Gast Anon_phpbb Geplaatst 22 december 2009 Rapport Share Geplaatst 22 december 2009 Hallo allemaal, ik ben bezig met een project over de vele stromingen binnen het Christendom. nou vroeg ik mij af wat concrete \"verschillen\" zijn tussen gereformeerd, hervormd en doopsgezind zijn! heb al wat informatie opgezocht maar ik wildr hier via dit forum meer over te weten komen. hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen! Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 22 december 2009 Rapport Share Geplaatst 22 december 2009 Tussen Gereformeerd en Hervormd zijn de verschillen miniem. Doopsgezinden gaan uit van doop op belijdenis. Link naar bericht Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb Geplaatst 22 december 2009 Rapport Share Geplaatst 22 december 2009 en waar staan gereformeerd en hervormde mensen dan voor? en gaan zij dan niet uit van doop op belijdenis? Link naar bericht Deel via andere websites
Ramòntezuma 0 Geplaatst 22 december 2009 Rapport Share Geplaatst 22 december 2009 Niet persé. Gereformeerden dopen ook kinderen. Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 22 december 2009 Rapport Share Geplaatst 22 december 2009 Misschien is het handiger als je iets concretere vragen stelt, op deze manier is het wat lastig een begin te vinden Link naar bericht Deel via andere websites
Asteraceae 0 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 En gebruik de zoekfunctie eens, er is een topic over de verschillen tussen de gereformeerde en de hervormden. Link naar bericht Deel via andere websites
Boskoper 0 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Bij ons in Boskoop zijn de gereformeerde en hervormde kerk zonder problemen gefuseerd! Kleine verschillen dus lijkt me. Ik ken ze ook niet Link naar bericht Deel via andere websites
Étoile 0 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Punt is dat je niet echt kunt spreken van gereformeerden en hervormden als homogene groepen christenen Link naar bericht Deel via andere websites
Andere Jas 2 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Quote: Op dinsdag 22 december 2009 14:30:51 schreef chikita het volgende: Hallo allemaal, ik ben bezig met een project over de vele stromingen binnen het Christendom. nou vroeg ik mij af wat concrete \"verschillen\" zijn tussen gereformeerd, hervormd en doopsgezind zijn! heb al wat informatie opgezocht maar ik wildr hier via dit forum meer over te weten komen. hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen! Welke informatie heb je al opgezocht dan? Want dit zijn dingen die je beter uit boeken kan halen dan op een forum kan vragen. Ik heb bijvoorbeeld een mooie Winkler Prins Encyclopedie van de Godsdiensten, Kerken en Sekten waar je op alle drie de trefwoorden een mooie beschrijving, speerpunten en historie kan vinden. Waarschijnlijk in de bieb in de buurt van jou ook wel te vinden. Link naar bericht Deel via andere websites
Michiel 14 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Quote: Op woensdag 23 december 2009 16:19:18 schreef Étoile het volgende: Punt is dat je niet echt kunt spreken van gereformeerden en hervormden als homogene groepen christenen Klopt, want ze hebben dezelfde basis, waarbij de Gereformeerden een afsplitsing tegen de dwaling van de Hervormde (staats)kerk. Echter deze splitsing is grotendeels ongedaan gemaakt door de stichting van de PKN in 2004. Verschillen in de Gereformeerde tint komen veelal tot uiting in de verbondsleer en de doop leer en bevinding. Link naar bericht Deel via andere websites
ode 0 Geplaatst 23 december 2009 Rapport Share Geplaatst 23 december 2009 Wil je misschien meer verschillen vanuit de praktijk onderzoeken via dit forum? We kunnen inderdaad wel hele theologische verhandelingen geven over de verbondsleer en bevindelijkheid, maar dat voegt niet meer toe aan wat je in de boeken vindt. Wij hebben het daar ook vandaan Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten