteen in de gelegenheid stelt om dit, onder jouw begeleiding, te doen.

Dit is een droge beschrijving. Het is afhankelijk van je eigen professionaliteit, persoonlijkheid en band met kinderen, hoe je dit ten uitvoer brengt.

Een positieve benadering komt uit jezelf, niet uit een boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, touché...

Alhoewel ik mijzelf wel meer in staat zie om minder te bespreken en meer mijn afkeuring te laten zien wat betreft het taalgebruik van Jantje. Klinkt wat meer dictatoriaal, maar het werkt bij mij wel op een of andere manier, ik zal het wel in het achterhoofd houden tijdens stage.

Grappige is trouwens dat jij wel door mij heen prikt en docenten op school meestal op dit soort opmerkingen van mij met de mond vol tanden staan. Kom jij anders lesgeven? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

OK, touché...

Dat valt nogal mee. Gewoon een beetje feedback smile.gif

Quote:
Alhoewel ik mijzelf wel meer in staat zie om minder te bespreken en meer mijn afkeuring te laten zien wat betreft het taalgebruik van Jantje.

Het kan goed zijn dat jij jezelf daartoe meer in staat ziet. Toen ik in de hulpverlening begon heeft het mij ook flink wat moeite gekost om mezelf deze manier van werken aan te leren.

Zodra je dingen gaat bespreken vraagt dat meer vaardigheden en inspanning van jezelf. Het zal op korte termijn ook meer tijd kosten.

Maar de winst zal duidelijk zijn: wanneer je kinderen nieuwe vaardigheden leert (bijvoorbeeld op een prettige manier met elkaar kunnen spelen of op een goede manier conflicten met elkaar oplossen) zullen ze ook anders met elkaar om kunnen gaan. Je krijgt daarmee een andere sfeer in de klas, waardoor er steeds minder "dictatoriaal" ingrijpen nodig is. Zo'n klas blijft op de basischool jaren bij elkaar, ga eens na wat je daarmee kunt bereiken!

Bovendien vind je het zelf waarschijnlijk ook prettiger werken.

Quote:
Klinkt wat meer dictatoriaal, maar het werkt bij mij wel op een of andere manier, ik zal het wel in het achterhoofd houden tijdens stage.

Ik kan me voorstellen dat dit nu zo lijkt. Misschien voelt dat in je huidige positie ook wel zo veilig.

Maar stel je voor dat iemand moet leren autorijden van een instructeur die alleen maar zegt wat er fout gaat, niet uitlegt hoe het wel moet en vervolgens zegt: zo, ga nu maar lief autorijden en geen fouten meer maken hoor!

Quote:
Grappige is trouwens dat jij wel door mij heen prikt en docenten op school meestal op dit soort opmerkingen van mij met de mond vol tanden staan.

Dat is wel jammer want zo krijg jij niet het goede voorbeeld. Laat staan dat jij je gesteund/uitgenodigd voelt om voor de positieve benadering te kiezen.

Maar ga eens voor jezelf na welke docenten je allemaal in je leven gehad hebt. Welke docenten waren je favorieten? Hoe gingen zij met je om?

Quote:
Kom jij anders lesgeven?
widegrin.gif

Bedankt voor de uitnodiging. Maar mijn vaardigheden liggen niet op dat vlak knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid